Varför besiktiga hojen - inga tider!

Smokey Hooker

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, GSX-R 1100 -88, GSX 1100 -82, Ariel 350 -46
Har fått ett kundvänligt brev från SBP där jag får veta att sista inställelsemånad är juli. Går in på deras sida för att boka på stationerna i närheten och får veta att det finns ytterst få tider i april. När jag sedan söker maj-juni-juli finns det inga tider. På sidan uppmanas jag att som första alternativ välja vecka 35 i slutet av augusti. Prövade det och fick veta att jag då har körförbud på hojen! Nu löser det sig ändå. Åker till den bokningsfria lördagen och ställer mig i kö.
Men förbannad är jag över att det ska vara så svårt att uppfylla lagstadgade bestämmelser! :finger

så jävla glad att man har polare på besiktningen som fixar såntåt en.......

Trist :(
Ta en dag ledigt och kör till drive-in i Vinsta Stockholm?

Last edited:
varför är man inte förvånad...*suck*

tur att det löste sig iallafall...

Jag ringde SBP för 15 min sedan och fick en tid lördagen den 26/4 i Märsta. Inga problem med tider.
Man är ju tvungen att besikta innan sista april annar är det körförbud för min del.
Fast å andra sidan kan Mona Sahlin köra obesiktat så kan väl vi andra också göra det.

Min taktik är att ringa sista eller näst sista veckan, då får man alltid en tid samma vecka. :)

Funkat varje gång de senaste åren. Fast, har bara gjort det med bilen...

MCn är för ny för att besiktigas... :D

Jag ringer alltid den manuella bokningen och kollar om det finns några återbudstider. Det gör det alltid, ofta samma dag. Kanske är ett stockholmssyndrom.

Jo, det brukar ju alltid ordna sig på något sätt men det borde väl gå att anpassa systemet så att man slipper hålla på med en massa trixande! Skulle tjänsten vara utsatt för konkurrens så kunde SBP slå igen omgående!!

Ring runt till andra besiktningar i din närhet. Någon har säkert någon tid ledig.

- Johan

Smokey Hooker skrev:
Har fått ett kundvänligt brev från SBP där jag får veta att sista inställelsemånad är juli. Går in på deras sida för att boka på stationerna i närheten och får veta att det finns ytterst få tider i april. När jag sedan söker maj-juni-juli finns det inga tider. På sidan uppmanas jag att som första alternativ välja vecka 35 i slutet av augusti. Prövade det och fick veta att jag då har körförbud på hojen! Nu löser det sig ändå. Åker till den bokningsfria lördagen och ställer mig i kö.
Men förbannad är jag över att det ska vara så svårt att uppfylla lagstadgade bestämmelser! :finger

Kollade mitt papper förra veckan. Fick visst bara åka den här månaden ut (slarvigt). Ringde SBP och frågade om tid varpå jag fick svaret: "Vi har tid imorgon klockan 08.00"

-Eeeh lite tidigt, svarade jag (eftersom jag måste ta av slipon, byta däck, och blinkers först...)
-Ja, vi har gott om tider dom närmaste veckorna, välj en dag som passar dig...

Så nu ska jag besikta på onsdag...

Easy peasy... Nemas problemas.. :)

Smokey Hooker skrev:

Så här står det på Kalmars bilprovning på deras "hemsida"

Lördag 26 april kl 8.00-15.00 har vi öppet hus för motorcyklar och husvagnar. Ingen tidsbokning behövs. Välkomna!

Det är väl bara att besikta då......eller :fakta

Ringde till bilprovningen den 15e April fick tid den 16e April...

Jag ringde bilprovningen för nått år sedan när bilen skulle besiktigas, dom frågade "kan du vara här om en kvart?" Det var med nöd och näppe men det gick. (kanske ska tillägga att det varit körförbud i ett halvår utan att jag visste det pga ett misstag från bilprovningens sida...

:hej

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...