Varmkörning, hur?

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Vet att detta varit uppe tidigare men ingen renodlad tråd om ämnet vad jag sett.

Har funderingar kring hur man ska varmköra hojen. En del låter den stå på tomgång men det har jag fått höra av di lärde att det är att mörda motorn. Har även hört att man inte ska ligga på för låga varv(dåligt oljetryck) och inte för höga varv(självklart?!). Är det vettigast att köra iväg direkt samt att köra lungt? Ska man låta den stå på neutralen på kanske 2-3000 rpm i några minuter? Har fått höra att det tar 30 sek innan oljan når toppen på min modell=skrämmande.

Är intresserad av fakta samt hur ni gör, framför allt ni som ägt eran hoj länge. GSXR1100R t.ex. har vad jag förstått ägt sin gammelgixxer sen den va ny?!

/ Hannes

Brukar själv låta motorn gå 0.5-1 min sedan kör jag iväg i maklig takt kanske ca 3-4000rpm. Rätt eller fell? vet ej, men mina hojar har inte börjat dricka olja och låta illa i alla fall.

Annars så finns ju alltid träffuppvärmningen. Vrid rullen till botten, slå på tändning, tryck start och håll ca 2 min. Motorn blir varm på nolltid! (Helst skall ljuddämparen vara demonterad så att även grannarna blir "uppvärmda".

när jag använder choken så går ju motorn redan på högre varv (ofta 2500-3000varv), gör den inte det för dig hannez?
Du kan ju låta den gå så tills tempmätaren åtminstonde indikerar nåt, det gör jag iaf.

Då min har automatisk choke så går den upp och ligger på 2000 varv tills den når 58 grader då den går ner och guppar på 1000 varv.

Jag brukar låta den gå på choken tills den når 40 grader (första indikation på tempmätaren på R6an), sen brukar jag vri av den å åka iväg lungt tills man kommer uppåt en 55-60 grader. Som jag har förstått det så är det inte så mycke varvtal (om man håller sig på en vettig nivå) utan hur mycke man vrider på rullen som spelar roll, är det fel?

Husabergen brukar jag låta stå typ en halvminut/minut innan jag puttrar iväg lungt någon kilometer, den tar värme lite fortare dock (känns det som iaf)

Jo min choke höjer varvet! Så jag ska låta den stå med höjd tomgång några minuter?

HanneZ skrev:
Jo min choke höjer varvet! Så jag ska låta den stå med höjd tomgång några minuter?
jo jag tycker det, men som sagt med choke i början så den håller varvet uppe.
Det sliter hårt på motorn att bara slänga sig på och gasa iväg, långt mer än flera hundra mil längs vägen.

HanneZ skrev:
Vet att detta varit uppe tidigare men ingen renodlad tråd om ämnet vad jag sett.

Har funderingar kring hur man ska varmköra hojen. En del låter den stå på tomgång men det har jag fått höra av di lärde att det är att mörda motorn. Har även hört att man inte ska ligga på för låga varv(dåligt oljetryck) och inte för höga varv(självklart?!). Är det vettigast att köra iväg direkt samt att köra lungt? Ska man låta den stå på neutralen på kanske 2-3000 rpm i några minuter? Har fått höra att det tar 30 sek innan oljan når toppen på min modell=skrämmande.

Är intresserad av fakta samt hur ni gör, framför allt ni som ägt eran hoj länge. GSXR1100R t.ex. har vad jag förstått ägt sin gammelgixxer sen den va ny?!

/ Hannes

Jag varmkör sällan min motorcykel alls. Startar den när jag sätter mig på och kör sedan lugnt iväg de första kilometrarna och har aldrig haft problem med någon hoj trots ganska många mil.

Genom att köra lugnt med den kommer den snabbast upp i värme vilket är det som är viktigast (samt smörjning naturligtvis). Så mitt råd är att starta hojen ung. när du är klar att åka iväg och kör sedan lugnt.

Choken brukar jag stänga av efter några hundra meter så fort som motorn går rent och jämnt på låga varv.

// Niklas

Silwer skrev:
jo jag tycker det, men som sagt med choke i början så den håller varvet uppe.
Det sliter hårt på motorn att bara slänga sig på och gasa iväg, långt mer än flera hundra mil längs vägen.

Att köra som ett svin omedelbart med kall motor är förödande. Men att köra iväg i lugnt tempo utan någon nämvärd varmkörning är helt ok och ger inga problem med motorn. Så till vida du inte åker på en riktig tvåtaktsracer förståss!

Det är min erfarenhet i alla fall och jag har kört ganska många mil med mina hojar utan problem!

// Niklas

Startar hojen, och låter den stå och gå medans jag knäpper skinnstället, sätter på mig hjälmen och handskarna. Sen är det bara åka iväg...

Mer avancerat än så behöver det väl inte vara....

Jag tror de va brink som skrev att tomgång för en kall hoj va förödande, samt att "snorta" lr nåt liknande, d.v.s. stå o varva den också va illa för motorn.

Bästa budet just nu verkar va att låta den stå med choken på på ca 3-4000 rpm i några minuter.

HanneZ skrev:
Bästa budet just nu verkar va att låta den stå med choken på på ca 3-4000 rpm i några minuter.

Inte med förgasare va? Man vill inte köra fett för smörjningens skull. Soppan sköljer bort oljefilmen (det är bara vad jag läst på annan ort)

#Olsson# skrev:
Inte med förgasare va? Man vill inte köra fett för smörjningens skull. Soppan sköljer bort oljefilmen (det är bara vad jag läst på annan ort)
GAH #"(/¤#")(¤

ni ser varför ja starta tråden, finns ju 100 olika bud på detta

Jag brukar undvika chokekörning i möjligaste mån då det innebär mer soppa vilket borde vara negativt för cylindersmörjningen, rätt eller fel men så gör jag...
Av med choken så snart som möjligt, på med handskar och hjälm och sen rulla iväg och kör lugnt tills tempen kommer upp.
Opinions are like a**holes...

tja vad ska du välja, är motorn helt kall kommer den ju gå på väldigt lågt varv om du försöker köra den helt utan choken, sen har väl du som jag lite olika lägen du kan ställa choken på?

Inga direkta lägen som på enduron, där finns det ju ett läge när man startar o sen när den e startad så ska man ju tycka in den halvt till ett annat läge.

Nu ligger budet på att choka o låta den stå nån minut men att använda så lite choke som möjligt utan att den för den delen ligger på skadligt låga varv.

Men vart går den övre och undre gränsen?

/ Hannes

Silwer skrev:
tja vad ska du välja, är motorn helt kall kommer den ju gå på väldigt lågt varv om du försöker köra den helt utan choken, sen har väl du som jag lite olika lägen du kan ställa choken på?

Inga direkta problem om du kör med hojen så fort som möjligt. Då kan du stänga av choken nästan med en gång, speciellt när det är sommar.

// Niklas

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...