Varför skriver barn baklänges?

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
ojoj.. detta hör ju verkligen hit till off-topic.. :)

men jag funderade på en sak, då det var en människa av den midre sorten och hälsade på häromdan och bla ritade lite gubabr på ett papper.

Sen skulle hon skriva sitt namn, och gjorde då precis som alla andra ungar som precis börjat lära sig skriva lite grann..
hon skrev det baklänges, det blev "eiram" istället för "marie".

Det är ju oftast så att de gör så..
Men är det ngn som vet varför? :va

Förmig jag läste ngn vetenskaplig förklaring till detta en gång, men kommer inte ihåg längre hur det förklarades..
eftersom Sporthoj.com är en outtömlig källa till visdom är det säkert ngn som läst förklaringen och kom ihåg den här..
Ngn som kanske har en länk om det hela också??

det kanske har med att dom inte är så säkra på villet håll man skriver bokstäverna. jag kommer ihåg att min lillebror hade svårt att komma i håg hur vilket håll man skriver, han viste hur bokstaven såg ut men det var inte naturligt att skriva den.

Jag har last lite i just det amnet och anldningen till att de sma liven skriver baklanges beror pa hjarnas relativa outveckling.
Man kan kort & gott saga att den fatt kortslutning om man ska anvanda lekmanna termer. For att avhjalpa detta problem och undvika framtida bekymmer sa finns det en ofelbar metod kallas "aga".

Utan att trassla in sig i krangliga forklaringar sa gar denna "aga" ut pa att varje gang det lilla livet skriver baklanges alternativt gor annat som misshagar dig eller din ovriga familj, sa bestraffar du honom/henne med fysisk smarta.
Lampliga bestraffningsmetoder kan vara luggning (fatta haret pa barnet med en eller tva hander & dra det at valfritt hall) alternativt smisk pa rumpan, med eller utan tillhygge.

Nagon annan kan sakert fylla i flera lampliga metoder sa jag lamnar traden oppen.

Henken skrev:
Jag har last lite i just det amnet och anldningen till att de sma liven skriver baklanges beror pa hjarnas relativa outveckling.
Man kan kort & gott saga att den fatt kortslutning om man ska anvanda lekmanna termer. For att avhjalpa detta problem och undvika framtida bekymmer sa finns det en ofelbar metod kallas "aga".

Utan att trassla in sig i krangliga forklaringar sa gar denna "aga" ut pa att varje gang det lilla livet skriver baklanges alternativt gor annat som misshagar dig eller din ovriga familj, sa bestraffar du honom/henne med fysisk smarta.
Lampliga bestraffningsmetoder kan vara luggning (fatta haret pa barnet med en eller tva hander & dra det at valfritt hall) alternativt smisk pa rumpan, med eller utan tillhygge.

Nagon annan kan sakert fylla i flera lampliga metoder sa jag lamnar traden oppen.

Det absolut bästa är att köpa ett antiskallhalsband som man har till hundar. Naturligtvis ett elektriskt sådant med fjärrkontroll. Applicera halsbandet på barnet och tryck på fjärren när barnet skriver fel. Kan med fördel användas vid potträning, så fort du märker att barnet kissat eller skitit i blöjan så ge barnet en elektrisk kärlekskram. Kan ta en vecka eller två så är potträningen avklarad :tummenupp

När de håller pennan i höger hand skriver de "baklänges" för oss som kollar på - det beror på att de ser pappret till vänster. Högerhanden täcker den högra sidan på appret.

Om barnet fattar pennan i vänster hand ska du se att den skriver till vänster "som normalt folk".

Henken skrev:
Bra metoder det där. Men jag tror effekten blir bättre om man samtidigt lutar sig mot barnet och ryter, så högt man orkar: "Tänker du gå i OBS-klass, ditt jävla mongo".

Bingo skrev:
Bra metoder det där. Men jag tror effekten blir bättre om man samtidigt lutar sig mot barnet och ryter, så högt man orkar: "Tänker du gå i OBS-klass, ditt jävla mongo".

Helt jävla underbart! :rofl

Henken skrev:
Om man är blödig och inte tycker om att utdela smärta, kan man låsa in barnet i ett skafferi eller dylikt, och låta barnet sitta där i lämplig tid. Funkar bäst om barnet är rädd för mörkret.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti