Varselväst är inte bara fult och töntigt, det är även farligt

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Read it and weep era j*vla västanvändare :D

http://www.mynewsdesk.com/se/vti/pr...-foer-mc-foerare-paaverkar-i-trafiken-2438151

Resultaten visade att det inte fanns någon skillnad mellan körningarna med svart mc-ställ, traditionell varselväst och polisliknande varselväst om man jämför andelen problemfria interaktioner och icke-problemfria interaktioner.

- Däremot fanns det signifikanta skillnader mellan körningarna inom kategorin icke-problemfria interaktioner, det vill säga interaktioner som störs på något sätt, säger Henriette Wallén Warner, forskare på VTI.

Med polisliknande varselväst kategoriserades en större andel interaktioner som oväntade icke-problemfria interaktioner. Ett exempel är när en bilist plötsligt saktar ner till laglig hastighet när denne närmar sig.

- Det inträffade alltså fler så kallat oväntade interaktioner som stördes på något sätt då körningen gjordes med polisliknande väst, exempelvis att en bilist avbryter en omkörning, säger Henriette Wallén Warner.
 
Stämmer bra med mina iakttagelser från att ha kört 7000 mil med en gammal snuthoj.

Man kan vänta sig pprreecciiss vad som helst av trafikanter som plötsligt tror att det är en polis dom ser.

Jag skojar inte. Man får köra jävligt försiktigt på en gammal buskig vit LT för att inte ställa till det rejält.
Värst var hon på omkörning som plötsligt försöker svänga in mellan bilen och släpet på en 24-metare bara för att komma ur vägen. Med en liten Aygo var det otäckt nära att hon lyckades.
 
Det är faktiskt bra om än gubbigt. :crash
 
Stämmer bra med mina iakttagelser från att ha kört 7000 mil med en gammal snuthoj.

Man kan vänta sig pprreecciiss vad som helst av trafikanter som plötsligt tror att det är en polis dom ser.

Jag skojar inte. Man får köra jävligt försiktigt på en gammal buskig vit LT för att inte ställa till det rejält.
Värst var hon på omkörning som plötsligt försöker svänga in mellan bilen och släpet på en 24-metare bara för att komma ur vägen. Med en liten Aygo var det otäckt nära att hon lyckades.
Ja, det blir som att plinga på folk som går mitt i cykelbanan, går dom ensamma så springer dom runt förvirrat och skrämt, är det två stycken så byter dom antingen bara plats, eller springer runt förvirrat tillsammans :huvet

Jag tror inte på saker när det har gått sån inflation att ALLA ska ha varselväst, det har ju blivit rena hysterin. När allt från fotgängare till hojförare har det så har ju poängen på något vis försvunnit. En bilist kommer fram till en korsning, tittar snabbt och ser en varselväst, tänker fotgängare, kör ut och slungas förvånat ner i diket av hojen som smäller in i sidan på bilen.

Men det är ju klart, det ligger i tidens anda att lyfta över allt ansvar på någon annan. Om jag har en varselväst, då är det ju alla andras ansvar att inte köra på mig, då behöver inte jag bry mig om det.
 
Ja, det blir som att plinga på folk som går mitt i cykelbanan, går dom ensamma så springer dom runt förvirrat och skrämt, är det två stycken så byter dom antingen bara plats, eller springer runt förvirrat tillsammans :huvet .

:rofl:rofl:rofl:rofl Jag ser verkligen framför mig detta, hur de fullständigt planlöst kastar sig sävligt i alla riktningar så man ändå får tvärnita:gnissla
 
Förbjud också

-vit hjälm
-alla motorcyklar av märket BMW
-alla motorcyklar med kåpa

osv


Folk kan tro att vem som helst är polis och göra märkliga manövrar i avbrytandet av sina pågående trafikbrott. Enklare vore väl att köra som folk och hålla uppsikt?

Lustigt att det nu anses som ett problem att motorcyklister syns för mycket...


EDIT: Använder själv inte varselväst, men noterar att den i vissa fall gör att en motorcyklist syns väldigt tidigt, framförallt bakifrån, i regn. Det tror jag att motorcyklisten är glad för.
 
EDIT: Använder själv inte varselväst, men noterar att den i vissa fall gör att en motorcyklist syns väldigt tidigt, framförallt bakifrån, i regn. Det tror jag att motorcyklisten är glad för.

När jag varit handledare för andra som skall övningsköra så har jag använt varselväst, eftersom man ibland kan bli ståendes lite olyckligt.

Har även provat det i vanlig körning, men inte märkt någon skillnad vad gäller mötande eller korsande trafik.
Däremot kan man kanske märka något större respekt från förare på väg åt samma håll - typ ringleder kring städer där man inte kan blåsa på i den vanliga, säkra hastigheten.

Kanske, kanske känns det som att man får lite mer luft runt sig där.

Trots denna erfarenheten är jag ändå angelägen att ha någon fluofärg på mig - jacka och/eller hjälm.
Detta helt enkelt för att ingen i efterhand skall kunna urskulda sig med ett simpelt SMIDSY och komma undan med det.

Det skall fan kosta att köra ihjäl mig.
 
Fult är det men nog syns ju folk lite bättre. Fast det beror ju rätt mycket på hojtyp..
Jag använder inte det och skulle nog inte heller överväga det men kompenserar med skrikig jacka och hjälm :yoparty
 
Denna gången får ni banne mig komma fram till vilken åsikt som ska gälla, så man vet!

