Varför svullen vid förkylning?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag var nyligen på anställningsintervju, och givetvis tyckte kroppen att det var läge att sporta en förkylning just den dagen.
Vad jag inte förstår är hur denna vanliga åkomma fungerar.
För drygt 12 år sedan fick jag en dunderinfluensa där jag låg utslagen i dryga två veckor. Efter den så har nästan samtliga förkylningssymptom försvunnit. Vad som händer när jag blir förkyld är att det börjat några dagar innan med blåsor i munnen och lätt huvudvärk och svullet ansikte, varpå det kulminerar i max en dags feberyra med luftskallighet och ännu mer huvudvärk. Sedan försvinner det. Ingen hosta, inga nysningar, ingenting.
Nå. Jag kan ta allt ovanstående, förutom svullnaden i ansiktet.
Varför i helvete måste det se ut som man har ett förstadium till påssjuka när man attraherat baciller?! En dag när man vaknar så ser det plötsligt ut som att man suttit inomhus i månader med gardinerna fördragna och levt på pizza och läsk. Blek, flottig och svullen.
Barnen i Afrika gråter knappast för ens skull, men jag vill verkligen veta varför i hela helvete man tvunget måste se ut som My name is Earl-Earls bror när man är förkyld. När man är förkyld ska man nysa och hosta.

Frågan lyder alltså:
Vad med den vanliga förkylningen är det som gör att man svullnar i ansiktet, och kan man göra något åt det?
Vad jag alltså vill ha är en medicinsk förklaring. Know thy enemy, som det heter.

Last edited:
Det finns massor av olika tänkbara anledningar till att man kan svälla upp och jag känner bara till en bråkdel av dom.

En av dom är att vid en infektion så frigör kroppen histaminer som gör att vävnaden sväller upp. Anledningen är att detta gör att vita blodkroppar mm lättare kan passera genom membranen i kroppen så att dom kan komma åt infektionshärden. Det är bland annat det som gör att man blir täppt i näsan när man blir förkyld. Även vid allergi är det i stort sett samma mekanism som aktiveras även om den i det fallet är missriktad mot något som egentligen är ofarligt.

Det är med andra ord en inflammatorisk process. Så det kan hjälpa med någon typ av antiinflammatoriskt läkemedel, typ voltaren, diklofenak eller något annat av dom otaliga exempel som finns.
En dos antihistaminer kan också tänkas funka.

Dock är det långt ifrån säkert att det funkar på dig då det som sagt finns otaliga tänkbara anledningar till svullnaden. Dessutom ska man väl egentligen inte mixtra med läkemedel. Men att testa något av dom receptfria antihistaminerna och någon antiinflammatorisk tablett ska man ju inte dö av i alla fall. Och hjälper det så hjälper det. Annars vet man til nästa gång att det inte funkar på dig.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick