Varning - parkera INTE vid cykelställ

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Fick precis 700 i böter för "parkering på trottoar eller gångbana" när jag stod vid ett cykelställ, bland de vanliga cyklarna. De slappfisor jag frågat säger att det är OK att stå så, men tydligen var det nån kärring som hade lingonvecka eller nåt.
Ska överklaga men det är väl lönlöst. :död

Skalman skrev:
Fick precis 700 i böter för "parkering på trottoar eller gångbana" när jag stod vid ett cykelställ, bland de vanliga cyklarna. De slappfisor jag frågat säger att det är OK att stå så, men tydligen var det nån kärring som hade lingonvecka eller nåt.
inte lönlöst men det blir motstånd....

Va tusan!?!?

Jag har t.o.m. hört (från en lisa) att om man ställer en mc inom ett visst antal meter (~3 kommer inte ihåg riktigt) behöver man inte ens betala parkeringsavgift alls....

Överklaga på! Jag har lyckats två gånger! Läs bara på lite, och skriv riktigt långa välformulerade brev (läs=jobbiga att läsa)! :hihi

Vad jag vet så får man parkera MC inom 2 meter i anslutning till cyckelställ om underlaget är hårt. Förutsatt att cyckelstället står på kommunal mark.

Detta gäller i Göteborg om jag kommer ihåg rätt. Har fått en snygg liten skrift av en P-vakt med lokala föreskrifter och en karta med Mc parkeringar markerade, kanske finns samma hos dig:

frish

Skalman skrev:
Fick precis 700 i böter för "parkering på trottoar eller gångbana" ....

Fick igår 600 i böter f. parkering på gångbana i Vaxholm, vart det har kommit ny Lappflisa.
Jag har stått där ungefair varje dag sen Mars - och jag hävdar att det är privat tomt som jag står på - samma såger fastighets ägaren.. Pratade med Polisen idag och vägen via Kommunkontoret och klagoformular - sen om låååång tid får jag besked.. Men batala böten innan att kronofogden kommer - han är snabbara än klago kommitten...

Bifogat

• parkering.jpg
    parkering.jpg
    70.6 KB · Visningar: 134
De borde vara tacksamma istället och låta en kvittera ut fickpengar för att man inte belastar det begränsade antalet p-rutor.

Säkert olika i olika städer, men du borde skylla på att du trode göteborgsreglerna gällde:

Detta gäller i Göteborg:
"
Parkering vid cykelställ

tillåts MC under vissa förutsättningar att parkera på vardera sidan av ett cykelställ, även om cykelstället är placerat på gångbana.

Det är tillåtet om:

- cykelstället ligger på allmän platsmark (ej kvarters/tomtmark)
- MC:n är ett 2-hjuligt registrerat motorfordon (ingen kopplad sidvagn)
- parkeringen sker i direkt anslutning, inom 2 meter, från cykelställets "gavel"
- marken är hårdgjord (asfalt, plattor o dyl.)
- parkeringen inte inskränker på gåendes säkerhet och framkomlighet eller hindrar annan verksamhet.
"
coppat här ifrån:
http://www.smcvast.org/sidor/mc-p/mc-parkering.html

triple skrev:
Säkert olika i olika städer, men du borde skylla på att du trode göteborgsreglerna gällde:

Detta gäller i Göteborg:
"
Parkering vid cykelställ

tillåts MC under vissa förutsättningar att parkera på vardera sidan av ett cykelställ, även om cykelstället är placerat på gångbana.

Det är tillåtet om:

- cykelstället ligger på allmän platsmark (ej kvarters/tomtmark)
- MC:n är ett 2-hjuligt registrerat motorfordon (ingen kopplad sidvagn)
- parkeringen sker i direkt anslutning, inom 2 meter, från cykelställets "gavel"
- marken är hårdgjord (asfalt, plattor o dyl.)
- parkeringen inte inskränker på gåendes säkerhet och framkomlighet eller hindrar annan verksamhet.
"
coppat här ifrån:
http://www.smcvast.org/sidor/mc-p/mc-parkering.html

Tackar, försöka duger. Avståndet till cykelstället var iofs något längre än 2 meter, men jag ställde den höger om cyklarna som inte fick plats i cykelstället. Det behöver jag iofs inte ange för parkeringsenheten hos polisen :) Den stod definitivt inte i vägen för någonting utan stod parkerad som en vanlig cykel.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!