Varför går den så dåligt?

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
Jag har dragit alla pluggar som jag tror finns. Har kollat både på www.nsr125.com och i trimtråden här på sh men jag hittar inget :( Det enda jag kan komma på är att cdi'n skulle kunna vara strypt men enligt tråden här i 125 delen så står det att nsr med cdi'n under sadeln ska gå i 150-160 utan strypningar. Dessutom har jag ju SHARK röret på (vilket heller inte har några strypningar) som borde ge ~4hk mer... Nu går den max 120km/h och jag måste kämpa för att komma upp i 110 :( Kan cdi'n göra så stor skillnad?

Om någon bor i stockholmstrakten och har en nsr kan vi väl ta en testrepa så jag får se hur den går jämtemot andra nsr. Det enda jag har att jämför med är en polares rs, alla strypningar ur. Han ligger i 140 på 5'an och om båda startar från nå rödljus så ser jag honom inte ens efter de första 100-150 metrarna :3freak
 
du har kollat insuget efter strypningar?
går den jämt och fint på lågvarv men dåligt på högvarv?? då kan det vara avgasportarna som det är fel på
cdi ska inte göra så stor skillnad.
en kompis med en -94 fick upp den i nästan 140 med nästan alla strypningar i.
 
crackmac skrev:
Jag har dragit alla pluggar som jag tror finns. Har kollat både på www.nsr125.com och i trimtråden här på sh men jag hittar inget :( Det enda jag kan komma på är att cdi'n skulle kunna vara strypt men enligt tråden här i 125 delen så står det att nsr med cdi'n under sadeln ska gå i 150-160 utan strypningar. Dessutom har jag ju SHARK röret på (vilket heller inte har några strypningar) som borde ge ~4hk mer... Nu går den max 120km/h och jag måste kämpa för att komma upp i 110 :( Kan cdi'n göra så stor skillnad?

Om någon bor i stockholmstrakten och har en nsr kan vi väl ta en testrepa så jag får se hur den går jämtemot andra nsr. Det enda jag har att jämför med är en polares rs, alla strypningar ur. Han ligger i 140 på 5'an och om båda startar från nå rödljus så ser jag honom inte ens efter de första 100-150 metrarna :3freak

Har du kollat tändstiftet hur det ser ut efter du har kört? Ska vara gyllenbrunt, men är det sotigt och svart så har du nog för stort munstycke och är den nästan ingen färg alls så har du för litet. Det kanske är så att tjejen du köpte den av inte har bestyckat om förgasaren efter hon satt på effektsystemet. Det gör väldigt stor skilnad..
 
Kommer du till nacka så kan jag ta mig en titt har haft en nsr själv, o pillat en hel del :)
 
frew skrev:
du har kollat insuget efter strypningar?
går den jämt och fint på lågvarv men dåligt på högvarv?? då kan det vara avgasportarna som det är fel på
cdi ska inte göra så stor skillnad.
en kompis med en -94 fick upp den i nästan 140 med nästan alla strypningar i.

Alla modeller innan 97 har 29hk original utan strypningar, de efter har 24, det kan vara där skillnaden är :rolleyes:
 
crackmac skrev:
Alla modeller innan 97 har 29hk original utan strypningar, de efter har 24, det kan vara där skillnaden är :rolleyes:
Om det nu stämmer, vilket jag är smått skeptisk mot, var tog dom 5 hk vägen? CRM cylinder och topp...? Eller på elektronisk väg?

Kolla som vi snackade om på MSN med avgasporten... Kolla även om den vajern med fjäder på nere vid cylindern sitter frammåt eller bakåt...
 
NSR_Martin skrev:
Om det nu stämmer, vilket jag är smått skeptisk mot, var tog dom 5 hk vägen? CRM cylinder och topp...? Eller på elektronisk väg?

Kolla som vi snackade om på MSN med avgasporten... Kolla även om den vajern med fjäder på nere vid cylindern sitter frammåt eller bakåt...

Crm cylinder sänker mycket, helt annan portning på en sån.
 
