Vart byta cross-däck i Sthlm?

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1:a -00
Hej,

Jag behöver hjälp att skifta 2 motosross-däck på fälg. Har ringt runt till ett par olika ställen med inte fått napp. verkar som att hjul med däckslås avskräcker:huvet Någon som kan tipsa om något bra och gärna billigt ställe i närheten av Bromma/Solna/Sumpan som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

Jag kollade några youtubeklipp sen köpte jag 3 järn på biltema. Strax över en timme senare så var båda däcken bytta. Det är inte så krångligt om man bara ger sig fan på det...

Problemet är väl att däckfirmorna inte kan trycka i en cross fälg i deras dyra fina däckkrängar-maskin utan det måste krängas för hand.

Ring nån cross enduro-butik och kolla eller köp ett par däckjärn på biltema och kräng det själv

Har funderat på att kränga själv men ändå beslutat mig för att lämna bort det. Har inte riktigt tålamod att kolla instruktionsfilmer och lirka en hel kväll, haha. Har prövat att ringa till ett par mc-firmor men det var ingen som kunde hjälpa mig förrän i slutet av nästa vecka :(

Har du lyssnat med "Wheeler dealer" eller "Däckshopen i Haninge" De har hjälpt mig med Off-road däck.

Finns säkert nån vänlig själ här på forumet också som kan hjälpa dig... Skulle det inte vara för att jag är hemma och sjuk idag skulle jag kunna gjort det åt dig och visat hur du ska göra så att du kan göra det själv nästa gång!

Det är faktiskt inte spec svårt bara du har däckjärn och vet hur man ska göra kan vara lite klurigt i början att lyckas få på däcket utan att klämma slangen men man lär sig...

Har funderat på att kränga själv men ändå beslutat mig för att lämna bort det. Har inte riktigt tålamod att kolla instruktionsfilmer och lirka en hel kväll, haha. Har prövat att ringa till ett par mc-firmor men det var ingen som kunde hjälpa mig förrän i slutet av nästa vecka :(

Har man tid till att ringa runt hela sthlm och köra runt för att få det gjort så har man tid till att kränga svålarna själv!

Byta crossdäck går under kategorin "Fundera inte, bara gör" börjar du så kommer du lyckas, svårare är det inte.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Byta crossdäck går under kategorin "Fundera inte, bara gör" börjar du så kommer du lyckas, svårare är det inte.

Precis så är det, och det blir en hel del byten med tiden, så det är lika bra att se det som bra kunskap att ha med sig i livet.

Handla en påse mekpilsner och ta tid för det, för att underlätta livet skaffar du dig friska tjockslangar (ruttna slangar gör det inte lättare på något sätt) och ett bra halkalättmedel, det gör jobbet oerhört mycket smidigare.

Slangen pumpad precis så den börjar ta form, och i det nya däcket, och man börjar med att se till att ventilen letar sig in i hålet i fälgen är nyckeln.
Försök att aldrig sluta vid däcklåset, det gör livet krångligare.

3 biltemajärn lirar, små steg i taget, får du ta i för mycket gör du fel.

Varma däck är betydligt trevligare att jobba med, ta in dem i värmen innan du börjar.

/J

Precis så är det, och det blir en hel del byten med tiden, så det är lika bra att se det som bra kunskap att ha med sig i livet.

Handla en påse mekpilsner och ta tid för det, för att underlätta livet skaffar du dig friska tjockslangar (ruttna slangar gör det inte lättare på något sätt) och ett bra halkalättmedel, det gör jobbet oerhört mycket smidigare.

Slangen pumpad precis så den börjar ta form, och i det nya däcket, och man börjar med att se till att ventilen letar sig in i hålet i fälgen är nyckeln.
Försök att aldrig sluta vid däcklåset, det gör livet krångligare.

3 biltemajärn lirar, små steg i taget, får du ta i för mycket gör du fel.

Varma däck är betydligt trevligare att jobba med, ta in dem i värmen innan du börjar.

/J

Jag kommer snart byta mitt bakdäck, till att bryta själv:bananaMEN vad fan menar nu med däckslås:vaVentilen el:va

Jag kommer snart byta mitt bakdäck, till att bryta själv:bananaMEN vad fan menar nu med däckslås:vaVentilen el:va

Däcklåset är till för att låsa fast däcket mot fälgen om man får punka så man kan köra vidare/se till att man inte får punka pga av att man halshugger ventilen om fälgen börjar spinna i däcket (vilket är lätt hänt då man kör med mycket lågt tryck och genom ett par surhål)

46-45-901.jpg

Ja man baxar inte ner en hoj till Wheeler Dealer:D

Låt honom använda sina pengar nu, istället för att tjata om att "själv är bästa dräng" och hur blev egentligen Biltema templet för tillbedjan..

" skulle aldrig köpa däcksjärn på Lidl men Biltema fan, bra grejer":brinnerup

Letar man däcksbytare, vill man inte byta själv.

Ja man baxar inte ner en hoj till Wheeler Dealer:D

Låt honom använda sina pengar nu, istället för att tjata om att "själv är bästa dräng" och hur blev egentligen Biltema templet för tillbedjan..

" skulle aldrig köpa däcksjärn på Lidl men Biltema fan, bra grejer":brinnerup

Letar man däcksbytare, vill man inte byta själv.

Kör man geggmoped är det fan ett krav att kunna greja en punka själv, eller byta däck. :fakta

Och det är inte svårt (och biltemas däckjärn funkar bra, vad fan är problemet...).

Däcksbyte

Kör man cross ingår däcksbyte i samma kategori som att kunna blanda olja till en 2-taktare och spänna kedjan. Just Do It!

Kör man geggmoped är det fan ett krav att kunna greja en punka själv, eller byta däck. :fakta

Och det är inte svårt (och biltemas däckjärn funkar bra, vad fan är problemet...).

..Att Wheeler Dealer tar typ Sextio spänn för att byta däck, finns ju folk utan garage. Varför klämma fingrar och innerslangar när någon fixar för småpengar?

Vad fan är problemet?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...