Vara med i OS eller inte?

Har damhockeyn i OS att göra?

• Antal röstningar
    0

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Igår kväll slog jag på tv:n och då var det damhockey. Canada mot Italien eller vafan det var. När jag kom in i handlingen så stod det 13-0 och jag hann med att se det bli 14-0 under de 16 sekunder jag tittade. Idag är det ishockey igen. En riktig klassiker, nämligen Canada-Ryssland. Efter en period stod det 7-0 till Canada och då tycker jag ärligt talat inte att Canada är särskilt bra. Förmodligen skulle dom få stryk av vilket svenskt herrlag i division 2 som helst.

Frågan blir ju självklart: Har damhockeyn i OS att göra?

Jag personligen tycker att all damidrott hade varit bättre om det utföres i beachvolleyboll kläder för det är den enda damidrott värt att se och nu dampuckelpisten men det är bara för att jag är kär i Kari Traa. :tuttar

newstead skrev:
Förmodligen skulle dom få stryk av vilket svenskt herrlag i division 2 som helst.

ja, och praktiskt taget alla kvinnliga friidrottare skulle få stryk av vilken medelmåttlig manliga dito som helst. Och vilken kvinnlig boxare som helst skulle åka på pisk av en medelmåttlig manlig sådan....

Det argumentet kommer aldrig gå att använda när man diskuterar damidrott.

Däremot kan man ställa frågan om en idrott har något i OS att göra om det endast är ett eller två länder som når upp på en rimlig nivå i just den grenen..

newstead skrev:

Såklart! Varför inte?
Ja, de skulle få stryk av ett div 2 herrlag. Det gäller ju alla sporter dom kräver lite fysik, det är ju ingen nyhet?
(Tom Jörgen Brink skulle ju vinna OS om han fick tävla mot damer)

korvgubbe skrev:
Det argumentet kommer aldrig gå att använda när man diskuterar damidrott.

Däremot kan man ställa frågan om en idrott har något i OS att göra om det endast är ett eller två länder som når upp på en rimlig nivå i just den grenen..
Det var visserligen inte ett argument utan bara min högst personliga åsikt om nivån på världens bästa (alt. näst bästa) lag inom damhockeyn.

Håller med dig om hur man kunde ställt frågan...

Valen skrev:

Ja jag säger detsamma...det ser ut att gå så sakta!!!!
Visst det är ändå gräddan av damerna..men titta en snabbis på NHL (mindre rinkar iofs) och sen damhockeyn...man dör av tristess halvvägs in i första perioden

tycon1 skrev:
Ja jag säger detsamma...det ser ut att gå så sakta!!!!
Visst det är ändå gräddan av damerna..men titta en snabbis på NHL (mindre rinkar iofs) och sen damhockeyn...man dör av tristess halvvägs in i första perioden
Ja vi kanske skulle slopa Curlingen också, den är ju så slööö! :rolleyes:

Joe Schmoe skrev:
Varför får de inte tacklas?

Säger inte att det är rätt eller fel undrar bara varför.

Därför att det är ganska stora skillnader i fysik mellan tjejer och TJEJER.

20kg skillnad i kroppsvikt blir lite mer påtaglig när man väger 50 resp 70 kg än när man väger 90 resp 110. Dessutom antar jag att de inte har samma mängd skyddande muskelmassa.. Det är ju musklerna som håller herrspelarna hela eftersom det håller saker och ting på plats...

(Det svar jag fått de gånger jag ställt samma fråga... Jag har således inte frågat det internationella hockeyförbundet)

newstead skrev:
Igår kväll slog jag på tv:n och då var det damhockey. Canada mot Italien eller vafan det var. När jag kom in i handlingen så stod det 13-0 och jag hann med att se det bli 14-0 under de 16 sekunder jag tittade. Idag är det ishockey igen. En riktig klassiker, nämligen Canada-Ryssland. Efter en period stod det 7-0 till Canada och då tycker jag ärligt talat inte att Canada är särskilt bra. Förmodligen skulle dom få stryk av vilket svenskt herrlag i division 2 som helst.

damhockeyn är bara med för att herrarnas hockey är med. Nästa steg blir att OS även kommer innehålla dambackhoppning.

Tycker absolut att damhockeyn ska vara kvar. SEN att det är aningens ojämnt mellan nationerna är ett faktum. Av 250 000 registerarde damhockeyspelare finns 225 000 av dessa i Kanada. Att de är bättre är ju således rätt självklart. Däremot ska det inte förglömmas att för bara något år sedan förlorade även damkronorna mot Kanada med lika mycket som Italien/Ryssland. Förra året blev det dock "bara" 2-0 till Kanada.

Kanadas bästa damspelare var med i finska div. 1 för ett tag sedan och skötte det mycket bra.

Jag är absolut FÖR, att även damerna ska lira hockey. Tror dock att spelet hade blivit mer jämnt om man hade tillåtit mer fysiskt spel såsom tacklingar och mer på kropp.

SirDave skrev:
damhockeyn är bara med för att herrarnas hockey är med. Nästa steg blir att OS även kommer innehålla dambackhoppning.
Haha... ja, så kanske det är :gnissla

Fast jag är egentligen inte emot damhockey i allmänhet, jag tycker bara att det är en sport som behöver ett tag till på sig att växa innan det är dags för den att vara med i OS eftersom den är så pass ojämn som den är. Nu tror jag ju knappast att det kommer plockas bort från OS men min åsikt är att det inte skulle hamnat där förrän det funnits åtminstone 6 landslag som kan slå varandra.

Sen håller jag med Hållundan om att det vore bra för utvecklingen av damhockeyn om man tillät tacklingar. Vad är det för fel på att använda sig av samma regler som för gubbarna?

newstead skrev:
Haha... ja, så kanske det är :gnissla

Fast jag är egentligen inte emot damhockey i allmänhet, jag tycker bara att det är en sport som behöver ett tag till på sig att växa innan det är dags för den att vara med i OS eftersom den är så pass ojämn som den är. Nu tror jag ju knappast att det kommer plockas bort från OS men min åsikt är att det inte skulle hamnat där förrän det funnits åtminstone 6 landslag som kan slå varandra.

Exakt, det är väl därför bandyn inte får vara med i OS - eftersom det bara finns typ två-tre länder som kan hålla någorlunda nivå på spelet. Sen tycker jag iofs inte att bandy bör vara en OS-gren eftersom det är en skittråkig sport, men det är principen som är viktig här.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden