Varför blir krökarna röda?

Gixxer-6:an

Medlem
Gick med
6 Jan 2005
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2008
Vad kan det vara för fel när tvåans och treans krökar(titan) blir röda innan motorn har uppnått 40 grader på min GSX-R 600 -97 supersportmaskin?
Det som varit avmonterat är förgasarpaketet, ventilkåpan, kammkedjespännaren, insugskammen(yoshimura m. ställbara drev) och pluggar till att ställa veven rätt och givetvis kåpor och tank.
När jag startar motorn låter som den ska, men krökarna blir varma innan motorn har uppnått 40 grader.
Jag har inte vågat gasa snärtigt eller haft den över 5000 varv.
-Har kollat så att kammarna och kedjan ligger rätt till veven.
-Ventilspel ok för just dessa kammarna.
-Ventiltjälkar löper fint upp och ner vad jag kan se med ögat genom avgas och insug när motorn dras runt för hand.
-Tändstiften är varken sotiga eller blöta.
- Vad jag hört så ska inte förtändningen gå att ställa.

Det måste ju vara något med att explosionen läcker ut i krökarna eller att tändningen står fel.

Kommer du på något det kan vara så skriv.

Gixxer-6:an skrev:
Vad kan det vara för fel när tvåans och treans krökar(titan) blir röda innan motorn har uppnått 40 grader på min GSX-R 600 -97 supersportmaskin

Jag hade samma fenomen på R1a i fjol två röda tidigt jag bytte stift sen var det ett minne blott.

Gixxer-6:an skrev:

Ju senare bränslet brinner desto högre EGT. Sedan varför det brinner sent kan bero på flera saker. Bl a bränsleblandning.

(Bara en tanke som slog)

Jag har samma problem :huvet
Men jag trodde att det var för att jag stod nära gallret i garaget och luftflödet inte var bra utåt från sliponet. För när jag tog ut den från garaget så blev de inte röda :va

Expansion! inte explosion, exploderar det har du snart en paj motor.:fakta

rödarör

jag skulle kunna tippa på att du får fel bränsleblandning och antagligen för mycket luft, för får du mer luft blire det varmare explosioner.
har haft samma problem med min bil och där va det distansringarna på spridarna som ägarn innan hade tappat

#Olsson# skrev:
Det syns sällan i utomhusbelysning. Innomhus syns det mycket tydligare. Kan det ha varit det kanske? De glöder hela tiden. :D
Jag menade inte utomhus. Utanför min plats i garaget.

OK, det låter som om de klokaste förslagen är soppablandning eller stift.
Man skulle kanske handla en tub kylbalsam istället.

Last edited:
Davidk skrev:
jag skulle kunna tippa på att du får fel bränsleblandning och antagligen för mycket luft, för får du mer luft blire det varmare explosioner.
har haft samma problem med min bil och där va det distansringarna på spridarna som ägarn innan hade tappat

jopp..de låter riktigt...
lite soppa på dom två..

Har ni slutat skriva, det är ju hojväder :( ?
Jag har haft lite tankar på om det kan vara kedjespännare som spänner för dåligt, för jag har läst någonstans här på forumet att den som sitter på -97:an är av något sämre kvalitet. Någon som vet vad symtomen är om kammkedjespännaren spänner för lite eller för mycket.
-Obs! vet redan vad som händer efteråt, något i stil med att vika flygplan av visakortet och hänga en banderoll med något fyrsiffrigt efteråt.
Och vad jag tror så behöver inte felet ligga på just tvåns och treans burk för motorn borde ju bli som varmast mitt i, det vill säga att 1an och 4an värmer 2an och 3an.

Den kanske drar tjuvluft, möjligt att det läcker vid insugsgummit i.o.m. att du hade haft loss förgasarna.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...