Varför har inte alla hojar en registreringsskylt hos handlare?

danielsand

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2013
Hoj
inte än
Jag har varit runt och kollat på hojar bland stadens mc-handlare. Givetvis vill jag ju kunna kolla upp deras försäkringskostnader, och behöver ett regnummer för det.

En del hojar har regskylt och en del inte. Varför? Nu pratar jag bara om helt nya motorcyklar. Inte begagnade.

Kan det vara så enkelt som att en ny cykel inte är inregistrerad när den står i butiken.
Inreggning sker när den säljs?

ganska vanligt att de inte ännu är inreggade när de står hos handlare. Hur svårt är det att be om ett regnr eller gå in på blocket och hitta motsvarande cykel med regnr?

ganska vanligt att de inte ännu är inreggade när de står hos handlare. Hur svårt är det att be om ett regnr eller gå in på blocket och hitta motsvarande cykel med regnr?

Ibland är det svårt att hitta. Jag har fortfarande inte hittat ett regnummer för Street Triple 2013, t ex.

Men, mest så undrar jag bara varför. Kan en cykel vara inreggad, men ändå räknas som helt ny?

Ibland är det svårt att hitta. Jag har fortfarande inte hittat ett regnummer för Street Triple 2013, t ex.

Men, mest så undrar jag bara varför. Kan en cykel vara inreggad, men ändå räknas som helt ny?

Men om du nu har varit hos en handlare så kan du ju faktiskt fråga dem och inte bara smyga omkring och instagrama en bild på regskylten...

Är nog samma som för bilhandlare. Iomed jag jobbar på bilverkstad så händer det ibland att man får göra leveransservice på helt nya bilar, dvs ta bort skyddplast, koda in olikainstrument (ta bort transportskydd i tex larm osv) osv osv..
Men nu till poängen, när bilarna är färdiga för att ställas i hallen så kan det ofta ta 1-3veckor tills reggplåtarna kommer från transportstyrelsen. Och om fordonet redan står i hallen så sätter man sällan dit skyltarna förns just innan leverans, då bilen gås igenom en gång till (kontrolleras att alla nycklar, böcker osv finns och att plåtarna om de inte är monterade så monteras dem)

Finns det en reg.skylt på firman så är det förmodligen en monteringsfråga vem och när den ska monteras. Alla företag har olika rutiner.

Finns det ingen skylt på firman så brukar orsaken till det vara att hojen är i kommission eller på faktura. När den är betald så erhåller man skylten från generalagenten.
Sen finns det en del märken som tar sina hojar från ett europalager och ibland/oftast så skickar generalagenten info till transportstyrelsen förs när handlaren begär det eller betalar. Varför man gör så, antar jag för att hojen är lättare att flytta till ett annat land om den inte finns i dom svenska regrullarna.

Kan tänka mig att Triumph är en av dom senare.

Tack, Xeizz och VS. Jag skulle nog säga att jag nu förstår varför inte alla, men några, nya cyklar har regskylt.

Finns det ingen skylt på firman så brukar orsaken till det vara att hojen är i kommission eller på faktura. När den är betald så erhåller man skylten från generalagenten.

Aldrig hört talas om att generalagenterna håller i skyltarna??
Tillverkning och utskick av regplåtar till firmor och privatpersoner har alltid skett av transportstyrelsen.
Generalagenterna får inga skyltar.

Gissar bara men en reggad hoj är en skattskyldig hoj?

Aldrig hört talas om att generalagenterna håller i skyltarna??
Tillverkning och utskick av regplåtar till firmor och privatpersoner har alltid skett av transportstyrelsen.
Generalagenterna får inga skyltar.

Förmodligen det vanligaste sättet. Det beror ju på hur förfaringssättet är och hur generalagenten handlar och registrerar sina hojar hos transportstyrelsen.

Om underlagen skickas till transportstyrelsen direkt när dom kommer till landet, så går skyltarna till ägaren (generalagenten)
Om hojen skickas till handlaren som kommission så brukar "ägaren"(generalagenten) behålla skylten samt ägarbytespappren tills den är betald. Ett sätt att undvika "skojare"/slarvig/glömmer att betala osv osv.
Ganska övertygad om att det funkar lika i bilbranchen också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT