Varför bestycka om förgasare vid byte till slip-on?

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Tjenare mina kära SH bröder och systrar!

Jag undrar lite angående det här med att bestycka om förgasarna vid byte till slip-on. Varför gör man det och finns det några risker med att inte göra det? har en Honda hornet CB600F som det sitter ett Leo Vince på.

Mvh

Christoffer

Endast slip-on utan eller med db-killer skall vara helt ok generellt sätt. Kommer kanske gå aningens magrare och puffa till när du slår av på gasen.
Men är generellt ingen större fara eller skadligt.

Slip-on utan db-killer och höglfödes luftfilter så tycker många att det är en såpas stor flödesförändring att det kan börja bli värt att bänka och bestycka om. Hojen kommer gå klart magert och behöver mer soppa. I värsta fall kan du bränna ventiler exempelvis.

Helsystem med eller utan filter håller näst intill alla med om att det är dags för bänken och ombestyckning.

Last edited:
Endast slip-on utan eller med db-killer skall vara helt ok generellt sätt. Kommer kanske gå aningens magrare och puffa till när du slår av på gasen.
Men är generellt ingen större fara eller skadligt.

Slip-on utan db-killer och höglfödes luftfilter så tycker många att det är en såpas stor flödesförändring att det kan börja bli värt att bänka och bestycka om. Hojen kommer gå klart magert och behöver mer soppa. I värsta fall kan du bränna ventiler exempelvis.

Helsystem med eller utan filter håller näst intill alla med om att det är dags för bänken och ombestyckning.

Okej. men så länge man bara har tagit bort orginaldämparen och katten som sitter på det röret så är det inget väsentligt att bry sig om att bestycka om, så som jag förstått dig?:confused:

Okej. men så länge man bara har tagit bort orginaldämparen och katten som sitter på det röret så är det inget väsentligt att bry sig om att bestycka om, så som jag förstått dig?:confused:

De e klart är katten borta i o med detta så skulle jag personligen bestyckat om den åt det fetare hållet helt klart.
Klart annat flöde utan den där sabla bromsen ;)

Tror du kommer få 50/50 svar på det ifrån övriga folket här på SH.

En del kommer säga KÖÖÖÖR för fan jag gjorde och inget hände. Behöver bara höja nålen ett snäpp eller två.

Andra kommer säga att den kommer gå för magert och att du behöver bestycka om.

Du kanske kan få ett bra pris hos Andersson eller racerepair för ett bänktest med lambda. klart seriösast. Ingen annan kan med säkerhet säga hur "illa" det är.

Personligen så tror jag inte det är "panik" så länge du inte ligger o tokpressar...

Okej! då har jag fått lite mer info iaf men vad kostar att göra en bestyckning eller är det något man gör själv hemma i garaget..... har aldrig skruvat hoj förr så :P

Okej! då har jag fått lite mer info iaf men vad kostar att göra en bestyckning eller är det något man gör själv hemma i garaget..... har aldrig skruvat hoj förr så :P

Om det är förgasare så finns det kit att köpa för din hoj.
Kan se rätt olika ut med 2000-3500 beroende på vad som byts.

Är det insprutning krävs en powercommander. eller liknande för cirkus 3500:-

Oftast kan man hitta rekomendationer eller färdiga mappar om du googlar på det för din modd. Men för att vara säker och ta ut alla hästar och ett bra register krävs en bänkning. Fråga dem med bänk va de vill ha för det...

Andersson turbo och racerepair verkar ha gott ryckte här.

Hårdkör man så kommer man märka att elektråden på tändstiftet har börjat smällta...
Av egen erfarenhet så hade jag en GSX1100 som de var ditsatt ett 4-1 system & org. luftfilter, å föggarna var inte injusterade med rätt munstycken.
Å en tuff resa på maxfart man fick ur skiten (210 blås) under långa sträckor.. ner till Anderstorp å hem sedan. Så var elektråderna ner smällta... de gick lite dåligt på slutet. Men inget annat tog stryk såsom ventiler.

Så de ska vara mycket till att de ska hända något med endast ett slip-on om du inte kör full pung överallt å långa sträckor :)

De blir nog vilken karraktär din hoj har som avgör om du trivs med den eller kanske bör justera hojen i bänk... gör inget själv om du inte meckat tidigare, de e värt pengarna att få den fixad OM de behövs :)

:tummenupphej.
att bara byta dämparen o få ett gött ljud e ju bra i sig,men man tycker bara att den går bättre pga,ljudet.
faktum e att ju mer du förändrar i insug o utblås såsom kn fillter eller separata filter o bort med katten o helsystem mm får bara motorn att förbränna sämre o dra mer soppa.
plus eventuella motorskador som brända kolvar (hål rätt igenom om man har otur eller kassa ventiler).
anledningen till att motorn blir överhettad vid för mager blandning är att ett visst överskott av bensin kyler kolvar o ventiler.
en motor varvar bäst vid lite för mager blandning o ger då ev nån hk mer på topp,men du får ett sämre botten vrid så då fetar man på lite så får man mer vrid o riskerar inte överhettning.
har fulltrimmat två hojar och båda blev runt 20hk starkare + att de drog mindre soppa.
de e ju så också fördel i dagens tider.
ha de gött:tummenupp

förresten har du tur kan man ev mappa din hoj direkt i ecu:n.
det går på de gamla sukkorna i allafall.

Last edited:
att bara byta dämparen o få ett gött ljud e ju bra i sig,men man tycker bara att den går bättre pga,ljudet.
faktum e att ju mer du förändrar i insug o utblås såsom kn fillter eller separata filter o bort med katten o helsystem mm får bara motorn att förbränna sämre o dra mer soppa.
plus eventuella motorskador som brända kolvar (hål rätt igenom om man har otur eller kassa ventiler).
anledningen till att motorn blir överhettad vid för mager blandning är att ett visst överskott av bensin kyler kolvar o ventiler.
en motor varvar bäst vid lite för mager blandning o ger då ev nån hk mer på topp,men du får ett sämre botten vrid så då fetar man på lite så får man mer vrid o riskerar inte överhettning.
har fulltrimmat två hojar och båda blev runt 20hk starkare + att de drog mindre soppa.

det går på de gamla sukkorna i allafall.[/
QUOTE]

Mappa föggar??? :gnissla

det går på de gamla sukkorna i allafall.[/
QUOTE]

Mappa föggar??? :gnissla

:Bugar sorry, menar givetvis de hojar som har insprut o när man tycker det blir för dyrt med pc3mm.

Back