Varför ska man ha ett sådant spel i gasvajern?

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Var inne på service härom dagen, när jag körde hem efteråt kändes något fel, DIREKKT. Dom jävlarna hade ju skruvat ut spelet för gasvajern! nu gick rullen flera mm innan kabeln tog i. det kändes hemskt. tidigare har den haft ett rätt minimalt "glapp" och motorn svarade snabbt å rappt, väldigt trevligt. Nu känns det som hojjen är dåligt sammansatt helt plötsligt, motorn känns segare och jag finner mig kompensera och alltid håller kabeln sträckt på egen hand. Har tittat i serviceboken, å de står ju att det ska vara ett sådant spel, men det känns som det gjort hojen sämre!
Så kan någon förklara för mig varför man ska ha ett sånt spel enligt tillverkarna, egentligen? jag funderar på att skruva till spelet till ett mindre, men självklart fortfarande existerande, sådant. Men om någon har en bra anledning till varför jag ska istället borde kalibrera om min motorik och då behöva göra något "manuellt" som hojen tidigare gjorde "själv", så gör jag självklart det. typ.

Jag säger inte att det är rätt med ett stort spel, men faran med att för litet spel i ett gashandtag med dubbel-wire, är att trotteln kan hänga sig, i synnerhet vid styrutslag.

Du kan justera bort onödigt glapp genom att successivt sträcka returvajern, men glöm inte att även successivt kolla att trotteln går tillbaks vid fulla styrutslag.

Man kan förvisso tvångsstänga trotteln med dubbel-wire-handtag (det är ju det som är orsaken till att man använder dubbel-wire), men jag kan förstå att verkstäder vill vara på säkra sidan. Dvs att de hellre återlämnar en servad hoj med för stort wire-slack än tvärtom.

Last edited:
Ah.. ja jag förstår inte riktigt hur det blir fel om man följer servicebokens anvisningar för att spänna dom så borde man kunna ha ett mycket mindre spel än de 2-4mm som rekomenderas utan att funktionen av dubbelsystemet försämras vid eventuella problem. jag tror mitt gamla var runt 0.5mm och den visade aldrig några tendenser till att fastna eller inte löpa fritt. inte heller påverkat av styrutslag. så... det borde gå att ställa tillbaka till det trevliga, icke-glappande spelet om alla regler följs? Det känns lite paradoxalt det där med att dubbelsystemet både orsakar och fixar ett och samma problem...?

Mig veterligen handlar det om att man inte ska riskera att få en överraskning när man styr fullt. Bara spänna så du har lagom spel med fullt styrutslag.

Semestergas när man svänger höger km hända vid för tajta virar.

Mkt intressant på uppkörningen/garagevändning
Med körskolans slutkörda cyklar! Hehe...

Det är väldigt individuellt dock hur mkt spel man vill ha.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back