Varm husa VÄGRAR starta!

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Har letat efter folk med liknande problem eller folk som vet va som kan vara fel, men till ingen nytta.. så nu skriver ja en tråd istället och hoppas att nån kan hjälpa mig med mitt problem!

De e så att min husa, e extremt svårstartad när den är varm.. går igång på 1-2 kick när den e kall, men så fort man haft igång å kört, å sen stänger av när man t.ex ska tanka eller nåt liknande som inte tar så lång tid, så går den bara inte igång, måste stå ett bra tag innan den vill :mad:

en polare sa att de kan ha me munstyckena att göra, men så vitt ja vet e de originalmunstycken 90 låg å 180 hög, är en dellorto PHM 40 förgasare!
Han sa även att de kan bero på bränsle/luft blandningen, vilken skruv e de man ska skruva på för att ställa in de? (för de är väl en skruv?:va) Har bara hittat skruven till tomgången

Sen, så ibland när man kör, å så stannar man vid en korsning eller röljus, så kan de hända att när man står där å väntar så bara dör den, å de känns som att de oxå kan ha me å göra att den får för life/mycke luft/soppa? :va

bortsett från de så fungerar den alldeles utmärkt, men man blir ju så trött på att stå å vänta hela tiden på att man ska få igång den när den dör!!

Tack på förhand
/Jonas

Har du varmstartknapp? Om inte, prova att skruva upp tomgången ett par varv och kicka igen. Det är ganska troligt att du har lite för fet blandning på tomgång.

exakt så har det blivit på min husky när jag testade ett större lågfartsmunstycke.. dvs dör ibland vid rödljus och blir jobbig att kicka igång när den är varm.
Så jag tipsar helt enkelt om att testa med ett mindre lågfartmunstycke.. det är vad jag skall roa mig med iaf :tummenupp

AH! ja tror att ja nästan har löst problemet.. sitter en liten skruv, till vänster om tomgångsskruven, som ja snurrade in 1½ varv och då blev den genast lättare (men krävs fortfarande en 5-10 kickar) att starta varm, så kanske skruvade in den för mycke, MEN, jag hann inte köra nån längre sträcka som jag har gjort innan när jag haft problemet med att den inte vill starta!

får skruva mer imån när ja har tid!

Men e de nån annan som har nåra idéer så e de bara å säga till, och tack för svaren som ja redan fått :)

hade strul me min förra kawa kxf 450 -06 och det var varmstartswiren & plungen i förgasaren som strulade. Tydligen sätter dem sig ibland och då kan det ju komma i ett mellanläge i så fall o gör att bränsle/luftblandningen blir fel när den är varm..

Problemet stavas Husaberg, hehe.

Jag skulle också tippa på lågfarten, tror att det kan vara så att du "släcker" gnistan med för mycket soppa helt enkelt. Stoppa i ett 80 som lågfart o testa.

Om min husaberg vobblar i farter över 170 km/h. Vad kan vara då vara felet? PS: Jag har redan ställt ventilerna?

Så fort någon har problem med sin husaberg så kommer många med förslaget att man ska ställa ventilerna. Hur kommer det sig???? ;-)

Problemet stavas Husaberg, hehe.

Eller hur. :D

Last edited:
Om min husaberg vobblar i farter över 170 km/h. Vad kan vara då vara felet? PS: Jag har redan ställt ventilerna?

Du är för tung i gumpen - mer vikt fram så kommer det inget wobbel förrän vid 220 :pannkyss ( :D )

ja har liknande problem med min fe 501 -97..
fast förra ägaren hade aldrig det problemet.. gör jag fel. eller..
ja har precis bytt stator och cdi box sen ja köpte den.. å kan det ha blivit nån skillnad efter det? den är även sjukt svårstartad kall.. å den stoppar gärna om ja bara vill stanna till vid vägkanten å då är det näst intill omöjligt att få igång den igen.... den kommer precis från verkstad så tändningen borde ju vara rätt.. men ja har blivit tipsad om att byta tändstift till ett mjukare...

Så fort någon har problem med sin husaberg så kommer många med förslaget att man ska ställa ventilerna. Hur kommer det sig???? ;-)

Jag tycker iofs det är ett ganska bra tips i detta fallet.
1. Svårtstartad varm.
2. Nyss renoverad med nya vippor och sannolikt nyställda ventiler.

Har problemet kommit efter att ventilspelet ställdes senast kan man ju vara ganska säker på att spelet, iaf på insuget, är ställt för snålt då det ger just detta fenomen.
Ett problem som annars inte uppstår på hojar med vippor, dock med alla andra med shimsade ventiler.

jag hade samma problem på min yamaha 250f då var det fel munstycken, satt munstycken anpassade till vintern och jag körde på sommaren. Lätt att kolla iaf.

Back