Varför stänga av bensinkranen?

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Jaa, vad är egentligen annledningen till att man ska göra det? Jag märker då aldrig någon skillnad när den varit på respektive av!

Vad är annledningen?

Varför skulle den hänga sig när den redan är avstängd? Det lär man väl ändå märke om den hängt sig INNAn man stänger av bågen?

Jag e van vid vägmaskiner och glömmer den där bensinkranen jämt! :mad:

Än så länge har jag inte märkt nån skillnad....

Varför skulle den hänga sig när den redan är avstängd? Det lär man väl ändå märke om den hängt sig INNAn man stänger av bågen?

Om nålventilen bara är lite otät märks inget när du kör. Efter ett tag när du stängt av moppen svämmar förgasaren över, då kanske du redan stängt dörrn till garaget och sitter inne i soffan med en bira i näven.

Morgonen efter kommer massvis med fula ord ur din mun...:)

Edit: Alternativt har man hela vevhuset fullt med bensin och skithojen är omöjlig att starta (2-takt)

Last edited:
Nu har ju jag en 660 KTM, så det är ju inga problem? Men jag menar, när man står på tomgång lär man väl höra om tomgången är för hög?

Jaa, vad är egentligen annledningen till att man ska göra det? Jag märker då aldrig någon skillnad när den varit på respektive av!

Vad är annledningen?

det e ju ingen som tvingar dej o stänga den. jag stängde inte min på min gammla rs250. fylde hela nedre cylindern med soppa samt nån liter i avgasröret....

Motorcykeln skulle väl inte ha en bensinkran om den inte hade nån funktion? Hojar med insprut har ju ingen bensinkran... Det är väl bara att stänga av kranen när man inte använder hojen.

Jaa, men eftersom det kanppt verkar finns någon annledning till att den sitter där så undrar jag vad annledningen till att den sitter där är?! Känns fortfarande som om man skulle höra om den hade hängt sig på tomgången!

Fan....
När jag fick se den här tråden slog det mig att jag inte stängde min kran efter dagens isåka.

Om nålventilen bara är lite otät märks inget när du kör. Efter ett tag när du stängt av moppen svämmar förgasaren över

Exakt detta fenomen hade jag på min moped, jag lärde mig att stänga av men så fort någon lånade den så kunde man ge sig fan på att de glömt...

Hade även en cross som det flödade över på men där FLÖDADE det om man säger så...

Exakt detta fenomen hade jag på min moped, jag lärde mig att stänga av men så fort någon lånade den så kunde man ge sig fan på att de glömt...

Hade även en cross som det flödade över på men där FLÖDADE det om man säger så...
så är det på min (eller var) också

Vad är annledningen?

Om man lastar i (lilla) bussen och har långt att köra är det bra att kunna stänga av kranen. För bensinlukten letar sig in efter ett litet tag. Om man har glömt stänga kranen.

Sen är det ju bra när man mekar om man ska lyfta bort tanken, lägga hojjen på sidan osv. Då slipper man tömma tanken.

Annars håller jag nog med dig, vad ska det vara bra för? Men du kommer säkert på någon bra anledning du med så småningom.

Jag brukar fixa förgasaren direkt det börjar flöda över...

Under mina 16 år på hoj har jag inte stängt av bensinkranen annat än om man ska meka i hojjen.

Förr eller senare märker du att packningen i kranen börjar släppa igenom lite soppa vilket resulterar i ett av två ting:

Det bildas en pöl under hojen eftersom flottörventilen oxå förr eller senare blir mindre tät och soppan som inte förbränns (eftersom motorn står stilla) rinner ut i överflödes slangen som leder ut bakom eller under motorn.

Värre kan vara om insugsventilen står öppen och bensinen kan rinna in i förbränningsrummet, då kommer du att få en spädd motorolja med mycket sämre smörjförmåga. Detta är förvisso mindre sannolikt men inte heller särskilt ovanligt.
Om det händer är det bäst att byta oljan, det går att koka upp den i ett tråg över en gasollåga eller något sådant också och därmed koka bort den lättflyktiga bensien.

Att du inte märkt att det faktiskt finns situationer när det är bra med en soppakran, till exempel om man skall lyfta av tanken för att serva maskinen förvånar mig men du är kanske nybörjare på att mecka...:D

Edit: Vad är det för maskin? 660, är det en Yamaha XT så har du en vacuum-manövrerad kran och då behöver du inte tänka så mycket på det annat än när du tömt förgasaren och behöver fylla flottörhuset för att starta enklare.
Då får du ställa kranen i läge PRI några sekunder eftersom det då rinner soppa fritt igenom kranen.

Last edited:
HAHA, jag är långt ifrån nybörjare, jag vet GIVETVIS att man stänger av den när man servar hojen...Hmm!

Det var mer vad anledningen till att man ska stänga av den när den bara står!

Är förövrigt KTM...

En bra anledning framförallt när du är ute på stan är att golk gärna torrgasar andras hojjar vilket gör att hojjen surar ner sig lagom till att du ska kicka igång den..

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025