Varning för FOLKSAMs inkompetenta medarbetare.

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Gött snack. Första fakturan som jag fick hem så bad jag dem om att lägga det på autogiro istället (det som jag redan bad dem om från första början) men sa ändå att jag kunde betala in den första fakturan manuellt.

Försäljaren, Kaj - sade att det skulle lösas på sättet att han istället skippar den första månaden, och delar upp den på de resterande 11månaderna, gör det saken enklare för dem så fine, handlar om ca 140:- extra per månad i höjning.

Nu fick jag dock en faktura på lite över 3000:-, jag visste att den här månaden skulle bli tight då jag var sjukskriven 9dagar förra månaden, och då jag inte är fast anställd så lär jag, som vanligt få vänta ett jävla bra tag innan jag får några pengar från försäkringskassan.

När jag ringer in och frågar vad som hände, så säger den här Kaj att det har blivit en uppdatering i systemet och de inte längre kan skippa en månad, och lägga på det på de resterande 11månaderna som de kunde innan. Jag ifrågarsätter varför jag kan ha fått den här informationen då och han försvarar sig enbart på den tidigare faktan, att de uppdaterat systemet i samma veva som vi varit i kontakt, och att de anställda på Folksam därefter blivit dåligt informerade.
Han snackar även med bilavdelningen, vilket visst har högst behörighet på hans avdelning, och de kan inte heller göra något.

Jag frågar hur det här kan komma till att bli mitt problem, då det är Folksam och bolaget som gjort systemuppdateringen som borde informerat sina säljare bättre?

Nu står jag här med byxorna nere, måste trolla med pengarna för att få det att gå runt, kan låta som lite pengar den där jävla premien, men den extra månaden som jag får betala fullt ut för nu gör ett jävla bra inprint.

Så om nu inte ledningen kan klara av att informera sina säljare, hur fan ska jag då kunna lita på Folksam i framtiden? Aldrig mer säger jag bara, tänker säga upp min olycksfallsförsäkring som jag haft där i mer än 20år nu, för vem vet om de ändrat principer för den försäkringen när jag behöver nytja den?

Ring och jaga dom som en drogad blodhund, det enda som hjälper. Många som jobbar där är nog ganska oengagerade och trötta. Be att få tala med chef om du inte får hjälp med ditt ärende.

Ge dig inte, tänk på att ett samtal in till deras kundtjänst kostar dem ca 50kr och de vet dom om, ska du sen tala med chefer hit och dit så kostar det dem åtskilliga tusenlappar i tid osv.

JAGA JAGA JAGA och kräv sen kompensation för att du blivit "lurad".

Bomba med brev och mail är också bra.

Med dock tycker jag du ska vara trevlig och sansad, ett tag iaf. :D

Edit: hota med Fairshopping :banana

Pengarna skall väl ändå betalas för eller senare om jag förstår dig rätt? Varför inte bara vänta en månad och få en betalningspåminnelse som du betalar in?

Eller har jag fattat allt fel?

I sånna här fall brukar jag bara skita i att betala och nöja mig med förseningsavgiften. Värt att betala en par hundra extra i efterhand än några tusen när man inte har råd.

Hahaha, ja, vad har jag sagt? :D Aldrig någonsin mer folksam, hur jäkla billiga de än skulle vara :rolleyes:

Värdelöst företag, som inte har en aning om vad de sysslar med. Det enda de är duktiga på är att lura folk.

Dom brukar ju säga att "samtalet kan spelas in i utbildningssyfte" det är nog bara för att det är olagligt med telefon avlyssning men har man sagt att man spelar in samtalet är det okey! Tror att företagen spelar in samtalen enbart för om kunden blir arg och hotar den han pratar med(min teori).. Sen "kastas" samtalen nog om det inte varit ngn het diskussion..

FP --- Ge dig inte, tänk på att ett samtal in till deras kundtjänst kostar dem ca 50kr och devet dom om, ska du sen tala med chefer hit och dit så kostar det dem åtskilliga tusenlappar i tid osv.

Hur menar du att det kostar 50kr?
Har folksam 020-telnr(gratis)

Last edited:
Dom brukar ju säga att "samtalet kan spelas in i utbildningssyfte" det är nog bara för att det är olagligt med telefon avlyssning men har man sagt att man spelar in samtalet är det okey! Tror att företagen spelar in samtalen enbart för om kunden blir arg och hotar den han pratar med(min teori).. Sen "kastas" samtalen nog om det inte varit ngn het diskussion..

FP --- Ge dig inte, tänk på att ett samtal in till deras kundtjänst kostar dem ca 50kr och devet dom om, ska du sen tala med chefer hit och dit så kostar det dem åtskilliga tusenlappar i tid osv.

