vart ska denna sitta??

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
KTM 660 -04
i manualen stog det att man skulle byta det. ringde å beställde ett. men vart det ska sitta ha jag inte en blekaste aning om. ha kollat i manualen, det ser ut som ett filter på bensinkranen ??

känner mig oehört puckan över den frågan :huvet

Bifogat

• P8230002.JPG
    P8230002.JPG
    19.8 KB · Visningar: 126
FreeSniff skrev:
2403315 i manualen stog det att man skulle byta det. ringde å beställde ett. men vart det ska sitta ha jag inte en blekaste aning om. ha kollat i manualen, det ser ut som ett filter på bensinkranen ??

Sitter antagligen ovan bensinkranens anlutning i tanken (inne i tanken)

FreeSniff skrev:
2403315 i manualen stog det att man skulle byta det. ringde å beställde ett. men vart det ska sitta ha jag inte en blekaste aning om. ha kollat i manualen, det ser ut som ett filter på bensinkranen ??

Det ser ut som en oljescreener = ett grovt oljefilter.

Det sitter nog bakom en stor bult, någonstans på din motor. Jag kan inte din motor tyvärr, men kolla manualen:tungan

Lycka till
/Roger

Last edited:
Det ser ut som ett oljefilter, som jag går att rengöra och använda igen utan problem. Fast dom kostar väl inte någon stor förmögenhet så på en större hoj när det inte är lika tät service kanske man kan kosta på sig en ny :)

Kolla i manualen vars det sitter någonstans, det kanske sitter på ungefär samma ställe som EXC'n, dvs under växelpetarn. Bara att kika på :)

Ser ut som oljefiltret som sitter innanför oljepluggen på husan. Och De e väl inte allt för stor skillnad på dessa motorer. Kan väl även sitta separat under motorn med en insexskruv på KTM tror jag...

På 525:an sitter det 2 sådana under hojen. Är grovoljefilter som man tar ur och rengör samtidigt som man byter olja och filter. Ett sitter rakt under och ett sitter rakt under oljefiltren. Men det ser säkert inte riktigt lika ut på en 660.

Den där behöver du inte byta.. Det är en oljepickup sil. När man byter olja ska man göra rent/kolla igenom den, det sitter 2 sådana på min EXC en underifrån och en under växelspaken.
Jag gör så att jag kollar om det sitter några metallflisor på det och pillar bort det som finns med tops, sen håller jag för ena änden och sprutar wd40 i andra änden så att man trycker ut allt eventuellt skräp, torka rent och titta noga så att det ingenting sitter kvar. Vet inte var den/dom sitter på 660 dock men garanterat i motorn och INTE i soppatanken :D

i manualen står det att man ska byta det på 500 mil servicen. men vart någonstans den är ... det är ett mysterium i säg

FreeSniff skrev:
2404669 i manualen står det att man ska byta det på 500 mil servicen. men vart någonstans den är ... det är ett mysterium i säg
byt om du tycker det är roligt, men den sitter fortfarande bakom oljepluggen.

FreeSniff skrev:
2404669 i manualen står det att man ska byta det på 500 mil servicen. men vart någonstans den är ... det är ett mysterium i säg
Mig veterligt så finns screenerfilter av den där sorten öht inte på LC4'orna, bara i RFS'erna så jag tror nog din åf gjort lite fel.

När du byter olja har du ett pappersfilter nere på högra sidan, bakom/vid fotbromsen och ett plåtfilter typ bil hängandes på/under ramen framtill. Det är dom filter som skall bytas.

Sen har du ju 'filter' på tappskruvarna också, magnetplugg på den lilla och screenerfilter på den stora. Baraå rengöra.

Frxtn....
Vad exakt är det du har läst i manualen ? Finns det inte en eller två sidor någonstans i manualen som beskriver ett oljebyte, med åtdragningsmoment och hela fidderitten ? Gör du bara som det står där så är det ju klart.

.

Ivil skrev:
Om du tar bort soppakranen så sitter den där.
Nix pix, den ser annorlunda ut. Soppafiltret är ju dessutom typ tvådelat för att hantera reserven.

På bilden är det ett screenerfilter (utan o-ringar) till en RFS (å Husa m.fl.).

.

Spider skrev:
2404735 Nix pix, den ser annorlunda ut. Soppafiltret är ju dessutom typ tvådelat för att hantera reserven.

På bilden är det ett screenerfilter (utan o-ringar) till en RFS (å Husa m.fl.).

.
Okej rå..

Vad är det för artikelnummer?
Det är INTE till soppakranen!
Det är inte något av dom oljefiltren som ska bytas!

Skulle tro att dom har skickat fel del!!!

Last edited:
Spider skrev:
2404702 Mig veterligt så finns screenerfilter av den där sorten öht inte på LC4'orna, bara i RFS'erna så jag tror nog din åf gjort lite fel.

När du byter olja har du ett pappersfilter nere på högra sidan, bakom/vid fotbromsen och ett plåtfilter typ bil hängandes på/under ramen framtill. Det är dom filter som skall bytas.

Sen har du ju 'filter' på tappskruvarna också, magnetplugg på den lilla och screenerfilter på den stora. Baraå rengöra.

Frxtn....
Vad exakt är det du har läst i manualen ? Finns det inte en eller två sidor någonstans i manualen som beskriver ett oljebyte, med åtdragningsmoment och hela fidderitten ? Gör du bara som det står där så är det ju klart.

.

i manulen så står det att man ska byta oljefilter och screen filter(fine filter). ringde till karlstrommotor och bad han lägga till det... så det här filtert ha jag abslout ingen användning av?............ jaha:argpådato

men okej. så jag ska byta filtret vid ramen(bilfiltret). vad kostar dom? artikelnummer?

FreeSniff skrev:
2405205 i manulen så står det att man ska byta oljefilter och screen filter(fine filter). ringde till karlstrommotor och bad han lägga till det... så det här filtert ha jag abslout ingen användning av?............ jaha:argpådato

men okej. så jag ska byta filtret vid ramen(bilfiltret). vad kostar dom? artikelnummer?
På en LC4'a är oil filter det vid fotbromsen och fine screen filter 'bilfiltret' på ramen. Så det är 583.38.045.100 som du skall ha. Dubbelkolla när du beställer dock.

.

Spider skrev:
2405352 På en LC4'a är oil filter det vid fotbromsen och fine screen filter 'bilfiltret' på ramen. Så det är 583.38.045.100 som du skall ha. Dubbelkolla när du beställer dock.

.

oke. tackar så mycket för hjälpen spider:Bugar

FreeSniff skrev:

Va fasen sitter en sådant någonstans på LC4, kunde inte ens karlströms svara på det eller????

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back