Vart köpa däck SP

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia rs 250
Hej

Behöver ha tag på dunlop 208gp/209gp till en 250SP
och 208:or till en 125 junior.
Har hojar och ska ta licens i sommar men behöver däck så man kan börja träna...
Är svåra att få tag på hos vanliga handlare.
//Emil
 
Hellberg skrev:
Hej

Behöver ha tag på dunlop 208gp/209gp till en 250SP
och 208:or till en 125 junior.
Har hojar och ska ta licens i sommar men behöver däck så man kan börja träna...
Är svåra att få tag på hos vanliga handlare.
//Emil
Du köper hos TL-Racing i Norrköping.
Telefon: 011-167060
Telefax: 011-167004
Telefon: 011-167088

/Torkel
 
moroder skrev:
va e skillnaden mot 207 gp...d sitter d på min...//martin

Ny årsmodell, lite mindre mönster än på 207.. Tydligen ngt bättre grepp i torrt och ngt sämre i vått. Vad jag har hört, har inte provat dem själv än...
 
en fråga bara utan att starta en ny tråd.

Nån som vill sälja bort ett beggad bakdäck till mig. Slicks eller nåt..

150/60 -17 Ni som kör 125 klassen?
 
DJM skrev:
en fråga bara utan att starta en ny tråd.

Nån som vill sälja bort ett beggad bakdäck till mig. Slicks eller nåt..

150/60 -17 Ni som kör 125 klassen?

125R = 115/60 -17 Skicka pm om det är det du är ute efter.. // Anders
 
vad kostar nya 209:or till en SP i sverige?


Edit: är det inte typ 208 i fram ? eller.... hmmm.....

Edit II: 110/160 ??
 
Last edited:
Ett set däck med 250SP-rabatten(?) kostar 3030:- inkl. frakt.

Det är D209GP i 160/60-17 bak och D208GP i 110/70-17 fram.
 
Mattias skrev:
Ett set däck med 250SP-rabatten(?) kostar 3030:- inkl. frakt.

Det är D209GP i 160/60-17 bak och D208GP i 110/70-17 fram.

Hur är det igenkligen? På min Aprilia RS250 från 96 skall det vara 150/60-17 bak? Fungerar det att köra med 160/60-17?? Eller är det så att de nyare modellerna har bredare bak fälg?
 
Egentligen

Jag vet inte varför det körs med 160-bakdäck, faktiskt.

Originaldimensionerna från 94 til 97 är 150/60-17 bak och 110/70-17 fram.
98 och framåt har 150/60-17 bak och 120/60-17 fram.

Båda varianterna har 4,5-tums bakfälg, men ->97 har 3-tumsfälg fram och 98-> har 3,5.
 
Men det fungerar med 160 bak även ifall man har det smalare 110 fram?
 
Mattias skrev:
...Jag vet inte varför det körs med 160-bakdäck, faktiskt...
I slutet av säsongen 2001 var det ett gäng snabba 250SP-förare som förespråkade byte av dimension från 150 till 160 med argumentet bättre däckekonomi. Enligt deras erfarenhet höll 160-däcket bättre och eftersom man tack vare det ryska SP-reglementet var i händerna på en tillverkare och en leverantör borde man välja det bästa alternativet, alltså däcket som ger mest värde för pengarna. Till 2002 gällde 160-bredd på bakdäcket.
 
Fick tag i en service handbok till min 96:a och där i stog det faktiskt att original dimentionerna till hojen var 150 alt 160 bredd. Är det någon som har erfarenhet utav de olika på hojen (svänger sämmre, bättre grepp osv). Iom att jag inte skall tävla med hojen utan bara köra på bandagar och liknande kan jag ju välja vilket som verkar vara bäst :)
 
Jag märkte ingen skillnad mellan 150- och 160-bredd. Som alltid är det först när man utnyttjar materialet ordentligt som skillnaden märks. Skillnaden mellan ett platt gatdäck och ett toppigt banddäck är däremot stor.
 
Last edited:
Teddy skrev:
I slutet av säsongen 2001 var det ett gäng snabba 250SP-förare som förespråkade byte av dimension från 150 till 160 med argumentet bättre däckekonomi. Enligt deras erfarenhet höll 160-däcket bättre och eftersom man tack vare det ryska SP-reglementet var i händerna på en tillverkare och en leverantör borde man välja det bästa alternativet, alltså däcket som ger mest värde för pengarna. Till 2002 gällde 160-bredd på bakdäcket.


Det konstiga är att ingen vet vem som föreslog 160-däcken! Har inte hört några namn och varken TL eller Kisa vet vem som ville ha 160-däck. "Förarna" ville ha 160 däck hade dom hört nått om.

Tror dessutom inte att det var dom snabba i SP250 som ville ha ändringen pga ekonomi. Dom körde med nya däck till både kvalen och racet och gjorde dessamma även när det blev 160 bakdäck.

Vet att man testade 110, 120, 150 och 160 däck i olika kombinationer och gummiblandningar på Anderstorp 1998 och kom fram till 110 soft - 150 medium då.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top