Varför bitterhet över att 125JR får köra SM?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det har nosats på detta ämne förut men varje gång förbluffas jag över att så många uttrycker stor bitterhet över att 125JR dels får subventionerade anmälningsavgifter och att de även får köra vid LMS SM samt B-race.
För mig är denna inställning helt oförståelig.
Visst är det inte rättvist men sånt är livet.
Näää. Sluta whina och förlika er med tanken att ni är för gamla. :smasha
Junisarna är framtiden.

Dessutom skulle jag, och alla andra b-förare i 125R och 250R, kunna köra fyra race på Sviestad under året. :blah ;)

Alltså, jag tycker det är självklart att vår unga förmågor som möjligtvis en minsta sportmössa att kunna prestera nånting i ett längre perspektiv ska vara med på så mycket det bara är möjligt.

Vi andra gamla stofiler som kör för att det är skoj, aldrig kommer bli bra och snart behöver käpp kan fan ha att vi inte hade snälla föräldrar.

Hejja 125 junior!

Va fan. Jag får ju bara medhåll. Jag ville ju att de som uttryck sin förvåning, irritation elelr dylikt över att 125JR särbehandlas skulle ge mig någon typ av argumentation för sin åsikt. Det här bekräftar väl bara ännu mer att de är ogina. :)

För att inte tråden ska dö ut får väl jag hoppa in :tungan

Jag är lite förvånad över att 125 Jr (som om jag förstod det rätt inte kör om någon SM-titel) kör ihop med SM-klasserna på Sviestads SM-tävling.
Det skulle vara intressant att höra hur man resonerat när man tog det beslutet.

Att de däremot ska köra på B-helgen ser jag som självklart.

För att inte tråden ska dö ut får väl jag hoppa in :tungan

Jag är lite förvånad över att 125 Jr (som om jag förstod det rätt inte kör om någon SM-titel) kör ihop med SM-klasserna på Sviestads SM-tävling.

Jämför med Redbull Rookie Cup som ju kör tillsammans med MotoGP trots att man inte kan vinna någon VM-titel. Just att få vara i samma depå som de som tävlar i officiell klass är nog ganska viktigt för en rookie.

2932444 För att inte tråden ska dö ut får väl jag hoppa in :tungan

SBK-Challenge kör inte heller om SM. Ska du kasta ut dem också?
Att LMS tar med 125JR är väl inte konstigt. Varje arrangör kan ta med vilka klasser de vill och LMS ser värdet i att junisarna får köra mycket så de tar med dem, dessutom är de den största klassen so far...

Last edited:
STK600 och SBK-Challenge kör inte heller om SM. Ska du kasta ut dem också så får du bara de "riktiga" klasserna kvar. :hihi
Att LMS tar med 125JR är väl inte konstigt. Varje arrangör kan ta med vilka klasser de vill och LMS ser värdet i att junisarna får köra mycket så de tar med dem, dessutom är de den största klassen so far...

STK600 är väl en sm-titel i år iofs?

Jag tycker det är tråkigt att SVEMO inte har någon liga för ynglingarna, de anser tydligen att det bar är lek. De räknar poäng själva, på eget initiativ, om det är viktigt med tävling så är det väll när man är ung å vill framåt!

SVEMO tycks tycka att det är så pass mkt lek att de inte ens vill se över däcksreglerna för 125, olika regler beroende på vilken tävling det är, enhetsdäck ibland, dot-märkning ibland.

2932493 Jag tycker det är tråkigt att SVEMO inte har någon liga för ynglingarna, de anser tydligen att det bar är lek. De räknar poäng själva, på eget initiativ, om det är viktigt med tävling så är det väll när man är ung å vill framåt!

SVEMO tycks tycka att det är så pass mkt lek att de inte ens vill se över däcksreglerna för 125, olika regler beroende på vilken tävling det är, enhetsdäck ibland, dot-märkning ibland.
Inga b-föare kör i någon serie även om detverkar så ibland.
Det är ju inget problme med själva tävlingsmomentet bara för att det inte summeras i en SM tabell, tävlingsmomentet sker ju under race.

Först ska jag säga att 125 junior är en jättebra instegsklass för de unga knattarna. Vill inte på något sätt att klassen ska bort. Utan 125jr-klassen skulle vi förlora nya framtidshopp helt klart.

Men i LMS fall känns det lite konstigt när det var bestämt att det skulle vara en A-förarhelg? Eller har jag fel? Detta kanske är en kontroversiell mening som följer, men jag tror i Lms fall att just flertalet i LMS har son/dotter som kör just 125 junior och prioriterar dom lite extra. Förståerligt kanske, men jag funderar på om det är helt rätt. Kanske det är, enligt vissa, och jag är inte helt emot att dom kör, inte alls... men är undrande bara. A helg eller inte.

