Varför kapar man grantopparna...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Ibland när man är ute å åker bil så ser man granodlingar med kapade toppar. Antar att detta givetvis har någon jättesmart orsak som att t.ex. toppen växer fortare så man kan plocka ut fler julgranar / yta / år eller att resten av granen växer jättebra så man kan få fint virke av den sedan eller något annat vettigt. Någon som VET SÄKERT varför man gör så?

MVH

Johan

Annars punkterar dom atmosfären så att rymd läcker in till jorden! :gnissla

Men lixom, alla är kapade lika högt upp exakt och det ser alldeles för högt ut för att djuren har betat där, såvida det inte är giraffer? Då kan jag börja tro på dig.. ;)

Min teori är att det är för att granarna inte ska bli så tilldragande för Kreti och Pleti som smyger i mörkret för att sno sig en fin-fin julgran utan att ge granmånglaren vid konsum någon inkomst...

Men lixom, alla är kapade lika högt upp exakt och det ser alldeles för högt ut för att djuren har betat där, såvida det inte är giraffer? Då kan jag börja tro på dig.. ;)

Viltet betar av dem när plantorna är små, vill det sig illa dör de och planteras om annars låter man det vara. Det är mm precision på de asen, de tar bara några cm i toppen och det ser ut som det är avklippt med sekatör.

För att man ska kunna plocka kottarna lätt. Har en granplantering ett stenkast härifrån som är nyskördad på kottarna.

Det är helt enkelt för att dom ska gå in i moderna lägenheter med låg takhöjd till julen, förr i tiden byggde man ju hus med treåfemti i takhöjd och då rymdes granarna med topp och allt.

Eller så är topparna inlämmnade för portning?

Gjorde värnplikten på Bodens Artilleriregemente en gång i tiden.

Jag kan säga att 155mm sprängranater med luftbrisad har en ganska intressant inverkan på trädtopparna i målområdet...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti