Varför kör man hoj?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att suga på i mörkret när man inte kan vara ute och brassa:

Anledningarna till att köra hoj är många. De flesta gillar nog när det går undan, vissa har hojjen som en statuspryl, vissa som sitt främsta intresse (tex racing), somliga gillar att meka och bygga, vissa har hojjen som 1:a fordon till tex pendling, andra förstärker sin personlighet med en hoj, en del gillar att resa och vissa har hojjen för att komma ut/bort från vardagen några timmar efter jobbet för att koppla av.

För min egen del gäller mycket av ovanstående, men primärt fungerar den som ett verktyg för att komma ut/bort. Så långt och ofta som möjligt. Hojjen som sådan är egentligen inte så viktig för mig så länge den uppfyller vissa kriterier jag vill att en hoj ska ha. (Billig i drift, robust, bekväm och kunna lasta mycket)

Varför kör DU hoj, och vad får du primärt ut av det?
Vad har din hoj för speciella egenskaper som du värdesätter?
 
Har drömt att köra hoj sedan jag såg en första gången! Jag älskar friheten, farten, riskerna dvs det som får en att känna sig levande! Att ha råd att kitta och sätta sin personliga prägel på hojen är också en stor del!

Alla känner igen känslan när man ser en kille/tjej gränsla sadeln och trycka på startknappen och i 999/1000 fall så kommer det där lilla leendet...
 
Att jag är illa tvungen, ända sättet att ta sig omring. Sen är det ju kul också, men när man kör hoj varje dag året runt (i princip) så blir det ju lite enformigt ibland.
 
Samtliga nämnda anledningar.
Men främst uppskattar jag smidigheten och enkelheten.
Kör inte fort, sällan långt.
Blir rabiat över onödiga, komplicerande konstruktioner.
Väljer hojjar med historik.
 
Som du själv skriver, många anledningar. Intresset har väl alltid funnits där, mer eller mindre. Under en period kanske inte primärt för hoj, utan för bil.

Nåja, liksom du skriver känns det jäkligt avkopplande att komma loss från rutiner, familj och allt annat som hör vardagen till. Bara ut å gasa, umgås med likasinnade, etc. Kraven på hoj.. tja, hade jag haft obegränsat med deg skulle det bli en av varje sort :) Nu mera är jag primärt inne på hojar med lite sportiga ambitioner utan att vara rena R-hojar (kör mest gata).
 
Last edited:
Jag tycker det är roligt.
Sen känner jag mig yngre.
Typ samma känsla som när man var grabb på mopeden.
Frihet.
 
Finns det ett enkelt svar?
Visst kan jag motivera mitt intresse och vägval i livet (för det har det ju blivit) med några enkla meningar som förvisso båda är sanna och svarar på frågan, men för min egen del ligger det i något djupare än så att jag helt enkelt inte kan förklara fullt ut.

Överst på listan ligger farten,accelerationen, och smidigheten. Och den enorma frihetskänsla det ger mig att få sadla på mig en ryggsäck och bara sticka iväg nånstans.

En annan avgörande faktor är att jag trivs bättre i garaget än hemma. Tycker om att bygga,mecka,fixa och pyssla om.

Samt att det har varit en terapi för mig genom en längre tid. Jag "kryper på väggarna" om jag inte får åka hoj.

Det är det bästa jag vet kort och gott. :tummenupp
 
Kraven på hoj.. tja, hade jag haft obegränsat med deg skulle det bli en av varje sort :) Nu mera är jag primärt inne på hojar med lite sportiga ambitioner utan att vara rena R-hojar (kör mest gata).


Vem skulle inte vilja ha flera hojjar? Har själv tyvärr varken råd, tid eller plats.
Sen gillar jag ju min knarr. Är det fortfarande lite kul om man har flera hojjar eller blir man stressad över att man kanske borde sticka ut och rasta crossen när den fått stå still för länge till förmån för favorithojjen?

Ju fler prylar man skaffar sig desto mer problem får man, fast det "extra" roliga kanske uppväger det i det här fallet? När intresset/hobbyn blir ett måste är det inget kul längre, iaf inte för mig.
 
Finns det ett enkelt svar?
Visst kan jag motivera mitt intresse och vägval i livet (för det har det ju blivit) med några enkla meningar som förvisso båda är sanna och svarar på frågan, men för min egen del ligger det i något djupare än så att jag helt enkelt inte kan förklara fullt ut.

