Varning för kor!

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Inom loppet av bara en vecka har jag två gånger råkat ut för att det står en ko mitt på vägen :skrämd
(och nej det var inte samma ko eller samma ställe) lite rädd för att bli stångad är man ju när man försiktigt ska smyga förbi.. Tror mig inte varit med om detta förr, trots ca 8000 mil landsvägskörning.

Har årets kosläpp nått en helt annan nivå? :confused:

Varför står kon på vägen? Där finns ju inget gräs :va

Kanske är det ett nytt trick av bönderna för att få en lugnare trafik? Sprättande höns räcker inte längre.. :rolleyes:

Var med om en ko för några år sedan......den stod MITT på vägen, ingen kom förbi, var bara vackert vänta tills bonden som bodde brevid kom och jagade iväg "Rosa":D För övrigt har jag smackat några fåglar, rådjur som kommit med sådan fart upp på vägen, vänt och " slirat "på stället på asfalt så man passerade med hårsmån :skrämd. Vildsvin i full fart på väg över, men tvärvände vid dikeskanten..

Djur är oberäknliga..

Svårt att tänka mig att kosläppet blivit annorlunda, är nog bara en fråga om att du råkat ut för två förrymda kossor någorlunda samtidigt. Var det oväder en stund innan eller något sånt?

Annars är kor rätt snälla så länge du inte skrämmer dem. Rulla förbi långsamt på tomgång så ska det nog gå alldeles utmärkt vid framtida möten med dessa korkade kreatur. Ja förutsatt att kon till att börja med inte är stressad... ;)

Dom stångar inte när du kör förbi... Sänk farten lite och bränn förbi som vanligt.

Om du kan bestämma dig för att bo i antingen göteborg eller värnamo skal du nog se att problemet med kor i vägen blir mindre ;)

Svårt att tänka mig att kosläppet blivit annorlunda, är nog bara en fråga om att du råkat ut för två förrymda kossor någorlunda samtidigt.

Annars är kor rätt snälla så länge du inte skrämmer dem. Rulla förbi långsamt på tomgång så ska det nog gå alldeles utmärkt vid framtida möten med dessa korkade kreatur.

Ahh! Det berömda "kosläppet", värre än framhjulssläpp och highsiders!
Och en instruktion hur man löser kosläppet också, nice!

Framhjulssläpp - Släpp bromsen
Highsider - Be till gud
Kosläpp - Tomgång + eventuellt hö att locka den med

:yoparty:D

Varför inte ge henne en ride?
CowSideCar.jpg

Last edited:
Var ute en gång på vägen när även jag upptäckte en kossa som stod på fel sida stängslet i diket. Jag stannade för o se om det fanns något o göra för o få in henne i hagen igen. Då jag snabbt insåg att min erfarenhet av kossor fördubblats på 1 minut så valde jag att gå till närmsta hus för o få hjälp.

Det var visserligen inte bondens hem men han jag fick tag på visste i alla fall på råd. Han tog en tom hink och la lite gräs i botten. Sen gick han fram till kossan, som stod och mumsade på allsköns för kossor så goda vegetabilier i stora mängder, höll fram hinken framför mulen varpå hon direkt slutade mumsandet och koncentrerade sig enbart på de där ynka grässtråna i hinken... !?

Karln gick bort till grinden med kossa i hasorna och släppte in henne i hagen igen - där gräset var nästan helt uppätet!

Jag rullade vidare med en helt annan förståelse för uttrycket "korkad som ett nöt".

varför inte ge han en ride?
cowsidecar.jpg

HAN !?

Last edited:
Haha.. rädd för kossor, det var jag också när jag cyklade omkring på Öland som barn.

Sen fyllde jag 10 år och fattade att kossorna är trevliga, lugna lirare. Dom är inte våldsamma som älgar kan bli (ni vet när dom fått i sig för mycket jästa äpplen)

Jag skulle nog varna mer för älgar, dom är stöddiga som fan.

Sen fyllde jag 10 år och fattade att kossorna är trevliga, lugna lirare. Dom är inte våldsamma som älgar kan bli (ni vet när dom fått i sig för mycket jästa äpplen)

Jag skulle nog varna mer för älgar, dom är stöddiga som fan.
Efter att ha blivit påhoppat av en attackko så delar jag inte din åsikt om kossor.
(kon blev skjuten lite senare pga taskig attityd)

änder drabbade mig häromkvällen... ^^ :tummenupp dock så var det med bil.

är väl bara å hoppa av å få kon av vägen... värre är ju renar...

hur många har stött på en renflock när dom varit ute å hojjat? jag har. :D

Last edited:
Dom stångar inte när du kör förbi... Sänk farten lite och bränn förbi som vanligt.

Eftersom det tycks vara lite si och så med biologikunskaperna hos en del av citykidsen här på SH ( "insektsskruvar" mm) . Så kan det ju vara på sin plats att varna för "kossor" med bara en spene. De kan vara lite luriga.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...