Varför heter det "glider runt på en räkmacka"?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag hade lite bråttom till lektionen morse och såg mig inte för när jag sprang på perrongen och tjofs så ligger jag på marken. När jag kollar vad jag halkat på så ser jag att det är en räkmacka.. Alla på perrongen måste trott jag va tokig eftersom jag börja as garva men det bjuder jag på :tungan

Så nu undrar jag varför man säger glider runt på en räkmacka. Jag menar vad kommer det ifrån? Vem vill halka på en räkmacka?

För att man inte säger det. Bananskal och inget annat. "Glider in på ett banaskal". :fakta

För att de kommer från HD-knuttar..

Glider runt/in/omkring = åker..

banan-fruktkaka-bögar-smink-djurtest-råttor-"i pizzan"-"fruti de mare" (en pizza me skaldjur på)-räkor-räkmacka..

De va så de kom till.. :Bugar

Kanske de tyckte att "rida in på en glödmacka" var för passe` och bestämde sig för att ändra lite på bokstäverna...

Ron_Stoppable skrev:
banan-fruktkaka-bögar-smink-djurtest-råttor-"i pizzan"-"fruti de mare" (en pizza me skaldjur på)-räkor-räkmacka..

Vad betyder ramsan ovan?
Börja det det med glida på en banan och sluta med att glida på räkmacka?

Lr är det en rad interna skämt som slutat med räkmacka? VA va?? Va?

Betyde det Han e bög, från början och sedan blev det annan betydelse? va?

Nu är jag mycket förvirrad :va

Ron_Stoppable skrev:
2182453 Eller för att räkmackor glider rätt bra.. Ja har de själv som smörjning till bakaxeln..

Kör du fortfarande med den billiga skiten från Ica som grannkatterna äter upp efter varje provtur?

General E skrev:
2182449 Vad betyder ramsan ovan?
Börja det det med glida på en banan och sluta med att glida på räkmacka?

Lr är det en rad interna skämt som slutat med räkmacka? VA va?? Va?

Betyde det Han e bög, från början och sedan blev det annan betydelse? va?

Nu är jag mycket förvirrad :va

Asså först sa folk glida på en banan... just för att den är.."glidig".. sen så tänkte nån på fruktkaka när andra sa banan.. så hette de glida runt på en fruktkaka.. men under en kort kort tid. så de ä typ ingen som vet de.. o JA.. ett tag sa man faktiskt glider runt på en bög..

O nej jag har inte hittat på den.. den finns på http://www.svt.se/bevis/banan-rakmacka/phind?proof.grm

Mikael Cagiva skrev:
2182461 Kör du fortfarande med den billiga skiten från Ica som grannkatterna äter upp efter varje provtur?

Ja ja vet eländet.. inte bara efter provturen.. utan även under... men katterna slutar av praktiska skäl att jaga min bakaxel efter 80km/h...

Last edited:
Man halkar in på ett bananskal men man glider runt på en räkmacka, uttrycken har olika betydelse.
Bananen att man kom in/med av en slump.
Räkmackan hatt man har flyt och inte behöver anstränga sig (räkmacka den lyxigaste mackan)

Westfield skrev:
2182492 Man halkar in på ett bananskal men man glider runt på en räkmacka, uttrycken har olika betydelse.
Bananen att man kom in/med av en slump.
Räkmackan hatt man har flyt och inte behöver anstränga sig (räkmacka den lyxigaste mackan)

Äch.. jag tror på min version.. Men asså vadå.. om man har oflyt.. glider man omkring på en ostmacka då? :va

Kanske kan vara något med att man "nästan" alltid får en räkmacka av någon därav säger man "Glider runt på en räkmacka" alltså att man får saker av andra :tummenupp
När var det man senast fick en banan? ;)

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back