Varför blinkar det inte?

Burrat

Lasse Jonsson
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
Gixxer 1000 05
Mina blinkers blinkar inte när jag trycker in "blinkknappen" vare sig höger eller vänster, men om jag trycker in varningsblinkerknappen så blinkar alla?
Varför och hur fixar jag detta? gärna snabbt svar då jag ska besikta på onsdag...

Mina blinkers blinkar inte när jag trycker in "blinkknappen" vare sig höger eller vänster, men om jag trycker in varningsblinkerknappen så blinkar alla?
Varför och hur fixar jag detta? gärna snabbt svar då jag ska besikta på onsdag...

jag skulle gissa på att det är glapp/kabelbrott nånstans i blinkersdosan om det nu är så att både varningsblinkerskappen och vanliga blinkersknapparna går till sammma relä.Annars kan det ju vara relät men det tror jag inte.

läste ovan nyss att det inte gick att "gissa" men svårt att veta om man inte är på plats.
/Blom

Med ungefär 100% sannolikhet så är det samma blinkrelä som aktiveras när du slår på varningsblinkern som när du sätter igång "den vanliga" blinkern. Alltså ligger felet i manöverkretsen på den vanliga blinkern.

För att konstatera att det är på detta viset så kan man börja med att:
1. Lokalisera blinkreläet.
2. Starta varningsblinkern och konstatera att blinkreläet växlar (lyssna, känn eller mät). Slå sedan av varningsblinkern.
3. Slå på den normala blinkern (åt höger eller vänster). Med stor sannolikhet växlar inte blinkreläet. Slå sedan av blinkern.

Är det på detta viset så kan man konstatera att felet finns i manöverkretsen för den vanliga blinkern. (Kretsschema på hojen underlättar vid felsökning).

Troliga felorsaker är:
A. Blinkersomkopplaren
B. Kabel till/från blinkersomkopplaren och till spolen.
C. Jordfel.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back