Varvar inte fullt ut efter ombestyckning... För lite luft???

aw_309

AW
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Yamaha XJR1300
Varvar inte fullt ut efter ombestyckning... För lite luft???

Har som ni ser modiferat lufthållen i rammen.. Vid gasning enbart utan att köra så låter den allt som den ska men när jag varvar den på typ 3-4 växel så bluddrar den när den kommer upp lite i varv.. Den varvar inte ut helt enkelt. fråga: Kan det vara så att den får för lite luft nu efter ombestyckningen (för mycket sopp istället).... Ska göra ett test, ta bort locken o prova men jag lägger ut det här ifall nån har en fundering om det!

Tycker oxo den rycker när man smygkör.. typ 30-40km.
Vilken oktan ska man köra på?... Börjar bli senil här,, hehe

Ha det gött! /Anders

Bifogat

• Photo0019.jpg
    Photo0019.jpg
    103.4 KB · Visningar: 139
  • PICT0478_2.JPG
    PICT0478_2.JPG
    36.1 KB · Visningar: 107
Det beror på att den får för lite eller alternativt för mycket luft.
Drar den in luft via andra vägar än bara lufthålen i ramen förresten ?

Prova plocka bort det du täckt hålet med.
Berätta sen hur det är jämfört med tidigare.

Känner inte till din motor men jag hade
samma problem med min hoj.

Andersbrink svarade då följande:

Du har glömt att återställa trycksättningen av flottörhusen (dvs härket av gummislangar hit å dit) när du meckade sist eller så har du stopp i tanklockets ventilation.

Gäller vi vaccum förgasare.

Mitt fel var att trycksättnings slangarnas infästning i förgasarna var otät.
O-ringarna var kaputt så den tog tjuvluft där.

Slangarna i sin tur var kopplade till Luffarturbon (insuget i fronten)

Har man som du ombestyckat och det inte bli bra är det ju fel.
Att den bluddrar i låga hastigheter kan du ev justera med hjälp av luftblandningen som bara går att justera på låga och mellanhöga varvtal.
Men du har kanske för stora munstycken, eller har justerat blandningen fel.
Mindre bensin = högre varvtal.
Hoppas det fixar sig. :)

aw_309 skrev:
Har som ni ser modiferat lufthållen i rammen.. Vid gasning enbart utan att köra så låter den allt som den ska men när jag varvar den på typ 3-4 växel så bluddrar den när den kommer upp lite i varv..

Slangar är viktiga, speciellt på hojar med vakumförgasare. Vilka slangar är det som sitter monterade annorlunda nu mot tidigare och vilka slangar är det som ligger i lådan delar-som-blev-över-och-behövs-nog-inte?

Varför bestyckade du om förgasarna och gjorde du någon annan modifiering samtidigt?

Det är stor risk att du smälter kolvarna om du fortsätter att köra med felaktigt trycksatta flottörhus.

Jag misstänker att locken du satt dit får en choke funktion så motorn får för mycket soppa.

Förgasarna blir inte trycksatta rätt utan slangar hit och dit.

Den smala slangen som går in i ramen ner till förgasarna bakom gaffeln är den som trycksätter flottörhusen.

Kolla denna sida

Last edited:
Har bara ändrat lufthållen i ramen. Satt lock på..

Har bara ändrat lufthållen i ramen. Satt lock på med hål i!

Jag hoppas att det bara är att den får för lite luft.. ska ta av dom idag o testa. Slangen till flotördelen ligger där fram i rammen som vanligt, bara avskuren gäms med ramen (sticker ut lite)..

Någon som kan förklara hur man ställer in så att den inte rycker när man smygkör!!?? typ 30-40km... Tack för svaren!! /Adners

Tadk för svaret!

Om jag behöver justera luftblandningen på låga/mellan varv hur går jag tillväga..? Om jag behöver minska soppan hur gör jag då? skruv/skruvar på förgasarna? Finns det en skruv bara för alla förgasarna.. Har vacumsystem...

/Anders

Asfaltbarn skrev:
Har man som du ombestyckat och det inte bli bra är det ju fel.
Att den bluddrar i låga hastigheter kan du ev justera med hjälp av luftblandningen som bara går att justera på låga och mellanhöga varvtal.
Men du har kanske för stora munstycken, eller har justerat blandningen fel.
Mindre bensin = högre varvtal.
Hoppas det fixar sig. :)

Hejsan!!

Jag har igentligen bara satt sk "lock på luftintaget i ramen.. Mindre lufthål. Sen har jag kapat av den slang som sitter längst fram i rammen till flotördelen( vaccum).

Den varvar ok när jag inte kör men när jag ligger typ på treans växel o varvar ut så pludrar den efter ett tag!! Behöver hjälp här *ler HAr märkt oxo att den rycker när jag smygkör.. 30-40km. Kan ajg justera det.. Isåfall hur?

Mvh/
Anders

andersbrink skrev:
Slangar är viktiga, speciellt på hojar med vakumförgasare. Vilka slangar är det som sitter monterade annorlunda nu mot tidigare och vilka slangar är det som ligger i lådan delar-som-blev-över-och-behövs-nog-inte?

Varför bestyckade du om förgasarna och gjorde du någon annan modifiering samtidigt?

Det är stor risk att du smälter kolvarna om du fortsätter att köra med felaktigt trycksatta flottörhus.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti