Varför däcks?

Anonymous

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
08 Honda cbr 1000rr
Har jag totalt missat något i min svenskundervisning eller varför envisas mer än 50 % av hojfolket med att använda uttryck som däcksvärmare, däckstryck och däcksproblem? Det heter väl däckvärmare, däcktryck eller däckproblem? :va

Även flera erkända sidor för reservdelar/däck som säljer däcks och inte däck.

Det kanske är helt andra termer som gäller när man pratar om slicks och att det är detta som är grunden till min förvirring :rofl

I annat fall gäller väl bara "däcks" i singular ex." ett däcks egenskaper"?

Last edited:
Aldrig hört någon säga däcksvärmare tex här jag bor,,är nog lite annorlunda beroende på vart man bor..

Misstänker att det är en felaktig överföring från att det sägs däcks i många fall när man pratar om däck ifråga om båtar.
Där heter det ju däcks-befäl, däcks-kanon mm.
Men när man pratar om däck på fordon så ska det ju bara vara däck. Dvs Däck-värmare osv

Precis.

Fick inte så mycket respons på min Däckvärmare-annons så jag lade in däckSvärmare som sökord...:D

Kom och tjöp:tummenupp
Först till kvarn...

Dal-Mausen

tror att det är lite smidigare att helt enkelt utala det däcksvärmare än att få det där slutet i däcK värmare om du förstår :p man förenklar helt enkelt, men vad vet jag!

kolla på motorGP för nån vecka sen och kommentatorn sa heeeela tiden däcksvärmarna. undra om min hoj går lika snabbt som motogp hojarna om jag skaffar däcksvärmare ist för däckvärmare. :D :D

är det någon som har bra däcks? bakdäckset börjar bli slitet. :tungan

sjukt roligt o höra. :D

Att lägga in binde-s i sammansatta ord är inte fel. exakt i vilka sammansättningar de ska in är väldigt dialektalt.

Att lägga in binde-s i sammansatta ord är inte fel. exakt i vilka sammansättningar de ska in är väldigt dialektalt.

Absolut - kan köpa att man snackar annorlunda, men att skriva med dialekt? - satan va svårt man skulle få... då skulle man ju hitsche ijee stschyni roko :D

Ett däcksvärmare skulle jag då vilja säga att det är så det är väl inte fel.
Eller säger du ett däckvärmare?
Då du inte har flera värmare på ett däck.
Jag har då alltid sagt däckvärmare... men säkert slunkit ur mig däcksvärmare med=)
Är väl för de kommer i set.

Här hemma säger vi klöpp håret istället för klippte.
Så det är nog lite vars man är ifrån=)

Absolut - kan köpa att man snackar annorlunda, men att skriva med dialekt? - satan va svårt man skulle få... då skulle man ju hitsche ijee stschyni roko :D

meningsbyggnad och generella ordval är också till viss del dialektala och påverkar skriftspråket i mycket stor utsträckning...

Du har ju helt rätt i det du skriver... (men som Tony Erving i Mcdonaldsreklamen hade sagt): MEN, det som är långt mycket störigare är hur dåliga så gott som alla på det här forumet är på att skriva rubiker som är tydliga.

Ett däcksvärmare skulle jag då vilja säga att det är så det är väl inte fel.
Eller säger du ett däckvärmare?
Då du inte har flera värmare på ett däck.
Jag har då alltid sagt däckvärmare... men säkert slunkit ur mig däcksvärmare med=)
Är väl för de kommer i set.

Shit, börjar verkligen känna mig som en bajsnödig språkpolis nu....:fakta var inte alls min mening utan ville bara veta :krama

MEN jag tror du menar "ett däcks värmare" med särskrivning. Då blir det ju däckets värmare :)

Jag slänger också ur mig massa konstiga ord som jag aldrig skulle försöka få ner i print :krama

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back