Varför är en 1000-kubikare så dyr?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eller omvänt: Varför är en 600 så billig?
I brist på bättre sysselsättning och väl medveten om att det finns så många pratglada KOMPETENTA :D hojåkare här på forumet så skulle jag vilja veta detta. Ny så kostar väl en tusing ca. 15000 kr mer än sin 600-kubiks lillebror/syster. Varför är det så... Det är ju bara lite mer av allt och materialkostnaden är väl inte sååååååå mycket. Jag får en känsla av att fabrikerna tjänar mer på en 1000 än en 600.

I fallet med bilen för att man kan inte få dom extra hästarna utan att också få AC-kylt handskfack och dubbla lampor på sminkspegeln, ungefär....

I fallet med hojen vete fan...

Varför kan jag inte köpa en bil med värsta motorn och fönstervevar?
En gång i tiden var det ju ofta så att värsta motoralternativet sattes i en bil med ett minimum av utrustning, så blev det mindre skit att riva ut när man skulle bygga rallybil av den.
Dessutom blev ju bilarna mycket lättare, och var därmed ännu vassare än dom fullutrustade bilarna med mindre motor...
Saab Montecarlo hade lösa dynor istället för baksäte, bara att kasta ut och rejsa...

I fallet med bilen för att man kan inte få dom extra hästarna utan att också få AC-kylt handskfack och dubbla lampor på sminkspegeln, ungefär....

I fallet med hojen vete fan...

Varför kan jag inte köpa en bil med värsta motorn och fönstervevar?
En gång i tiden var det ju ofta så att värsta motoralternativet sattes i en bil med ett minimum av utrustning, så blev det mindre skit att riva ut när man skulle bygga rallybil av den.
Dessutom blev ju bilarna mycket lättare, och var därmed ännu vassare än dom fullutrustade bilarna med mindre motor...
Saab Montecarlo hade lösa dynor istället för baksäte, bara att kasta ut och rejsa...

Ja uvecklingen på bilsidan med värstingmodeller är verkligen hopplös, när Subaru och Mitsubishi lanserade sina EVO/WRC-STI så var det riktig racing nu går de inte att få utan läderklädsel luftkonditionering och stor stereo:huvet

På MC sidan så är det solklart att handlaren tar ut det pris marknaden tål och uppenbarligen är vi beredda att betala mer för en 1000cc cykel.

Ja uvecklingen på bilsidan med värstingmodeller är verkligen hopplös, när Subaru och Mitsubishi lanserade sina EVO/WRC-STI så var det riktig racing nu går de inte att få utan läderklädsel luftkonditionering och stor stereo:huvet

På MC sidan så är det solklart att handlaren tar ut det pris marknaden tål och uppenbarligen är vi beredda att betala mer för en 1000cc cykel.

Hela GTI segmentet har ju blivit tunga slöa familjebilar i mellanklassen också, jag tror det illustreras bäst av bilden där dom radade upp alla Golf GTI genom tiderna, den senaste är ju groteskt stor i jämförelse med den första, en Polo GTI är ju större än ursprungs Golfen.

När det gäller motorcyklarna tror jag att du slog huvudet blodigt på spiken...

Det handlar väl inte bara om produktionskostnaden utan hur mycket mer konsumenten är villig att betala.

Jag tror att känslan beror på att man har för lite pengar. Annars skulle man inte ens reagera.

Tycker inte att det är dyrt...130000:- för en spritt ny värsting..
Vad får man för bil som upphetsar för det priset..??

Är väl också så att 600 kubikare säljs i mer volymer än 1000 kubikare. Vilket även leder till annan prissättning (förutom "target" prissättning på diverse marknader).

.....Subaru och Mitsubishi lanserade sina EVO/WRC-STI så var det riktig racing nu går de inte att få utan läderklädsel luftkonditionering och stor stereo:huvet.....
De finns fortfarande, dock säljs de sällan till andra än motorsportteam/bilbyggare.

EVO 8 och EVO 8 MR är exempel på 2 modeller som är homologerade hos FIA varav MR är tänkt att direkt konverteras till rallybil. Den går faktiskt att köpa även för gemene man.

Dock är MR bara framtagen för Grp N och inte giltig i Grp A.

Som svar på ursprungsfrågan finns ett enkelt svar: vinstmaximering, man tar så mycket betalt som marknaden är beredd att betala. Utpriset på bilar, hojar och andra ting/tjänster som köps/handlas har endast en diffus koppling till produktionskostnaden.
För den som är intresserad kan jag rekommendera denna genomgång av marknadsekonomi

Nope, det tror jag inte (men I Sverige möjligtvis, för vi här är riktigt kubikkåta:tungan )

Googlat efter statistik, men hittar inte. Nån annan som kan bekräfta?

Kunde ha svurit på att Fireblade (elller var det R1:an) varit bästsäljaren i england sedan urminnes tider...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman