Varför är min hoj så ostabil??

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Drz 400sm 07
Har en blade 98:a som beter sig lite skumt ibland. Den vill börja slå lite i styret, inte alltid så lite heller.
körde en runda idag på förmidagen. Drog upp den på slangen lite på 1 och 2:an. Inga problem.

Skulle sen upp på motorvägen på hemvägen igen och drog ut den på ettan, i med tvåan och precis i det lilla ögonblicket som framhjulet vill släppa från marken, så vill styret börja slå lite. Ibland ganska mycket men det är ju bara att slå av lite på gasen så löser det sig. Men det är ju ändå lite obehagligt.

Nån som vet vad det beror på??

Jag har ingen styrdämpare.
Och precis allt är nytt på hojen. Däck, styrlager, hjullager och bromsskivor fram. Så att det skulle vara något sådant är nästan uteslutet.

Jag drevade ner den en tagg fram i höstas, och då kortade jag en länk på kedjan också. Så nu är bakaxeln nästan ända framme i svingen. Och detta ger ju kortare hjulbas.

Kanske kan det även ha med dämpar inställningarna att göra??
Gaffelbenen är ca 2mm över styrkronan nu, Kanske ska göra nån justering där??

Jag ska köpa en styrdämpare men jag vet ju ändå att det är nåt som inte är som det ska vara. Vill ju inte gömma problemet för mig själv.

Har hört av många och sett många skriva det här att "bladen är lite nervös av sig" Men så här ska det väl inte vara ?? Eller :confused:
Kom med eran kunskap om vad det kan vara.

Last edited:
VaRvStopPEt skrev:
Har en blade 98:a som beter sig lite skumt ibland. Den vill börja slå lite i styret, inte alltid så lite heller.
körde en runda idag på förmidagen. Drog upp den på slangen lite på 1 och 2:an. Inga problem.

Skulle sen upp på motorvägen på hemvägen igen och drog ut den på ettan, i med tvåan och precis i det lilla ögonblicket som framhjulet vill släppa från marken, så vill styret börja slå lite. Ibland ganska mycket men det är ju bara att slå av lite på gasen så löser det sig. Men det är ju ändå lite obehagligt.

Nån som vet vad det beror på??

Jag har ingen styrdämpare.
Och precis allt är nytt på hojen. Däck, styrlager, hjullager och bromsskivor fram. Så att det skulle vara något sådant är nästan uteslutet.

Jag drevade ner den en tagg fram i höstas, och då kortade jag en länk på kedjan också. Så nu är bakaxeln nästan ända framme i svingen. Och detta ger ju kortare hjulbas.

Kanske kan det även ha med dämpar inställningarna att göra??
Gaffelbenen är ca 2mm över styrkronan nu, Kanske ska göra nån justering där??

Jag ska köpa en styrdämpare men jag vet ju ändå att det är nåt som inte är som det ska vara. Vill ju inte gömma problemet för mig själv.

Har hört av många och sett många skriva det här att "bladen är lite nervös av sig" Men så här ska det väl inte vara ?? Eller :confused:
Kom med eran kunskap om vad det kan vara.

Ringtryck? Slitet framdäck? Skulle tro att det beror på däcket på något sätt.

Det är inte att du håller för hårt i styret, lätt att det fladdrar lite då när framhjulet är på väg att lätta. Inte helt otroligt nu när det är svinkallt och man är ovan bakom styret efter en lång vinter!

El Garto skrev:
Ringtryck? Slitet framdäck? Skulle tro att det beror på däcket på något sätt.

Flång nya rullat ca 10 mil (pirelli diablo)

ozto skrev:
Det är inte att du håller för hårt i styret, lätt att det fladdrar lite då när framhjulet är på väg att lätta. Inte helt otroligt nu när det är svinkallt och man är ovan bakom styret efter en lång vinter!

Har varit inne på den tanken också att allt är mitt eget fel eftersom det inte är alltid.. Och sen så har jag bara varit med om detta "fel" på mina egna hojjar och jag har inte haft nån styrdämpare. Polarna har det på sina och dom har jag framfört en del och där har det alldrig blivit så.

Kanske är så lätt som skit bakom styret då :)

fram till -00 är det 16" fälg fram på bladarna = ballongdäck! samt svampig gaffel. Så är det. Lev med det, jäkligt fint cyckel annars.

En gammal regel är att om det strular fram så kolla bak och vice versa.
Ett litet, men bestämt, fel därbak har ju hela hojlängden som hävstång fram till framhjulet.
Därför kan små fel bak ibland ge stor påverkan fram.
Kolla bakdämpare, sving och hjul.

elwe skrev:
En gammal regel är att om det strular fram så kolla bak och vice versa.
Ett litet, men bestämt, fel därbak har ju hela hojlängden som hävstång fram till framhjulet.
Därför kan små fel bak ibland ge stor påverkan fram.
Kolla bakdämpare, sving och hjul.

Nytt sving och hjullager bak också. Nytt däck där med.
Bak dämparen vet jag inte hur jag skulle kunna kolla?? Och det jag skulle kunna tänka mig är i så fall att inte nållagren funkar som dom ska. (dom tre bak i ramen svingen och dämparen)

Allt sitter rakt och ser bra ut. Förutom snön dårå :3freak

Mycket snack om nya däck men inget om att dessa är balanserade, hur står det till på den fronten? Fram är extra känsligt för obalans.

Bodoe skrev:
Mycket snack om nya däck men inget om att dessa är balanserade, hur står det till på den fronten? Fram är extra känsligt för obalans.

Det är också gjort.
Men än så länge så tror jag nog mest på att det är jag som spänner mig eller på annat sätt håller fel i styret....

VaRvStopPEt skrev:
Det är också gjort.
Men än så länge så tror jag nog mest på att det är jag som spänner mig eller på annat sätt håller fel i styret....
Justerat bakhjulet så att det sitter rakt? Annars borde det bli lite fladdrigt när du sätter ner och hjulen vill åt två olika håll...

är nog inget fel, samma på min blade, styret får eget liv precis när framhjulet börjar resa sig när man drar på gasen. Släng på en styrdämpare om du tycker att det är jobbigt, själv slänger jag bara i nästa växel :tummenupp

Aratron skrev:
är nog inget fel, samma på min blade, styret får eget liv precis när framhjulet börjar resa sig när man drar på gasen. Släng på en styrdämpare om du tycker att det är jobbigt, själv slänger jag bara i nästa växel :tummenupp

Är nog nu konstaterat att det bara är en kärring som sitter på hojen. :D :yoparty

Yeh yeh bort med snöhelvetet nu så man kan träna/vänja sig lite

Kolla av så att muttern som håller kronorna på plats i styrhuvudet verkligen sitter så hårt som den ska. :)

Lugn skrev:
Justerat bakhjulet så att det sitter rakt? Annars borde det bli lite fladdrigt när du sätter ner och hjulen vill åt två olika håll...
Har mätt. Det sitter kalas

Red skrev:
Kolla av så att muttern som håller kronorna på plats i styrhuvudet verkligen sitter så hårt som den ska. :)
Det gör den..

Allt sattes ihop med moment från en manual. Och det är det ända momentet på hela min hoj som är hårt. Tror det va 110 eller 115 nm till kronmuttern.

Blev duktigt förvånad över hur "svaga moment" saker sitter på en hoj... två av fyra motorfäste sitter med ca 25nm och dom andra två med ca 45nm

Detta är faan underbart att se folk som ger så många förslag på så kort tid...
Dock skumt att det sker en lördagkväll :confused:

Ut och sup ner er nu boys and girls,,,det ska jag göra i alla fall :fyllisar

VaRvStopPEt skrev:
Detta är faan underbart att se folk som ger så många förslag på så kort tid...
Dock skumt att det sker en lördagkväll :confused:

Ut och sup ner er nu boys and girls,,,det ska jag göra i alla fall :fyllisar

Bara lunch här. :hej
Om 8 timmar är det nog lägre nivå på förslagen från denna sidan pölen...

Skål! :fyllisar

De blades som jag har kört (inklusive min före detta -93:a)har betett sig så som du beskriver, så jag tror det är normalt, eller också har de jag har kört varit onormala :va

Back