Varför 530-kedja original på gammal 400-kubikare?

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Är det nån som har svar på varför det sitter 530-kedja som original på min gamla kawa 400?
Jag menar den är ju kraftig nog att dra godståg med. 520 tycker jag hade räckt väl för att tygla 35 hästar.

Fabriken hittade väl billigare 530 än 520 för hyfsad livslängd.

85-125cc crossar har 428 o ungefär samma effekt och.i dom förhållandena med ryck o slut samt mängder med grus o lera så håller 428 i minst ett år så i ditt fall haller 428 i flera 1000 mil.

Dessa pendlarhojar köptes av hojointresserade människor, tanken var att livslängden skulle vara bra trots vanskötsel. Kardan blev för dyrt.

Aha. Så det förklarar att kedjan har hållit minst 5000 mil på hojen, troligen mer.
Den livslängden godkänner jag!

Precis som andra påtalat, orsaken är sannolikt en kombination av ekonomi (= lågt inköpspris) och att man önskar lång livslängd hos kedjerullar och drev. Orsaken är knappast den ultimata draghållfastheten då en MotoGP-hoj med 280 hk fungerar alldeles utmärkt med 520-kedja...Draghållfastheten är inte heller linjär mot kedjans bredd. En högt specad 520-kedja typ DID ERV4 har snudd på lika hög draghållfasthet som en 525- eller 530-kedja.

...plus att din 400 är en av alla dessa småserie-fyrahundror som uppstod speciellt för att passa in i den dåtida svenska försäkringklassningen.

Ursprunget är en 500 eller 550, och då minsann krävs det rejäla doningar...

Ja, eller inte. Hursomhelst var man angelägen att ändra så lite som möjligt för att hålla antalet artikelnummer nere.

Ja eller nä. Ursprunget var just 400 kubik, men i många andra länder växte den till 440.

...plus att din 400 är en av alla dessa småserie-fyrahundror som uppstod speciellt för att passa in i den dåtida svenska försäkringklassningen.

Ursprunget är en 500 eller 550, och då minsann krävs det rejäla doningar...

Ja, eller inte. Hursomhelst var man angelägen att ändra så lite som möjligt för att hålla antalet artikelnummer nere.

Inte nog med det, utan att Googla så har jag för mig den fanns som 250,350,400, 450,500,550 i all oändlighet.

Jag har haft en sån såklart ( 400 ) och det roligaste var att Haynes Manualen beskrev proceduren med att återmontera förgasarbryggan ungefär såhär:

However, we haven´t yet discover any way to solve this matter, if you readers have found any way to perform this procedure, please write to us and explain please!

...Och jag köpte boken enkom för att försöka fatta hur förgasarbrygghelvetet skulle någonsin kunna klämmas tillbaka mellan topp & luftburk. Bräckjärn hjälpte iaf inte..

Hmm, vad är kontentan... Handla aldrig hoj under 600cc?!
(Om det inte är tvåtaktare, då är det 250 som är gränsen?)

Ja eller nä. Ursprunget var just 400 kubik, men i många andra länder växte den till 440.

Då avses alltså twinen. KZ400 kom väl redan -75 i USA och något år senare till Europa. Senare som 440 LTD både i USA och här. Det blev ingen succé för 440n i Sverige med de försäkringsregler vi hade då. Det kom dock en 400 LTD som såldes i mängder.
Jag har ingen koll på kedjorna till dessa. Men min z750e från 1980 har en 630 kedja för att hantera de 74 hästarna. Overkill? Mmm. Det finns konverteringskit om man vill byta till 530.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT