Varför används inte motorcykelns spillvärme...

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
...till något vettigt? Finns ju gott om duktigt varma ställen på en mc - avgassystem, motor - och lika gott om friskluft. Men varför kan man inte vända/använda det till något gott? Typ, lite som gamla VW-bubblan, värmekanaler för frusna kroppsdelar kalla höst- och vinterdagar? Eller tvärtom på sommaren. Det finns så mycket jag bara inte förstår. Outnyttjad potential, komforthöjare - gratis - som bara väntar på att användas, men ingen verkar bry sig. Begripligt, om det bevisligen inte funkar, förstås. Obegripligt, in the meantime...

Hey ho, let's go!

Undrar ifall inte värmebehovet följer användandet av värmehandtag?
Är det en internationell storsäljare?

Man monterar en generator och tar ut lite effekt i form av elektrisk ström som sedan kan användas till lite allt möjligt, tex värmehandtag, belysning mm. Ganska smart!

Med det sagt så brukar hojens avgassystem användas till att smälta byxben, applicera stjärtvärme varma sommardagar mm. Kort sagt - ett större problem än tillgång.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

På min hoj leds spillvärmen till utblås mot fötter och underben. Blir skitvarmt. Men så är det ju en premiummotorcykel också;)

När jag tänker efter så har jag TVÅ motorcyklar med värmeutblås hahaha lite sorgligt faktiskt:)

1. Vikt
2. Vikt
3. Vikt
4. Aerodynamik
5. Aerodynamik
6. Utseende.
7. Bara du som inte klär på dig ordentligt.

Vadå BMW har ju utvecklat ett motorkoncept sedan kriget med inbyggda fot och benvärmare?:fyllisar

Min gamla NRG-MC2-moppe hade 2 smarta utblås i knähöjd (kylaren), fantastiskt på kalla sommarkvällar :D

Det finns ju en tråd om det precis motsatta där någon klagar på att kapellet smälter när hojen är varm.

Skit i kapellet och rulla in den varma hojen i garaget istället, eller rent av i sovrummet.

Vadå BMW har ju utvecklat ett motorkoncept sedan kriget med inbyggda fot och benvärmare?:fyllisar

Du menar väl första världskriget. Eftersom dom inte fick bygga flygplansmotorer p.g.a. fredsfördraget, blev det bland annat motorcyklar. Den första boxern kom 1923.

Leda avgasrören Genom styret/handtagen, som värmehandtag eller ansiktsvärmare?

Jag ser framför mig ett villakvarter tidig morgon vintertid, -15 ute, en R1:a utanför på 7-8000 varv med avgaskröken omlindad med kopparrör som är kopplade till värmeväxlaren för varmvattnet inne i huset... :tummenupp

Jag ser framför mig ett villakvarter tidig morgon vintertid, -15 ute, en R1:a utanför på 7-8000 varv med avgaskröken omlindad med kopparrör som är kopplade till värmeväxlaren för varmvattnet inne i huset... :tummenupp

...och ordet som skall in på vågrätt 7 är "verkningsgrad" ;)

Man monterar en generator och tar ut lite effekt i form av elektrisk ström som sedan kan användas till lite allt möjligt, tex värmehandtag, belysning mm. Ganska smart!

Med det sagt så brukar hojens avgassystem användas till att smälta byxben, applicera stjärtvärme varma sommardagar mm. Kort sagt - ett större problem än tillgång.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Eftersom att i princip alla generatorer för att utvinna äckeltricitet direkt ur värmeskillnad är hemskt ineffektiva så misstänker jag att det skulle bli en massa extra vikt på hojen. Att ha ytterligare ett vattensystem för en ånggenerator skulle nog bli påtagligt tungt det med.

Eftersom att i princip alla generatorer för att utvinna äckeltricitet direkt ur värmeskillnad är hemskt ineffektiva så misstänker jag att det skulle bli en massa extra vikt på hojen. Att ha ytterligare ett vattensystem för en ånggenerator skulle nog bli påtagligt tungt det med.

Man sätter generatorn på vevaxeln eller snurrar den med en liten rem. Skitsmart!

Buy quality, cry once

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...