NSR_Martin skrev:
Om det nu stämmer, vilket jag är smått skeptisk mot, var tog dom 5 hk vägen? CRM cylinder och topp...? Eller på elektronisk väg?

Kolla som vi snackade om på MSN med avgasporten... Kolla även om den vajern med fjäder på nere vid cylindern sitter frammåt eller bakåt...

Jupp det stämmer men årtalet har han fått om bakfoten. Ända fram till 98/99 hade dom 29, Efter har dom 25. Vad dom har gjort för att minska effekten har jag ingen aning om, kan ju vara en enbart cylindern dvs portningen.
 
spectre skrev:
Passar NSR cylinder och kolv rakt på CRM?

Japp. Det ska det göra, Eftersom dom efter 98/99 har den cylindern så ska det passa på dom. Lär väl vara det som stryper dom.
 
spectre skrev:
OT: hur mycket kostar NSR cylle och kolv?


Geiwiz

OBS: Jag läste fel innan, trudde du menade om CRM´s passar på NSR din fråga har jag inget riktigt svar på men det borde (mycket osäker) passa eftersom det passar tvärtom.
 
Last edited:
Changing the ignition system is very expensive, fortunately I'm not quite sure whether this is necessary on others than the latest '99 model. If you do happen do own the '99 model you should know that after the exhaust sytem, this is where the NSR is most restricted. The two eletronic units which need to be replaced are the CDI unit and the RC-unit (exhaust level adjuster), when fitting a more powerful cylinder, replacing these two is very important in order to prevent the new cylinder from overheating.

Hittade detta, klart intressant... Min går mycket varmare än den gjorde förra årete, men ändå så skulle det enligt killen på verkstan inte va nån fara, den går till mitten på mätaren som mest. Hur varma blir era?
 
Solid snake skrev:
Den går fint nu va? :)
Jag kör ju in den :gnissla
Men bättre verkar den väll gå iaf, ska köra in den, sen ska jag slänga på jollymtosystemet och kolla så inte min styrenhet för avgasporten är strypt. Sen får vi hoppas den rör på sig :tummenupp
 
NSR_Martin skrev:
Changing the ignition system is very expensive, fortunately I'm not quite sure whether this is necessary on others than the latest '99 model. If you do happen do own the '99 model you should know that after the exhaust sytem, this is where the NSR is most restricted. The two eletronic units which need to be replaced are the CDI unit and the RC-unit (exhaust level adjuster), when fitting a more powerful cylinder, replacing these two is very important in order to prevent the new cylinder from overheating.

Hittade detta, klart intressant... Min går mycket varmare än den gjorde förra årete, men ändå så skulle det enligt killen på verkstan inte va nån fara, den går till mitten på mätaren som mest. Hur varma blir era?

Den ska inte gå så varmt, skulle det vatt min hoj skulle jag inte kört en meter så. Min går bara en liten bit över det blåa, Så har det alltid varigt, Troligvis så din vatt innan med, alla filmer osv jag sett med NSR står dom också där. Den kan ju klart gå LITE åt det varmare hållet om man kör hårt. Men i ditt läge skulle jag snarast kolla upp problemet. Om den står så varmt nu under inkörningen kan du ju tänka dig hur den kommer stå om du kört 150-160 ett tag sen. Akta överhettning.
 
Padde skrev:
Den ska inte gå så varmt, skulle det vatt min hoj skulle jag inte kört en meter så. Min går bara en liten bit över det blåa, Så har det alltid varigt, Troligvis så din vatt innan med, alla filmer osv jag sett med NSR står dom också där. Den kan ju klart gå LITE åt det varmare hållet om man kör hårt. Men i ditt läge skulle jag snarast kolla upp problemet. Om den står så varmt nu under inkörningen kan du ju tänka dig hur den kommer stå om du kört 150-160 ett tag sen. Akta överhettning.
Hehe det kyler ju bättre i 150-160 med, den varvar ju inte bara mer, de går ju fortare också = kylarn får mer luft på sig och kyler bättre...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top