Jag har vikit ner mig och använt väst när dottern åker. Hon vägrar väst och det är helt i sin ordning. Vill inte att någon kör på mig med henne bakpå och tar varje mikroskopiskt bidrag till undvikandet av detta utom att köra alltför mesigt. Då vill hon inte ta med.

Jag vill inte heller bli påkörd. Har testat det, (frontat med mötande vänstervängare i volvokombi), med bestående påminnelser som följd och vurpa är mycket mindre dåligt än att bli tacklad, frontad eller på annat sätt fysiskt kontaktad av andra fordon.

Det är dags för ny hjälm och då tänker jag mig en vit istället för, som det alltid brukar bli, en svart.

Hjälper väst för synligheten? Omgivningen tjatar som om det vore det allena saliggörande och jag har ingen aning. Ett asymetriskt placerat varselljus tror jag hjälper mer men det får man väl inte ha, eller?


Rättelse:

Jackan till regnstället är i varselfärg och den åker på när det behövs ett vindavvisande lager tidigt eller sent på säsongen. Inbillar mig att den syns bättre iaf i busväder. Vanliga jackan har stått emot elementen inkl hagel.
 
Last edited:
EDIT: Använder själv inte varselväst, men noterar att den i vissa fall gör att en motorcyklist syns väldigt tidigt, framförallt bakifrån, i regn. Det tror jag att motorcyklisten är glad för.

Jag pendlar i ett allväderställ med varselgula axlar/armar, och i regn så hjälper det nog. Och om man skulle ramla omkull i mörker och bli liggande så bör det ju också hjälpa.
Men i allmän körning så märker jag ingen större skillnad på hur folk reagerar när jag kör med det gentemot mitt svarta allväderställ. Om jag inte samtidigt kör i min vita hjälm dvs. Då reagerar folk, speciellt när jag kommer ifatt dem. Fronten på min pendlarhoj är dessutom vit, så det hjälper säkert till det med. :hihi
Men, kan inte påstå att jag råkar ut för färre konstigheter i trafik när jag kör med den utstyrseln på den hojen. Folk som inte ser en, ser en precis lika lite när man ser ut så i min erfarenhet. De som ser en kan ibland plötsligt sakta in eller byta fil, men hittills har det inte varit något olämpligt beteende iaf. Bara lite onödigt.
 
Jag kan klämma på mig en reflexväst när jag kör i mörker på säsonger som bilisterna inte förväntar sig att se en motorcyklist på. Dvs en tidig november morgon. Varför? Jo ingen jävel skall säga att dom inte såg mig! Under den normal hoj säsongen är jag lite för fåfäng för att ta på mig en reflexväst.

/B
 
Att synas i trafiken är nog bra men det är ändå synd att man tar ifrån vissa yrkeskategorier deras igenkänningsmärke, som någon skrev, det blir inflation.

Vore bättre om man valt olika färger eller nyanser för "vanliga" trafikanter och en annan för t,ex myndighetsutövare, osv

Det tåget har iofs redan gått så vi lär nog få leva med detta.
 
Ja, det blir som att plinga på folk som går mitt i cykelbanan, går dom ensamma så springer dom runt förvirrat och skrämt, är det två stycken så byter dom antingen bara plats, eller springer runt förvirrat tillsammans :huvet

Jag tror inte på saker när det har gått sån inflation att ALLA ska ha varselväst, det har ju blivit rena hysterin. När allt från fotgängare till hojförare har det så har ju poängen på något vis försvunnit. En bilist kommer fram till en korsning, tittar snabbt och ser en varselväst, tänker fotgängare, kör ut och slungas förvånat ner i diket av hojen som smäller in i sidan på bilen.

Men det är ju klart, det ligger i tidens anda att lyfta över allt ansvar på någon annan. Om jag har en varselväst, då är det ju alla andras ansvar att inte köra på mig, då behöver inte jag bry mig om det.

Känns igen. Sedan jag läst att finska försvaret upptäckt att kollisionsrisken minskade om man körde med tänt ljus dagtid. Så började vi tre i gänget köra med tänt ljus dagtid på våra MC i slutet av 1960-talet.
Och vi blev minsann uppmärksammade.
Att dömma av alla som blinkade åt oss !
Nu när allt från MC till Bil har tänt ljus dagtid så har ju poängen på något vis försvunnit ! :D

För övrigt så blir ju slutsatsen att om det är trafikfarligt om förare ser något som ser ut som en polis på vägen, tex föraren bromsar oväntat. Så har ju trafiksäkerheten förbättrats betydligt sedan 2014 då jag alltid såg polis någonstans på min resa Göteborg- Jönköping-Sthlm. För 2016 och 2017 har jag inte sett enda på dessa resor och jag upplever att farten har höjts ! :D
 
Last edited:
Även hundägare borde använda reflekterande väst/ jacka på sina lågsniffande husdjur. Gäller mer för cyklister att hålla ut mer när koppladfido rusar åstad.
 
En gång använde jag faktiskt varselväst och då hade jag skrivit "stoppa parkeringsavgiftshelvetet" på den med närmast brutalt synlig fettusch.

Funkade inte det heller...
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top