Varför är hojåkare så kassa på hyrkart?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu blir det klart ett jävla liv....

Men jag har vid 3-4 tillfällen kört hyrkart med kompisar och jobbarkompisar och om man generaliserar grovt så kör hojåkarna målmedvetet och hårt men aldrig snabba, snarare tvärtom. Kraschkungar som inte kan leverera acceptabla tider trots att dom försöker. Det är inga RR-piloter men många kör mycket och fort på gata och några av dom kör ett till flera bankörningar per år.

För att balansera hela resonemanget så skall jag nämna att det finns ett undantag och han är onödigt snabb.

Men fö så levererar inte hojåkarna, vad beror det på?
 
Jag var snabbast av alla på jobbet när vi körde långlopp på Bananpiren :fakta
 
Men på riktigt så är det konstigt att duktiga, snabba hojåkare kör hyrkart sämre än min fru. Jag har mina egna teorier men tänkte höra om det finns nån annan som har liknande erfarenheter eller nån teori.
 
Hojåkare är vana att luta inåt i kurvorna. Det är inte en fördel på en hyrcart med stel bakaxel. Där är det istället en fördel att sitta helt rakt eller luta lite utåt så man försämrar greppet på det inre av bakhjulen. Tror jag.
 
Esquire har helt rätt. Kan vara en orsak.
Annars kan det vara att dom är vana att kunna rädda upp körningen med mkt effekt på rakorna. ;-)
 
Helt fel linjeval för gokart, som kommer av att ha nött bana på hoj?
 
Balanssinnet.
Jag blir alltid åksjuk när jag kör gocart.
Alltså riktigt åksjuk, sängliggande.

Mysko är det.
 
Det finns ju duktiga hojåkare som inte har bakom en ratt att göra överhuvudtaget.
Den ena färdigheten garanterar inte en annan.
 
En helt annan disciplin. Det krävs att man ställer om allt man vet och i det läget är en "obildad" förare snabbare, för denne har ingen ryggsäck av körkunskaper med sig som tynger.

Alla undantag, är de som är multitalanger i någon form tack vare att de kört olika fordon och har lätt att lära och förstår fysiken bakom.
 
...det har ju att göra med om man har lite feeling för't eller inte.

Jag är uppfödd med att leka med motorfordon av alla slag t.ex, och har lagt några hundra mil sjöis & rallydubb i gamla imprezan t.ex (och ett tusental varv på bana)...det är sällan någon spöar mig på hyrkart, trots att jag ser mig primärt som hojåkare.

Som många redan påpekat - det beror på.
 
I mitt fall är det precis som Esquire säger; jag lutar inåt i kurvorna varpå bilfan snurrar i varenda sväng. Trots att jag är medveten om felet så fortsätter jag att göra om det.
 
Slow is fast, fast is slow.

Man tror att man bombar satan men egentligen bromsar man bort all fart.
 
Jag är förhållandevis snabb på hyr-gocart, och övriga som är snabba brukar alltid vara motorintresserade på ett eller annat sätt. Jag har inte upplevt att snabba hojåkare är långsamma på gocart, utan snarare tvärt om (jag är dock inte speciellt snabb på hoj bör tilläggas). Men man blir inte automatidskt snabb bara för att man kör hoj vilket många verkar tro.
När man är på amatörnivå utan erfarenhet av gocart-körning så tror jag att det mest handlar om talang. Vissa har känsla för hur fordon beter sig, och andra inte. Med träning kan man bli duktig på att köra tex hoj, men det gör inte per automatik att man blir bra på gocart om man inte hade talangen från början.
 
Många hojåkare är ju inte så bra på att köra hoj som de tror heller, så det kanske inte är så stor skillnad när dom sätter sig i en gokart?

Jag brukar klara mig hyfsat när jag kör gokartrace men det har ingenting med hojåkningen att göra utan enbart att jag inte har de där extrakilona som många andra har.
 
Många hojåkare är ju inte så bra på att köra hoj som de tror heller, så det kanske inte är så stor skillnad när dom sätter sig i en gokart?

Jag brukar klara mig hyfsat när jag kör gokartrace men det har ingenting med hojåkningen att göra utan enbart att jag inte har de där extrakilona som många andra har.

Ville svara exakt samma :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top