Hur menar du att det kostar 50kr?
Har folksam 020-telnr(gratis)

Anställdas löner osv osv osv osv, slår man ut det per samtal landar det där någotstans ungefär... mellan 30 - 70kr, beror väl lite på bransch osv.

Nope, de sparas längre än så. Och man sparar alla samtal, för tänk själv, vem skulle sitta och sålla vad som skall sparas och inte.

Och det med legaliteten så räcker det i Sverige med att en av parterna vet om att det spelas in för att det skall vara lagligt, de behöver inte säga det i talsvarssystemet ens en gång. Däremot har man kommit fram till att det är lugnare att informera om det än att dra det som ett trumfkort senare.

Vilse, du får mer än gärna länka till din tråd. Eller är det bara den i roh som är fullständig? I så fall tycker jag du borde öppna en almän.
Tja, förseningsavg är inte så farligt nej, hur lång ti tar det innan de skickar ärendet vidare te fogden? Är mer en principsak och omedvetet månadens ekonomi som gör en mer frustrerad

Mmm känner igen det där.......Man blir minst sagt irriterad:mad:

Har också Folksam, men jag är helnöjd..
Dom klara heller inte av att göra rätt med betalningen från början, men slipper allt klydd när man väl behöver utnyttja dom, både i hem, mc och bilförsäkring.. har använt alla och har aldrig haft något problem med att få ut pengar, ersättning eller reparationer, och det värdesätter jag mer än att första månaderna ska bli rätt :D

Men jag hade gjort som Viktor L sa, ta försenings avgiften, den är inte på många kronor från Folksam.
Har sj gjort så när dom gjorde fel 2:a månaden och gav mig för alla tre då.. blev bara 7500, men vänta en månad så blev de rätt för mig igen:D

...Ring och jaga dom :banana
"Ringa..." Nej...:gnissla
Upprepar vad jag brukar skriva. Telefon är bra, men när det gäller viktiga saker finns det bara ett tänkbart medium . skriva...
I samma ögonblick luren läggs på - är alla ord borta!
Skrivet på ett papper . de finns kvar!
I min (ålderdomliga ) värld så ringer man och sen avslutar man med att "jag sänder ett bekräftelsebrev" över vad man kommit överensom..Kopia sparas föstås.
Alltid fråga och notera vem man talat med, och när.
Jobbigt? Arbetsamt? Ja. men säkert för båda parter..

Men detta är ja bara en gammal gubbes åsikter i en modern värld...:rolleyes:

Var i kontakt med folksam igår senast. Den förste jag snackade med var trögare än tåget.

När jag sa jag inte vill ha ett nytt avtalsår på hojen . Fråga jag om de behöver något papper med underskrift eller vad jag behöver göra för att inte få det. Folksamtröggubbe kunde inte svara på min fråga utan istället blev jag bortkopplad. Ringde upp igen då var det en annan kille som svara och han var vettig och fixade det med en gång.

Det är praxis för FB.

Vad baserar du det på?

"samtalet kan spelas in i utbildningssyfte" är det väl Trygg-Hansa som använder? Jag har i alla fall aldrig hört det när jag ringt till någon av T-H:s konkurrenter.

Jag vet av egen erfarenhet att minst tre av de stora försäkringsbolagen inte spelar in samtalen. Och Folksam är en av dem.

Pengarna skall väl ändå betalas för eller senare om jag förstår dig rätt? Varför inte bara vänta en månad och få en betalningspåminnelse som du betalar in?

Eller har jag fattat allt fel?

Precis. Bara att vänta en månad och se´n betala :)

Last edited:
Hahaha, ja, vad har jag sagt? :D Aldrig någonsin mer folksam, hur jäkla billiga de än skulle vara :rolleyes:

Värdelöst företag, som inte har en aning om vad de sysslar med. Det enda de är duktiga på är att lura folk.
Men, om man kollar runt lite här så finns det trådar där samtliga försäkringsbolag sågas vid fotknölarna och just det bolaget ska dom aldrig någonsin använda igen. Samtliga bolag är även absolut dyrast :rolleyes:

Dom brukar ju säga att "samtalet kan spelas in i utbildningssyfte" det är nog bara för att det är olagligt med telefon avlyssning men har man sagt att man spelar in samtalet är det okey! Tror att företagen spelar in samtalen enbart för om kunden blir arg och hotar den han pratar med(min teori).. Sen "kastas" samtalen nog om det inte varit ngn het diskussion.
Telefonavlyssning är absolut inte samma sak som att den ena parten spelar in samtalet, vilket är högst lagligt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT