Varför kör man med raceväxlat?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Letade lite efter en "frågetråd" så jag hade sluppit starta en tråd och bara kunde gjort ett inlägg.

Frågan lyder: Varför har vissa raceväxlar på hojen? Att man växlar ner istället för upp med foten?

och kör proffsen i t.ex. motoGP med det?

För att det på bana är enklare att i t.ex. utgången av en kurva bara peta neråt på växelpedalen för att växla upp (och på så sätt bibehålla tryck / grepp på fotpinnen) istället för att halv-lyfta foten för att smacka i nästa växel. Gäller speciellt i vänsterkurvor vill jag nog säga där man ligger med "växelfoten" in mot apex och har störst tyngd på det benet.

när man börjat köra raceväxlat så vill man inte köra något annat. undra varför raceväxlat inte är standard?

Varför ändrar man inte så att detta gäller även för standard hojarna? hm Jippo såg att du var före men ändå:-)

P€RRA;5675930 skrev:
Det går bra att bli världsmästare 6 gånger med gatväxlat :)

Så Rossi kör gatväxlat? eller har jag dumförklarat mig nu.
Hur ser det ut då, 50/50, smaksak eller vad föredras? Vilka fördelar finns det med "standard"?

Ändrade till "raceväxlat" på mitt caferacer bara för att det var enklare att bygga så, och nu kommer jag även ändra på min cross bara för att det helt enkelt är riktigt gött!

En annan obegriplighet är att ha friläge mellan ettan och tvåan. Jag tycker det är mycket enklare med
N-1-2-3-4-5...osv. Som på Kawasaki 500 och 750 2T-trepiparna.

Ändrade till "raceväxlat" på mitt caferacer bara för att det var enklare att bygga så, och nu kommer jag även ändra på min cross bara för att det helt enkelt är riktigt gött!

Har du länkage på en crossväxelspak? Vad är det för någon maskin?
Vad tycker åsiktsmaffian? Ska jag också vända då, jag som är så svag för vad andra tycker?

Man använder 2-3 muskler för att trycka växelpedalen neråt. Att dra växelspaken uppåt aktiveras 13-14 (tror jag det är?). Det blir en snabbare, exaktare växling som påverkar hojen mindre med att bara trycka foten ner.

Man använder 2-3 muskler för att trycka växelpedalen neråt. Att dra växelspaken uppåt aktiveras 13-14 (tror jag det är?). Det blir en snabbare, exaktare växling som påverkar hojen mindre med att bara trycka foten ner.

Fast givet så växlar man ju ner lika många gånger (+-1) som man växlar upp. Alltså finns det ju fördelar med båda två? Tänker jag då.

plus om man nu ska vara effektiv, kan man inte växla med t.ex. tummen då? Man har två knappar på styret upp/ner. Man gör ju inget med tummen när man drar in kopplingen, det kan ju vara digitalt vill säga.

Last edited:
En annan obegriplighet är att ha friläge mellan ettan och tvåan. Jag tycker det är mycket enklare med
N-1-2-3-4-5...osv. Som på Kawasaki 500 och 750 2T-trepiparna.

Eftersom jag började min motoriserade karriär på en Yamaha FS1 så har jag länge tyckt som dig men har insett att det är en dålig lösning för risken att peta i friläge minskar avsevärt om friläget ligger mellan ett par växlar. Tänk dig att komma in i en tight kurva på ettan och du tror du har i tvåan samt växlar ner till etta. Det betyder att du har petat i friläge och istället för att accelerera så tappar du fart i utgången av kurvan vilket i sin tur gör att du faller innåt i kurvan eftersom gaspådraget uteblir. Ingen angenäm upplevelse.

En gång på crossbanan råkade jag hitta ett friläge mellan växlarna i utgången av en kurva, dessutom med uppförsbacke så jag sköt kroppen framåt i samband med gaspådraget men när effekten inte kom så flög jag nästan över styret bara pga hur jag själv förflyttade min tyngdpunkt.

Eftersom jag började min motoriserade karriär på en Yamaha FS1 så har jag länge tyckt som dig men har insett att det är en dålig lösning för risken att peta i friläge minskar avsevärt om friläget ligger mellan ett par växlar. Tänk dig att komma in i en tight kurva på ettan och du tror du har i tvåan samt växlar ner till etta. Det betyder att du har petat i friläge och istället för att accelerera så tappar du fart i utgången av kurvan vilket i sin tur gör att du faller innåt i kurvan eftersom gaspådraget uteblir. Ingen angenäm upplevelse.

En gång på crossbanan råkade jag hitta ett friläge mellan växlarna i utgången av en kurva, dessutom med uppförsbacke så jag sköt kroppen framåt i samband med gaspådraget men när effekten inte kom så flög jag nästan över styret bara pga hur jag själv förflyttade min tyngdpunkt.

Jag lyckades peta i friläge i en tight kurva där jag skulle ner till 1:an (på knutstorp). Men eftersom jag nu är så långsam hade jag tid nog att rätta misstaget och trycka i växeln haha. Men obehagligt var det lika så...

min förra hoj hoppade också in i friläge (sällan) vid kraftigt gaspådrag i 2:an. :död
var jävligt obehagligt, pang small det och så hade man friläge i...

Fast givet så växlar man ju ner lika många gånger (+-1) som man växlar upp. Alltså finns det ju fördelar med båda två? Tänker jag då.

plus om man nu ska vara effektiv, kan man inte växla med t.ex. tummen då? Man har två knappar på styret upp/ner. Man gör ju inget med tummen när man drar in kopplingen, det kan ju vara digitalt vill säga.

Du påverkar hojen mindre i och ur en sväng om du måste växla upp. Nerväxlingar sker oftare innan inbromsningarna och det sker mer upprätt.

På crollar kan jag förstå det, men på gata/bana är det rätt skönt med neutralen först tycker jag. Banhojar använder ju ettan mest vid start och depåkörning.
Det är mest vid springstart som man då måste förbi ettan för att komma till tvåan eller trean, vilket ju som bekant ofta krävs för att starta ngn större motor.

Riktigt mycket Raceforum-OT:
På äldre hojar och harleys, med handväxel och fotkoppling är det även väldigt uppskattat med N-1-2-3 osv. Eftersom att man då snabbare kan slå i N om man i låg fart håller på att välta åt samma håll som kopplingspedalssidan.

Men visst, det finns för- och nackdelar med alla system.
Klassikern med slitna klor/dogs på tvåans drevpar tror jag dock beror på just 1-N-2-3-4-5..

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...