vart kan man köpa det

fredrik l

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
520 exc
hallå
undrar vart man får tag i såna där plast puckar man sätter på hjulaxeln och om det är meckigt att montera
ha de fredrik

Sommers har såna puckar. Men dom rekommenderar jag inte. Den modellen innebär att du använder en 13-mutter som hjulmutter eftersom man måste ta bort originalmuttern.

Gör själv. Det har jag gjort och kostar inte många kronor.

Jag köpte en gängad stav (M8) på 1m hos clas ohlsson för 79:- och en skateboard på stadium för 199:-.

Sen är det bara att borra hål i hjulmuttern och kapa upp staven i lagom längd och skruva dit hjulen. Plättlätt.

Säg till om det är nåt som är oklart så kan jag ge en utförligare beskrivning.

/Lucky9

Lucky9 skrev:
Sommers har såna puckar. Men dom rekommenderar jag inte. Den modellen innebär att du använder en 13-mutter som hjulmutter eftersom man måste ta bort originalmuttern.

Gör själv. Det har jag gjort och kostar inte många kronor.

Jag köpte en gängad stav (M8) på 1m hos clas ohlsson för 79:- och en skateboard på stadium för 199:-.

Sen är det bara att borra hål i hjulmuttern och kapa upp staven i lagom längd och skruva dit hjulen. Plättlätt.

Säg till om det är nåt som är oklart så kan jag ge en utförligare beskrivning.

/Lucky9

Ah.. så man drar den alltså genom hjulaxeln? Du skriver mutter men menar kanske bult? Bult=skruven , mutter=den man skruvar på bulten. Låter som en smart lösning iaf :tummenupp

electronaut skrev:
Ah.. så man drar den alltså genom hjulaxeln? Du skriver mutter men menar kanske bult? Bult=skruven , mutter=den man skruvar på bulten. Låter som en smart lösning iaf :tummenupp

Nej. Jag menar precis det jag skriver. Jag kanske är otydlig men jag menar precis det jag skriver. :)
Hjulaxeln är ihålig så man behöver vara göra hål i _muttern_ som sitter på axeln.

Sen är det bara att dra staven/bulten genom axeln, sätta på skatehjulen och skruva dit en låsmutter.

/Lucky9

Kanske denna ritning hjälper lite. OBS!!! den är gjord i paint rätt hastigt därav kvaliten :D

Bifogat

• puckar.jpg
    puckar.jpg
    37.3 KB · Visningar: 613
Last edited:
det var en smart lösning men är inte skateboard hjul lite väl mjuka,skulle haft nått i hård plast
mvh fredrik

fredrik l skrev:
det var en smart lösning men är inte skateboard hjul lite väl mjuka,skulle haft nått i hård plast
mvh fredrik

Hade jag en kamera så skulle jag kunna gå ut och fota och visa hur bra de skyddade! :fakta

(som svar på frågan; det räcker gott och väl med vilka skateboardhjul som helst)

Det är säkert bara jag som är lite förvirrad, men kan ingen berätta för mig vad det ska vara bra för med skateboardhjul på bakhjulsaxeln :confused:

fredrik l skrev:
mvh fredrik

Jag tror de håller rätt bra. jag försökte slipa rent dom med slipmaskin bara på ytan! det gick inte så bra, ytan var rätt hård. har ej prövat att krascha med dem ännu.

Drifter skrev:
Det är säkert bara jag som är lite förvirrad, men kan ingen berätta för mig vad det ska vara bra för med skateboardhjul på bakhjulsaxeln :confused:

Du sparar ev hjulaxel, fälgen, bromsskiva, bromsok bla. dessa saker är dyra om man åker omkull ofta. En billig försäkran om du nu skulle åka omkull.

motardnisse skrev:
Du sparar ev hjulaxel, fälgen, bromsskiva, bromsok bla. dessa saker är dyra om man åker omkull ofta. En billig försäkran om du nu skulle åka omkull.

Glöm inte svingen!

Sparar även axelmuttrar (iofs så borrar du ju sönder en, men planerar du att vurpa ofta så går du ju bara back en mutter 'a 500kr)

Lucky9 skrev:
Nej. Jag menar precis det jag skriver. Jag kanske är otydlig men jag menar precis det jag skriver. :)
Hjulaxeln är ihålig så man behöver vara göra hål i _muttern_ som sitter på axeln.

Sen är det bara att dra staven/bulten genom axeln, sätta på skatehjulen och skruva dit en låsmutter.

/Lucky9

ok. På xr650 har jag för mig att hjulmuttern är ihålig från början.

electronaut skrev:
ok. På xr650 har jag för mig att hjulmuttern är ihålig från början.

Klart den é, det är alla muttrar.

Annars kan man inte skruva dom på bulten...

:D

motardnisse skrev:
Suck! Köp Husaberg dom håller att vurpa utan att man viktar upp dom med onödigt skit! Jag skulle skämmas som fan om jag körde med skateboardhjul och inte kunde göra railslides!

//Anders

Krattan skrev:
Suck! Köp Husaberg dom håller att vurpa utan att man viktar upp dom med onödigt skit! Jag skulle skämmas som fan om jag körde med skateboardhjul och inte kunde göra railslides!

//Anders

Du måste verkligen ursäkta oss alla andra som inte har nått upp till din otroligt höga nivå inom motard :zpy

Ring lelles dom har puckar som passar ktm som handen i handsken du behöver bara borra genomgånde hål i hjulmuttrarna.

Clason skrev:
Ring lelles dom har puckar som passar ktm som handen i handsken du behöver bara borra genomgånde hål i hjulmuttrarna.

Det är likadana som Sommers säljer. Och det är dom som inte är så bra... Eller.. jag tyckte inte dom såg ut att vara så bra. Byter ju ut hjulmuttern mot en 13-mutter bland annat...

Dom stack inte ut särskillt mycke heller.

/Lucky9

lite bilder på stadiums skatebordhjul.
funkar kanon, har sett 6-7 stycken som klotat på bana med sådana på o de har hållt bra

Jag har inte vurpat än så jag vet inte hur bra dom fungerar men du monterar dom utanför hjulmuttern man ska inte ta bort orginal grejerna för att ersätta det med en 13mm mutter!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT