Varför på bredden?

Punkaren

Avstängd
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Brastad(Lysekil)
Hoj
Yamaha 1992 + minimoto, kommer minihojar snart
När man ser supermotardbilder på internet så sladdar dom alltid. Men varför gör dom det egentligen? Går det inte bara segare då liksom?
 
För att det går,och för att det är kul.
Sen ser det ju rätt cool ut åxå.
 
För att det går fortare på det sättet. Annars hade dom aldrig gjort så.

Man kan ju sladda för att inte understyra. Men på asvalt borde man endå ha tillräckligt med grepp. Annars går det väl iochförsig alltid något snabbare att sladda genom kurvorna, men blir det inte extremt dyrt att alltid ligga på drifta?
 
Istället för att betala svindyra försäkringspremier så köper man däck... ;)
 
Jag vet inte, men när man ändå bromsar, så kan man väll ställa upp så att man skär kurvan bättre?

Det ser snyggt ut i alla fall :tummenupp
 
Dave Clarke sa för länge sedan till mig hur man lär sig enklast att slajda. Kör man tillräckligt fort så blir det så automatiskt. Och det stämmer. Man gör det helt enkelt för att det blir så. Sen kan man ju överdriva med extra mycket sladd.
Olle är duktig på det, han kommer nog snart med en doktorsavhandling i detta. Med några bilder och filmer på sig själv. ;)
 
Last edited:
Dave Clarke sa för länge sedan till mig hur man lär sig enklast att slajda. Kör man tillräckligt fort så blir det så automatiskt. Och det stämmer. Man gör det helt enkelt för att det blir så. Sen kan man ju överdriva med extra mycket sladd.
Olle är duktig på det, han kommer nog snart med en doktorsavhandling i detta. Med några bilder och filmer på sig själv. ;)

Tror det där stämmer. bara till o köra lite fortra så kommer röven av sej själv.
 
Man har ju även fördelen av att du flyttar apex längre in i kurvan och kan gasa mycket tidigare, även motogp åkarna kör ju på sladd men inte lika mycket då de inte kör så fort:D
 
Jag är ingen världsmästare eller proffs på att sladda.. Men som RaceMe säger så kommer det automatiskt om man kör tillräckligt fort på banan. Det svårast är att ha rätt spårval och fart in och ut i en kurva för att man ska vinna tid på att sladda. Om man är bra på det så kör man definitivt mycket fortare!
 
Förutom alla ovan sagda anledningarna så kan du bromsa hårdare och senare utan att slå runt framåt då en motardhoj är så mycket högre än en banhoj..
(bästa sladden brukar man ju som sagt få när man nästa håller på att köra åt h-e å kommer in för fort.. he he.. )
 
Dave Clarke sa för länge sedan till mig hur man lär sig enklast att slajda. Kör man tillräckligt fort så blir det så automatiskt. Och det stämmer. Man gör det helt enkelt för att det blir så. Sen kan man ju överdriva med extra mycket sladd.
Olle är duktig på det, han kommer nog snart med en doktorsavhandling i detta. Med några bilder och filmer på sig själv. ;)

Haha du vet man måste ju marknadsföra sig själv! Annars har man ju int råd att köra hoj :(

När det gäller bilder så sladdar man oftast för att det ser fränt ut på bild eller film men i ett race eller på ett kval sladdar man av några olika anledningar, men oftast för att styra cykeln mer än vad man kan göra med att bara styra in i kurvan.

Jag har skrivit en artikel för Bomber Magazine, som kommer i nästa nummer (slutet Februari, om jag inte missförstått det), där det mesta kring att sladda beskrivs :tummenupp

Själv kommer jag sladda mindre nästa säsong. Har äntligen tatt till mig av att alla säger att man kan köra fortare om jag gör det lite mer sällan ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top