Varningsflagg näst sista varvet under ett race???

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag såg ett X-Game, SuperMotar race från USA igår.
Där viftar dom med vitflagg (tror jag det är) när man passerar mållinjen på näst sista varvet, detta för att uppmärksamma föraren på att han har 2 varv kvar att agera på.

Jag har för mig att dom även gör det på RR tävlingar.

Jag kör R1000 och vet ialla fall 2-3ggr under -06 som det strulade med skyltarna som visar antal varv körda.

Kanske bara är jag som är urkass på att hålla reda på hur många varv jag kört:va

Varför finns inte det i Sverige?
Någon som vet hur det är i övriga Europa?

RR:Benny skrev:
2639511 Jag såg ett X-Game, SuperMotar race från USA igår.
Där viftar dom med vitflagg (tror jag det är) när man passerar mållinjen på näst sista varvet, detta för att uppmärksamma föraren på att han har 2 varv kvar att agera på.

Jag kör R1000 och vet ialla fall 2-3ggr under -06 som det strulade med skyltarna som visar antal varv körda.

Kanske bara är jag som är urkass på att hålla reda på hur många varv jag kört:va

Kör man inte på tills checkerflagg kommer upp:va

sporTlovEr skrev:
2639525 Kör man inte på tills checkerflagg kommer upp:va

Ja den eller den svarta...

Eller om man bromsar så sent så man inte bara ser utan faktist kör på Elvis å då är det fasenimej slutkört......

I USA använder man sig av en vit flagga när förarna går ut på sista varvet.
Det är inte bara i X-games utan i de flesta motorsporter där.
Ett bra system tycker jag!

Michelle No2 skrev:
2639572 I USA använder man sig av en vit flagga när förarna går ut på sista varvet.
Det är inte bara i X-games utan i de flesta motorsporter där.
Ett bra system tycker jag!
Giovanni Bussei missade en racevinst pga det eftersom han trodde han gått i mål när han såg flaggan då han hoppat in för Ducati Austin i SBK.

Det är för att uppmärksamma föraren på att det bara är 1 varv kvar.

Jepp. mycket riktigt.... 1 varv kvar.:)
Frågan återstår.... Varför kör vi inte med det i sverige?

Räknade fel på varven på B racet i Mantorp... Tror jag hade hamnat MINST 1 placering bättre om jag vetat att det var sista varvet.
(Digital tavlan som visar varven var paj, så man fick räkna själv)

//
Benny

sandstream skrev:
2641427 Det är för att uppmärksamma föraren på att det bara är 1 varv kvar.

Hehe... väntade mig att du skulle kommentera detta....:D

Men efter att ha kört om dig 12-15ggr & du tagit tillbaks placeringen kurvorna efter... ville jag vänta tills slutet på sista varvet att köra om dig igen..

Men som sagt... räknade fel på varven...

Nåja.... Ska du fortsätta i B-träsket -07?
//
Benny
gixxermf skrev:
2641631 Apapapap.... det tror jag inte...

2641730 Hehe... väntade mig att du skulle kommentera detta....:D

Men efter att ha kört om dig 12-15ggr & du tagit tillbaks placeringen kurvorna efter... ville jag vänta tills slutet på sista varvet att köra om dig igen..

Men som sagt... räknade fel på varven...

Nåja.... Ska du fortsätta i B-träsket -07?
//
Benny

Hehe... jag tror att jag hade varit ganska så ivägen för dig i dom sista kurvorna på sista varvet om du skulle om... men vem vet!!

Nä det blir en a- licens för min del... vet inte om det blir 600 eller 1000!

2641619 Jepp. mycket riktigt.... 1 varv kvar.:)
Frågan återstår.... Varför kör vi inte med det i sverige?
Bra fråga, det funkar ju utmärkt i USA som bedriver betydligt mer motorsport än vad vi gör och det är ju ett enkelt sätt att informera både förare och publik om att ledaren går ut på sista varvet.

i england visas gul flagga med svart kors vid ett varv kvar. bra tycker jag sa man vet nar det ar dags att gora sin do-or-die manover i sista svangen.. :)

2639511 Jag såg ett X-Game, SuperMotar race från USA igår.

:va men vit flagg har ju lite annan innebörd...
Risk för misstag kan nog finnas är jag rädd.

På motardrejsen i sverige får man ju skyltar på hur många varv det är kvar, det väl så i allagrenar där det är förutbestämt antal varv? Betydligt bättre, jag tycker det är bra att veta om jag har 1,2 eller 9 varv kvar osv.

ja vit flagga betyder (i england iaf, och kanske i vm?) att det finns support-fordon (ambulans osv) pa banan och samma regler som vid gul flagg galler. sen anvands den ju inte sa ofta da det for det mesta rod flaggas

Joovisst, om det fungerar....

Jag körde 5 sprintrace i år varav 3 st där varvräkningen inte funkade.

Barrett skrev:
2642547 På motardrejsen i sverige får man ju skyltar på hur många varv det är kvar, det väl så i allagrenar där det är förutbestämt antal varv? Betydligt bättre, jag tycker det är bra att veta om jag har 1,2 eller 9 varv kvar osv.

Barrett skrev:
2642547 På motardrejsen i sverige får man ju skyltar på hur många varv det är kvar, det väl så i allagrenar där det är förutbestämt antal varv? Betydligt bättre, jag tycker det är bra att veta om jag har 1,2 eller 9 varv kvar osv.
Kanske lite svårare att hinna se skyltar när man passerar dem liggandes med huvudet på tanken i +200.

I Sverige skulle vi inte kunna använda oss av just den vita flaggan eftersom den har en annan betydelse.

sandstream skrev:
2642635 Kanske lite svårare att hinna se skyltar när man passerar dem liggandes med huvudet på tanken i +200.

Det har jag svårt att tro. Kan man läsa på en depåtavla så kan man väl tyda en siffra på en skylt likväl så bra.

*/ ?>
Back