Överst på listan ligger farten,accelerationen, och smidigheten. Och den enorma frihetskänsla det ger mig att få sadla på mig en ryggsäck och bara sticka iväg nånstans.

En annan avgörande faktor är att jag trivs bättre i garaget än hemma. Tycker om att bygga,mecka,fixa och pyssla om.

Samt att det har varit en terapi för mig genom en längre tid. Jag "kryper på väggarna" om jag inte får åka hoj.

Det är det bästa jag vet kort och gott. :tummenupp

Exakt så känns det hos mig.
 
Ja varför kör man egentligen? Har haft möjligheten o känna efter ordentligt ca 1 år då jag va hojlös. Från första dagen efter jag sålt bågen fanns där en saknad, när man slutat jobbet .. jaha va ska man hitta på nu? När man skulle till polarna vadå gå? Tänkte d skulle gå över men saknaden har funnits där hela tiden. Va e d då jag har sknat? E dkänslan av att grensla hojen som snällt o tyst alltid står o väntar på att man ska sätta nyckeln i tändningslåset, vrida om..wroom! Peta i ettan,släppa kopplingen vrida på rullen o bara höra henne vråla ut .. eller e d att tankarna på allt d vardagliga bara försvinner o ett fånigt leende på läpparna ständigt e närvarande när man e ute o åker? Eller man står på jobbet o hör ngn brasa förbi på smågatorna o man blir på mind om sin egen lilla älsköling o d här fåniga leendet börjar krypa på en igen? Eller kanske känslan av att känna ngt/ngn så bra så du vet exakt hur hon ska reagera vid minsta beröring, rörelse lr kurva? Eller känslan av att du vet du kör ifrån det mesta vid rödljusen? Ja det finns ju hur mkt som helst, minnen från min förra hoj upplevelser som gick bra o upplevelser som kunde gått skepprätt åt pipan, folk man träffa när man va ute o körde. För mig så e d hela paketet!!! Ser fram mot många långa år med hoj framöver!!!!!
 
Vem skulle inte vilja ha flera hojjar? Har själv tyvärr varken råd, tid eller plats.
Sen gillar jag ju min knarr. Är det fortfarande lite kul om man har flera hojjar eller blir man stressad över att man kanske borde sticka ut och rasta crossen när den fått stå still för länge till förmån för favorithojjen?

Ju fler prylar man skaffar sig desto mer problem får man, fast det "extra" roliga kanske uppväger det i det här fallet? När intresset/hobbyn blir ett måste är det inget kul längre, iaf inte för mig.



Man blir fruktansvärt stressad av att ha flera moppar. Men det väger upp i slutändan.
 
Ju fler prylar man skaffar sig desto mer problem får man, fast det "extra" roliga kanske uppväger det i det här fallet? När intresset/hobbyn blir ett måste är det inget kul längre, iaf inte för mig.

Ligger lite i uttrycket "vägen gör mödan värd". Dvs man får slita in sina slantar, spara och drömma. Hade jag haft råd med allt hade jag säkert inte varit lyckligare....
 
Att ligga i en grusfri kurva med fullt nedlägg är den renaste formen av fullständig eskapism för en sliten 3 barnsfar! Om så hela Sveriges poliskår hade stått i kurvans utgång hade det inte hindrat mig från att släppa de 160 bakhjulshästarna fria....

Även om det inneburit en mörk fängelsehåla på bröd och vatten. De få tillfällena man får blåsa på utan tyglar är det som gör livet värt att leva. En enkel sanning som är omöjlig för såväl fru.... som fabror blå att förstå.

Dumt?

Vad kan man förvänta sig av en grottmänniska som föddes några årtusende för sent :va

/D.
 
Poser 2.0



Sen finns det ju inte en chey på hela planeten som inte blir fuktig av en SD-R :slicka
 
Smidigt i stan och roligt,man ger sig ut på saker istället för att sitta hemma på gräsmattan och häcka som andra gammlingar

Man kan busa som en 15 åring fast man är 20 år äldre ,men ingen ser det bakom visiret.

Sen är den sociala biten viktig,man träffar folk med olika bakgrunder som aldrig hade träffat annars,speciellt roligt är det med "yngre" än en själv som man faktiskt har något gemensamt med.
 
Frihetskänslan och farten! NU kör jag ju bara 125:a men har åkt med på tyngre hojar en del, väntar bara på att få åldern inne.
Sen så är det ju aldrig fel att svänga upp till macken med en sjysst blickfångare heller!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top