Vart hitta bultar till fälg?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bultar kostar 30 kr styck med 5 st per axel så är det ju 600 spänn i bara bultar. Behöver hitta konisk bult 14x1.5x45mm. Ska passa på ET20 + 20mm spacers.

Utöver det kostar spacers, med 112/5 66.5mm navhål på 20mm, 600 kr per axel oxå! Jösses... Det är totalt 3200 spänn för att flytta ut hjulen. Billigare att köpa nya fälgar nästan... måste dock vara udda ET28 (standard) om jag minns rätt. Men vill helst få ut fälgarna så ET30+ vore bäst.

Råka beställa fälgar förra vintern som hade fel ET med nära på 1cm så fälgarna sitter för långt in i hjulhusen. Ser helt knas ut.

Vart kan jag hitta billigare spacers och bultar än ovan?

Hook a brotha up, eller? :)

Last edited:
sälja dom felaktiga fälgarna på blocket och köpa nya? blir mellanskillnaden billigare än trixa med bultar etc.?

kolla Biltema ,,de har bultar o spacers, vet ej om de har just dina dim.

kolla Biltema ,,de har bultar o spacers, vet ej om de har just dina dim.
De har max 30mm samt litar inte på metallen.

sälja dom felaktiga fälgarna på blocket och köpa nya? blir mellanskillnaden billigare än trixa med bultar etc.?
Mjo, men rätt omständigt o kränga av gummit o sälja fälg o kränga nytt osv.

Fast bäst kanske vore att hitta en firma som kan ta emot fälgarna och beställa nya med rätt mått. Har frågat en här i stan redan, men de kunde inte få tag på rätta ET-måtten (inpressningen).

Last edited:
biltema har 3 och 5 mm och inte 30mm.
deras spacers funkar kalasfint. har även deras hjulbultar som funkar som de ska, vet dock ej om dom finns i din dimension.

Nja, jag skulle inte spacea ut mer än 1 cm och absolut inte stapla spacers, speciellt inte på en lite sportigare bil.

Ni kanske såg Indiern som byggde sportbilar med 6" spacers bak, kapade till rör och svetsade flänsar...
Jag skulle inte åka en meter i den bilen.

Skulle jag behöva 1cm så skulle jag beställa svarvade spacers med navstyrning åt båda håll, dvs spacern styr på navet inåt och spacern har en kant/styrning för fälgen

biltema har 3 och 5 mm och inte 30mm.
deras spacers funkar kalasfint. har även deras hjulbultar som funkar som de ska, vet dock ej om dom finns i din dimension.
Nä.. det där är vad jag hittade iaf.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=96996

Nja, jag skulle inte spacea ut mer än 1 cm och absolut inte stapla spacers, speciellt inte på en lite sportigare bil.

Ni kanske såg Indiern som byggde sportbilar med 6" spacers bak, kapade till rör och svetsade flänsar...

Skulle jag behöva 1cm så skulle jag beställa svarvade spacers med navstyrning åt båda håll, dvs spacern styr på navet inåt och spacern har en kant/styrning för fälgen
Som det är nu, så är de 1cm för långt in. Så att ta ut dom 2 cm är som 1 cm ut och det klarar bilen utan problem så länge som du säger det är korrekt gjorda spacers med navstyrning så fälgen blir centrerad korrekt. 1 cm ut från original skulle se perfekt ut. Fast jag kan nöja mig med 0.5 oxå. bara lite längre ut än original.

Last edited:
Som det är nu, så är de 1cm för långt in. Så att ta ut dom 2 cm är som 1 cm ut och det klarar bilen utan problem så länge som du säger det är korrekt gjorda spacers med navstyrning så fälgen blir centrerad korrekt. 1 cm ut från original skulle se perfekt ut. Fast jag kan nöja mig med 0.5 oxå. bara lite längre ut än original.

Det finns ju duktiga tillverkare här på SH, någon kan säkert svarva en uppsättning åt dig bara du mäter upp noga.

Det finns ju duktiga tillverkare här på SH, någon kan säkert svarva en uppsättning åt dig bara du mäter upp noga.
Ska raspa en egen tänkte jag... i gummi :hihi

Nåja får väl ta o ringa runt imorgon o se vad man kan göra hos de olika fälgsäljarna där ute.

Ja alla bilar i Bangla Bangers åt nog hjullager till frukost

Ska raspa en egen tänkte jag... i gummi :hihi

Nåja får väl ta o ringa runt imorgon o se vad man kan göra hos de olika fälgsäljarna där ute.

Det förhöjer säkert komforten med gummispacers, men inte väghållningen :D

Ja alla bilar i Bangla Bangers åt nog hjullager till frukost

Så hette programmet, Lipu var nog duktig på design, men dålig på hållfasthet!

Last edited:
testat sifvert skruv ?

Sifvert Skruv AB
Lindhagensg. 53, 112 43 STOCKHOLM 08-440 73 20 Fax 08-440 73 80

www.sifvert-skruv.se/

dom har fan allt i skruv som jag letat efter i alla fall

testat sifvert skruv ?

Sifvert Skruv AB
Lindhagensg. 53, 112 43 STOCKHOLM 08-440 73 20 Fax 08-440 73 80

www.sifvert-skruv.se/

dom har fan allt i skruv som jag letat efter i alla fall

Jo, de har allt, men tror inte de är billigare än lokala däcksliraren.

Och varför skulle man inte lite på metallen i biltemas bultar? Visst de är billigare men tror inte att det skulle vara någon fara att använda dem.

jag lånar tråden lite.

Någon som vet vart jag kan hitta bultar till (amazon) slot-mags med variabel bultcirkel?

e4613.jpg

Du menar bultar med lös kona?
Det borde din lokala däckhandlare ha, men man kan inte variera bulcirkeln speciellt mycket med sådana, men fullt tillräckligt om det är dom fälgar jag tror.

Jag har både kört staplade spacers och cnc-frästa 30mm´ers och det har funkat bra, fast man gör ju som man vill :-)

Du menar bultar med lös kona?
Det borde din lokala däckhandlare ha, men man kan inte variera bulcirkeln speciellt mycket med sådana, men fullt tillräckligt om det är dom fälgar jag tror.

en bild till, lös kona ja, jag har kollat hos div däckhandlare men har inte hittat några..

f_e4639m_de43827.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...