Varför välja Ducati.

stooner

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Småland
Hoj
Yamaha YZR-M1
http://www2.blocket.se/view/2199960.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/2247955.htm?l=0&c=1&city=0

Satt och läste lite på blocket då en fråga poppade upp i huvudet, dessa två hojjar ligger ungefär lika i pris men jag kan inte komma fram till varför man skulle välja en sju år äldre cykel. Ja jag vet det finns märkesfanatiker och Duccen låter ganska gott men det känns inte som om det är argument nog. Kanske lite billigare försäkring och mindre värdeminskning skulle kunna vara anledningen men ändå så måste jag konstatera att Gixxern borde vara ohyggligt mycket bättre. Kanske något som har någon bättre förklaring som kan övertyga mig eller handlar allt bara om ren galenskap.
 
Det är skillnad på att köpa med huvudet och att köpa med hjärtat...eller nåt. :3freak
 
Ducati ligger 8 år före i väghållning o finnish :D :tummenupp
 
Tänker inte kommentera huvudfrågan mer än fälla den klassiska "tillgång och efterfrågan"

Däremot om någon är sugen på den duccen så skicka ett PM till mig först.
 
WEll

well...
Just den där Duccen skulle jag passa mig lite för...
Låter lite för bra för att vara bra, om man säger så.
Har snackat med killen å det är en gammal hoj som gått som racehoj i staterna, sedan importerats till sverige osv...
Tydligen så ska kåporna vara bytta pga att de sprack då han låg å mosade i 250 UTAN att gå om kull... Yeah, right... :kocko
Dessutom så har den varit trimmad, har fått mätarna bytta osv, så det är inte helt lätt att kolla vad som stämmer...
Nu ska ju inte jag sitta å avråda nån att köpa denna, men det kändes inte seriöst då jag snackade med honom.

Den KAN vara fin å bra å allt möjligt... Men som sagt. Känslan...

Orkar inte berätta än en gång varför man ska köra Ducce gentemot Japs. Valet är fritt. Köp med hjärtat!

Måste finnas anledning till varför så många som en gång förälskat sig i en Ducce blir märket trogna livet ut... :tummenupp
 
Som att köpa en Ferrari 355 från 95 för 850 000, eller en ny M3 för 600 000.... M3:an är ju både nyare och säkert bättre..... :3freak
 
Jag har inte koll på priserna på Ducce men upplever det som lite dyrt. Eller har jag fel?

För övrigt är det så som alla andra säger, Ducce köper man med hjärtat, Gixxer med hjärnan.
Tror det där är svårt att förklara för den som aldrig förälskat sig i ett fordon.
 
Jag tycker inte Ducatis hojar motsvaras av Ferrari, jag ser Ferrari som otroligt mycket mer exklusivt.

Men här handlar det väl om att om man måste fråga varför så köper man suckan.
 
Silwer skrev:
Jag tycker inte Ducatis hojar motsvaras av Ferrari, jag ser Ferrari som otroligt mycket mer exklusivt.

Men här handlar det väl om att om man måste fråga varför så köper man suckan.

Jo, d har du faktiskt rätt i... Men se det såhär: båda dyra, bra prestanda men finns bättre, dålig kvalité(skruvar o servar för d mästa), låter gött, hög status, bäst design, dyra reservdelar.... mm, mm....

Likheterna är nog ganska många....
 
Jag säger inte att Ducati skulle vara ett sämre fabrikat än japanarna och förstår även att man är beredd att betala mer för en Ducce som är mer exclusiv. Dock känns det inte det minsta prisvärt då cykeln är 9 år gammal samtidigt som 916 enligt Bike inte är så kvalitativ.
 
RSV_R skrev:
Jo, d har du faktiskt rätt i... Men se det såhär: båda dyra, bra prestanda men finns bättre, dålig kvalité(skruvar o servar för d mästa), låter gött, hög status, bäst design, dyra reservdelar.... mm, mm....

Likheterna är nog ganska många....


nej det klart, det italienska tänkandet går ju igen även på hojen, det håller jag med om.

Fast det motsvarar inte Ferrari mot japansk sportbil om man säger så:-)

på mc sidan är ju japanerna de som säljer mest och som allt jämförs mot idag, på bilsidan är det knappast på samma vis.
 
Silwer skrev:
nej det klart, det italienska tänkandet går ju igen även på hojen, det håller jag med om.

Fast det motsvarar inte Ferrari mot japansk sportbil om man säger så:-)

på mc sidan är ju japanerna de som säljer mest och som allt jämförs mot idag, på bilsidan är det knappast på samma vis.

Haha... och Tyska sporthojar är det skapligt ont om :hihi
 
Jag tror att det är så enkelt som att den som är ute efter en sporthoj skulle i detta fallet köpa Suzukin men är man ute efter en Ducati så köper man givetvis Ducatin. Det jag menar är att dom som köper Ducati är ute efter just en Ducati medans den som köper Suzuki kunde i dom flesta fall lika gärna kunna köpa en Honda, Yamaha eller Kawasaki.
 
Jay-Jay skrev:
Jag tror att det är så enkelt som att den som är ute efter en sporthoj skulle i detta fallet köpa Suzukin men är man ute efter en Ducati så köper man givetvis Ducatin. Det jag menar är att dom som köper Ducati är ute efter just en Ducati medans den som köper Suzuki kunde i dom flesta fall lika gärna kunna köpa en Honda, Yamaha eller Kawasaki.

Det stämmer på mig, men en del är märkestrogna även på japshojarna vad man sett här.

Jag tittar dock på modellen mer än på märket, dock enbart japanskt för min del.
 
Hähä..

916 är enligt bike inte så kvalitativ.. Gärry är ett R1-fucko, så enkelt är det!

Nåväl, hojen har mycket riktigt tävlats med i staterna, Kenta Jacobson är den "skyldige", han tävlade den en säsong i Vera tror jag.. Bor numera hemma i Norrköping igen. Han tog hem den som flyttgods efter det äventyret. Det sitter tror jag fortfarande en del heta bitar på sen den tiden, från fast by Ferracci..

/B
 
Silwer skrev:
nej det klart, det italienska tänkandet går ju igen även på hojen, det håller jag med om.

Fast det motsvarar inte Ferrari mot japansk sportbil om man säger så:-)

på mc sidan är ju japanerna de som säljer mest och som allt jämförs mot idag, på bilsidan är det knappast på samma vis.

Instämmer!
 
Bj.O.rn skrev:
Hähä..

916 är enligt bike inte så kvalitativ.. Gärry är ett R1-fucko, så enkelt är det!

/B

Nää det ska va japanfräs där skruvarna är behandlade med Biltemas "Krom på burk"
 
stooner skrev:
http://www2.blocket.se/view/2199960.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/2247955.htm?l=0&c=1&city=0

Satt och läste lite på blocket då en fråga poppade upp i huvudet, dessa två hojjar ligger ungefär lika i pris men jag kan inte komma fram till varför man skulle välja en sju år äldre cykel. Ja jag vet det finns märkesfanatiker och Duccen låter ganska gott men det känns inte som om det är argument nog. Kanske lite billigare försäkring och mindre värdeminskning skulle kunna vara anledningen men ändå så måste jag konstatera att Gixxern borde vara ohyggligt mycket bättre. Kanske något som har någon bättre förklaring som kan övertyga mig eller handlar allt bara om ren galenskap.


Välj det som känns bäst för dig.

men det finns betydligt nyare duccar för lägre pris........ :fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top