Varför vobblar det??

nelson

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
crf 450
Varför detta jävla vobbel varje gång man släpper ner hojen från bakhjulet?
Håller man inte i styret hårt så flyger du över det, räcker med 60-70 km/h. När fram-hjulet slår i marken så blir det en orm där, har rätt däcktryck och ställt upp fjädringen hårt, men den är fortfarande "svampig". Har en kompis med en -04 husa åxå, samma där, man vågar snart inte köra ju! Den kan få för sig att vobbla även när man gasar så framhjulet nästan lämnar mark, fattar ingen ting!! Bromsen ligger på lite, inte så de bromsar, men däcket stannar ganska fort i luften, kan de va därför, och isf varför ligger bromsen på! Hojen är ju nästan ny!! Husa -04

nelson skrev:
Håller man inte i styret hårt så flyger du över det, räcker med 60-70 km/h. När fram-hjulet slår i marken så blir det en orm där, har rätt däcktryck och ställt upp fjädringen hårt, men den är fortfarande "svampig". Har en kompis med en -04 husa åxå, samma där, man vågar snart inte köra ju! Den kan få för sig att vobbla även när man gasar så framhjulet nästan lämnar mark, fattar ingen ting!! Bromsen ligger på lite, inte så de bromsar, men däcket stannar ganska fort i luften, kan de va därför, och isf varför ligger bromsen på! Hojen är ju nästan ny!! Husa -04

prova å ha lite tryck på fram hjulet så ska det inte bli så... har också känt det där men jag lutar mig lite och håller i styret så löser det sig

Jag har aldrig problem med vobbel, om man inte sätter ner den i mitt i en kurva förstås. Men det blir aldrig okontrollerbart för min del i alla fall. Mitt framhjul stannar oxå relativt omgående.
Vobblar det även om du sätter ner hjulet "lite hårdare" efter en slangning?
Testa även att "bända isär" lite på oket fram innan du slangar, så backarna inte ligger mot skivan alltså.

SuperKnutte skrev:
Testa även att "bända isär" lite på oket fram innan du slangar, så backarna inte ligger mot skivan alltså.

Torde inte dom tryckas tillbaka in mot skivan i första korsningen? Eller menar du att man ska stanna vid vägrenen, trycka in backarna och sen rulla iväg och slanga direkt?

nelson skrev:

Har du flyttat gaffelbenen i styrkronorna?
Hur snett har du framhjulet när du sätter ner det? :tungan
Kan mkt väl bero på hur du sitter på hojen oxo. Jag har inte det problemet med min hoj.
Att bromsen ligger på lite tror jag beror på bromspumpen. Jag har bytt pump på min och
sedan dess ligger inte bromsen på längre. Tror det är så på alla och det är inte en orginalpump jag har nu.

Hoztic skrev:
Torde inte dom tryckas tillbaka in mot skivan i första korsningen? Eller menar du att man ska stanna vid vägrenen, trycka in backarna och sen rulla iväg och slanga direkt?

Njaa, jag tänkte mest om man bara är på nån raka och slangar fram och tillbaka alltså. Då behöver man ju inte använda frambromsen. :)

nelson skrev:
Vad gäller vobbel och högre farter så tror jag det finns tre olika anledningar som mer eller mindre samverkar.

- Vikt på framhjulet
- Modell och profil på framdäck
- 'Alignade' (kommer f-n inte på vad det heter på svenska) gaffelben.

.

Spider skrev:
Vad gäller vobbel och högre farter så tror jag det finns tre olika anledningar som mer eller mindre samverkar.

- Vikt på framhjulet
- Modell och profil på framdäck
- 'Alignade' (kommer f-n inte på vad det heter på svenska) gaffelben.

.

Det vobblar hur man än sätter ner däcket, känns nästan som den ska resa upp sig på framhjulet ett tag, men det är väll kanske vikten och innan hjulet får fart+broms-satan som ligger på lite!! Ska testa å tappa ut lite vätska ur behållaren! Vad ska man göra med gaffelbenet då? Vad ska man ha för däck varför ligger bromsen på på alla -04??

Tack, Tack

Gaffeln kan vara lätt vriden i kronan så att hjulaxeln pekar snett - det räcker med ganska lite för att sätta igång vobbeltendenser. Framdäck med en lägre profil ger mindre vobbel och en stadigare gång, men du får också en hoj som är mer trögsvängd och mindre med gummi i backen vid kurvtagning.

Eftersom ena gaffelbenet e "flytande" så kan d va lätt att trycka in den för mycket så att framdäcket inte är centrerat mella gaffelbenet...

Hade problem me båda mina husor att dom vobblade å så men för å göra en billig styrdämpare så kan man dra åt styrlagret ett aning. Inte så d blir tvärstumt förstås men en aning så man känner en tendens till att ge lite motstånf... Funkde klockrent för mig iaf..

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon