Varm motor misständer vid kraftigt pådrag.

Goreplay

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2013
Hoj
Husqvarna Nuda 2012
Som topic avslöjar så misständer eller "bluddrar" min husqvarna nuda 900 när jag gör kraftiga gaspådrag. Problemet uppenbarar sig endast då motorn är varm.

Hojen har bränsleinsprutning så några kråkor i förgasaren är det inte tal om. Luftfiltret såg fint ut, var dock en liten mängd vätska i burken innanför filtret, denna vätska torkades bort. ingen aning om detta gjorde någon nytta..

Hojen har gått 1600 mil och garantin gick ut för 2 veckor sedan :huvet Någon här som blir klok på problemet?

De kanske har en timer som sabbar bränsleinsprutningen 2 veckor efter att garantin går ur så att de tjänar mer pengar?

Nej skämt åsido, jag skulle starkt gissa på något elektriskt, typ glapp i någon kontakt eller någon givare som börjar ge upp. Ofta kan värmeutvidgningen i metallen i kontakter eller sensorer göra att de enbart glappar när motorn är varm/kall. Detta gör det svårt att felsöka men i mitt fall hade jag en vevaxelpositionsgivare som gjorde att hojen ibland bluddrade och ibland inte startade alls (dock inte en Nuda), tills det att den slutade fungera helt, vilket gjorde att jag kunde hitta felet lite enklare.

Jag skulle gissa på att det är något elektriskt som sitter på/i/nära motorn eftersom det verkar vara temperaturberoende.

Hoppas du löser det snart eller att någon annan har en bättre idé på vad det kan vara på just din hoj!

Edit: Du nämner att den misständer och bluddrar vid kraftigt gaspådrag, går den perfekt när du inte gasar menar du? Har du bytt avgassystem/slipon? Har du mappat om den efter det nya avgassystemet?

Last edited:
Svågern hadde en husky 250 08:a . Den betedde sig ungefär så. Visade att sig att kontakten för bränslepumpen glappade ibland samt dödade pumpen. Fixade glappet och bytte pump. Den funkade men gav ej tillräckligt tryck.

Häng in dAAtan och se vad den tycker att motorn har för temperatur.

Du nämner att den misständer och bluddrar vid kraftigt gaspådrag, går den perfekt när du inte gasar menar du? Har du bytt avgassystem/slipon? Har du mappat om den efter det nya avgassystemet?

Tar jag det lugnt med gasen så är det inga problem. Men när jag ska stressa motorn som vid kraftig acceleration eller bakhjulskörning så bluddrar den kraftigt runt 6-7k varv, precis som att den inte klarar hantera det ökade bränsleflödet.. Jag har ett GPR slipon på hojen, den har dock suttit där nästan 500 mil utan problem.

Blir till att gå över diverse givare och bränslepump. Kanske kolla så att tändspolarna/stiften mår bra. Bugar och bockar för svaren såhär långt! :)

Bumpar tråden med en uppdatering. Nu är det semester och jag har haft tid att dela på hojen. Hittade en mängd svart vätska under den ena tändspolen. Detta bör vara orsaken då vattnet vid värme stiger och orsakar överslag i kontakt mellan spole och stift. Ska idag byta stiften och passa på att kolla ventilspelet.

Det finns två tätningar som omsluter hålet där stiftet sitter. Tätningen mellan stift och top, samt tätningen mellan top och lock till kamaxlarna. Och i locket går det ju verken olja eller kylvätska mig veterligen.. Misstänker att vätskan är tvättvatten som missfärgats av oxidation samt när det varit i kontakt med spole och stift. Uppdaterar detta inlägg när jag kollat närmare på saken..

Edit: Yep, det hade definitivt varit kontakt med vatten mellan spole och stift. Stiften är nu bytta och hojen går som en dröm!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...