Och snälla bli inte upprörda eller labila över min åsikt, man får väl ha en som är annorlunda? Har fått diverse PM tidigare från "insatta" så man blir ju lite försiktig med vad man skriver här ...

Dom i LMS RR Styrelse som mest förespråkar 125J tillsammans med SM är de som själva INTE har några barn själva som kör.

Vilken klass skulle man ha fyllt ut med? R1000/R600?

Ingen verkar klaga på Karlskoga när R1000/600 får köra tillsammans med EM, vafan har dom där o göra? långsam krashkavalkad? ;)

valet var att inte ha en 5:e klass med (vilket skulle gjort dagarna onödigt korta, för A förarna vill/orkar har inte råd att köra mer ändå verkar det som) så vi fyllde ut med 125Junior.
Räkna lite själva på hur LITE tid det går åt på 4:a klasser på en dag, och vi har banan mellan 9-18 lör/sön... skulle va lite trist tycker jag att avsluta verksamheten vid 2-3 hugget.

LMS har ett gott samarbete med Roadracingfabriken, lite är det nog RR-fabrikrens "fel" att 125junior får köra så mycket som de nu får.

hade det funnits motsvarande samarbete med nån annan "aktör" för tex R1000 eller annan vald Rooojkieklass så hade det nog blivit singla slant emellan dom.

vi kunde ju låtit Superbike Challenge köra DUBBLA finaler på söndagen istället (alltså 3 finaler istället för dagens 2, hade det varit bättre? :näsblod )

Last edited:

Efter det för svullna arrangemanget i fjol så ville vi dela SM-klasserna från övriga för att kunna ha högre kvalitet på tävlingen så som ordning i depån och mer körtid. Detta var dessutom innan det var klart att Supermoto inte skulle köra med RR -07.

Nu blev det så att bara tre SM-klasser var tillgängliga - 125GP, 250 GP och 600STK. Pro SBK går med STCC och SBK Challenge har inte SM-status i år. Att köra en tävling med bara tre klasser hade varit futtigt och ekonomisk ogenomförbart, därför bjöds SBK Challenge och 125 Junior in.

Kan du nu svara på varför du inte ifrågasätter SBK Challenge ihop med SM? Har du någon konsekvens i kroppen/knoppen så ska väl de bara få köra B-racet också (vi kör BoTT med A-förare där)?

Dom i LMS RR Styrelse som mest förespråkar 125J tillsammans med SM är de som själva INTE har några barn själva som kör.

Då är jag rättad och jag har fel.

En annan lös fråga... behöver 125 junior alltid köra race på "stora" tävlingshelger för att få tävlingsträning och körtid? Går inte anordna andra subvensionerade dagar/helger för att just ge 125 jr körtid?
Så behöver det ju inte bli "bråk" om körtid på "stora" racehelger bland A-förare.

Kan du nu svara på varför du inte ifrågasätter SBK Challenge ihop med SM? Har du någon konsekvens i kroppen/knoppen så ska väl de bara få köra B-racet också (vi kör BoTT med A-förare där)?

SBK i vanliga SM-serien är ju bara på papper inte en SM-serie då STCC la krav på att få SM status på de förare som har råd att köra Pro sbk. Alla vet att Superbike är det som många vet om och kommer för att titta på. Så det där resonemanget tror jag inte fungerar.

Last edited:
Är det inte så att övning ger färdighet :va
Köra mycket nu = komma upp i de större klasserna snabbare ( om de nu vill det) = bättre startfält där
Eller ut och köra i resten av Europa om det är det de siktar på :)
Dessutom är det väl inte bara "ynglingar" som kör 125JR :gnissla

2932569 Är det inte så att övning ger färdighet :va
Köra mycket nu = komma upp i de större klasserna snabbare ( om de nu vill det) = bättre startfält där
Eller ut och köra i resten av Europa om det är det de siktar på :)
Dessutom är det väl inte bara "ynglingar" som kör 125JR :gnissla
Inte riktigt det det handlade om. Alla vet hur viktig 125 juniorklassen är.

En anledning är väl att många inklusiver jag själv, tror att 125jr är framtiden för svensk rr. Det är bland dem vi kommer hitta flest nya talanger som gör en längre karriär.
Så ju fler tillfällen de ges att köra och visas upp på stora evenemang, ju fler kommer rekryteras.
A och b-final i r600 en sm-helg anser jag är ganska bortkastat både för svensk rr och sm-klasserna.
När det blir för trångt på banan/depån så är ju en splitt nödvändig. r600/1000 har ju ofta varit uppåt 100 förare per helg..

Just denna helg ÄR det ju mycket körtid även fast 125jr kör, så det finns ju ingenting egentligen att klaga på. Men det är endast runt om det ska vara ren A-helg, eller inte... konsekvent eller inte så att säga.

äh, nu har jag för många inlägg i tråden.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman