Varför inte tvåtakt?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Någon som kan förklara varför ingen tillverkare gör ett försök att lansera en hoj med Rotax direktinsprutade tvåtaktsmotor, när de är helt etablerade som motorer i snöskotrar? Hoppas att vi kan slippa inlägg om moppeljud; kolla på filmen och tänk på hur liten och lätt en tvåtaksmotor är jämfört med en fyrtaktare. Varför?

[YOUTUBE-ID]8Og0JCGKmQ4[/YOUTUBE-ID]
 
Är det inte svårkontrollerat?

Är väl i dokumentären "Faster", eller kanske "Faster, Faster." som motogpstjärnorna berättar hur sjukt brutalt det är med 2t?
 
Är det inte svårkontrollerat?

Är väl i dokumentären "Faster", eller kanske "Faster, Faster." som motogpstjärnorna berättar hur sjukt brutalt det är med 2t?

Vem bryr sig? Det är ashäftigt, sen om det är svårtkört är ju bara en bonus. :tungan
 
Jag tror att den enda anledningen är att fyrtaktsmaffian har för starka lobbyister. Och sen beror det på oss konsumenter.

I själva verket har 2-taktaren större potenial i alla avseenden.

Mycket enkel och lätt. Inga onödiga kolvslag. Med styrda portar och direktinsprutning försvinner problemet med oförbränt bränsle i avgasrena. Förbättrad lagring innebär ett minimum av biologiskt nedbrytbar olja för smörjningen.

2-taktaren kommer igen :yoparty
 
Jag tror att den enda anledningen är att fyrtaktsmaffian har för starka lobbyister. Och sen beror det på oss konsumenter.

I själva verket har 2-taktaren större potenial i alla avseenden.

Mycket enkel och lätt. Inga onödiga kolvslag. Med styrda portar och direktinsprutning försvinner problemet med oförbränt bränsle i avgasrena. Förbättrad lagring innebär ett minimum av biologiskt nedbrytbar olja för smörjningen.

2-taktaren kommer igen :yoparty

Håller med, tvåtaktaren kommer att komma tillbaka på hojsidan.

För er som tror dom är svårkörda, javisst om man kranar ut 450hk per liter blir dom kanske det, men håller man sig på hälften slår dom motsvarande högpresterande fyrtaktare vilket lämnar mycket över för dom som vill ha mer.:banana
 
Håller med, tvåtaktaren kommer att komma tillbaka på hojsidan.

För er som tror dom är svårkörda, javisst om man kranar ut 450hk per liter blir dom kanske det, men håller man sig på hälften slår dom motsvarande högpresterande fyrtaktare vilket lämnar mycket över för dom som vill ha mer.:banana

Inte bara på hojsidan. Hittills har dom ytterst små förbättringarna av bränsleekonomi och miljö för fyrtaktarna på bilsidan bara inneburit att vi konsumenter köpt större och tyngre bilar. När vi verkligen måste göra något åt miljö och energi så kommer 2-taktaren tillbaka i mindre och lättare hybridbilar. 2-takt och el.
 
Inte bara på hojsidan. Hittills har dom ytterst små förbättringarna av bränsleekonomi och miljö för fyrtaktarna på bilsidan bara inneburit att vi konsumenter köpt större och tyngre bilar. När vi verkligen måste göra något åt miljö och energi så kommer 2-taktaren tillbaka i mindre och lättare hybridbilar. 2-takt och el.

Sant, men jag håller mig tills där finns tvåtaktsdieslar på menyn, tror nästan dom kommer före bensinarna faktiskt.

Jag vill ha en hoj stor som en 250 med 200hk, sen är jag nöjd.:yoparty
 
Det enda hindret är är väl konventionell motorreglering genom att mäta lambdavärden, men en variant på opcon/sems reglering vore en väg att gå.
 
Någon som kan förklara varför ingen tillverkare gör ett försök att lansera en hoj med Rotax direktinsprutade tvåtaktsmotor, när de är helt etablerade som motorer i snöskotrar?
Vilka är nackdelarna med den motorn? Om man jämför den med tex bmw f800s, hur är då livslängden, utsläppsmängden, bränsleförbrukningen och serviceintervallen(kostnaden)?
 
Vilka är nackdelarna med den motorn? Om man jämför den med tex bmw f800s, hur är då livslängden, utsläppsmängden, bränsleförbrukningen och serviceintervallen(kostnaden)?

Kanske inte rättvist att jämföra en 155hk motor med en 85hk, kolla på mosvarande hk/l så har du garanterat mycket högre livslängd. Men tror att en övergång på 300timmar är rekomenderat (på flygplan)

Okej, fast du kan inte riktigt jämföra karaktären på en flygmotor med en på ett markgående fordon.
Jag tänkte mest på cross o endurosidan.

Men ett tvåtaktare kommer alltid väga mindre hur du en vrider det, du har ju dubbla effekten/liter till att börja med och slipper kammar osv. iof en extra vevskinka men det är ju allt.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top