vara med i kyrkan varför?

kyrkan

• Antal röstningar
    0

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
går 1%av lönen till kyrkan ?

vad finns det för anledningar till att vara med/gå ur??

Tror du på vad kyrkan lär?
Bara 16 procent av svenskarna tror, enligt en internationell undersökning (2000), på en personlig gud, och endast 26 procent tycker att kyrkan har bra svar på människans moraliska och andliga frågor, men trots det var 77 procent medlemmar i Svenska Kyrkan 20051.

Stat och kyrka i särboförhållande
Efter fyrahundra års "äktenskap" mellan stat och kyrka övergick relationen till ett "särboförhållande" den 1 januari 2000.

Prästerna är inte längre statstjänstemän, regeringen upphör att utse biskopar, en mängd lagar avskaffades och den kyrkliga kommunen försvann.

Men staten fortsätter med vissa tjänster åt kyrkan:

Staten driver in den inkomstrelaterade kyrkoavgiften från medlemmarna som om det fortfarande var en skatt.

Staten ger kyrkan - med undantag för Stockholms och Tranås kommuner - ett slags begravningsmonopol och ålägger varje skattebetalare en begravningsavgift. Denna varierar mycket över landet. Vad du betalar per år, framgår av beskedet om slutgiltig skatt. Under ett helt liv kan det växa till ett avsevärt belopp, för en händelse som bara inträffar en gång.

Staten stiftar lagar om alla trossamfund och ger de fria samfunden frikostiga statsbidrag.

Vara kvar eller lämna kyrkan?
Förändringen den 1 januari 2000 gör att varje medlem bör fundera igenom sina skäl att vara kvar eller gå ur.

Du bör vara kvar i kyrkan om du tror på vad den lär. Tolkningarna av kyrkans lära är många. En utgångspunkt är trosbekännelsen, som läses i kyrkan varje söndag:

"Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde son, vår Herre, vilken är avlad av den helige Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida. Därifrån igenkommande till att döma levande och döda.Vi tror ock på den helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv."

Vill du stödja en av världens rikaste kyrkor?
- Med en personal på 25 000 personer, bland vilka det finns såväl kvinnoprästmotståndare som mer liberala präster. Och med tillgångar på ca 40 miljarder.

- Genom att betala i medeltal 2 400 kr/år vid en beskattningsbar inkomst på 200 000 kr. Variationerna är stora mellan olika församlingar. I flera fall är avgiften nästan 2 % motsvarande 4.000 kr/år. Läs vad det kostar att vara med i församlingen där du bor.

- Vars tjänster efterfrågas allt mindre. Sedan 1990 har dopen minskat med 23%, konfirmationerna med 25 %, vigslarna med 19 % och begravningarna med 22 %2. Deltagandet i söndagsgudstjänsten har minskat med 15 & sedan 1998.

- Som rekryterar spädbarn som medlemmar genom dop. Fram till 1996 rekryterades medlemmarna huvudsakligen genom sin födelse.

Vad som händer när du går ur kyrkan
- Du förlorar din rösträtt i val till kyrkofullmäktige.

- Du slipper betala kyrkoavgiften och betalar endast begravningsavgiften (1995: 0.22%). I Stockholm och Tranås utgår dock ingen särskild begravningsavgift.

Däremot är prästen i den egna församlingen skyldig att viga par där minst en person är medlem i kyrkan. Alla har lika rätt till begravning - men inte i en kyrka - och gravplats. Svenska Kyrkan är skyldig att tillhandahålla ett värdigt alternativ till den egna kyrkan.

http://www.humanisterna.se

lasse kongo skrev:
2659120 går 1%av lönen till kyrkan ?

vad finns det för anledningar till att vara med/gå ur??

% -satsen är olika

finns det några fördelar överhuvudtaget med att vara med i kyrkan:va

(2003)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=216278

Kyrkoavgiften, förr kallad kyrkoskatt, är i dag procentuell mot inkomsten. Nästa år är den i genomsnitt 1,19 procent. Men den varierar mycket från till församling till församling, från cirka 0,6 till 2,3 procent.

Sedan kyrkan skildes från staten vid millennieskiftet har den tappat cirka 200.000 medlemmar. I år väntas närmare 60.000 svenskar välja att gå ur Svenska kyrkan.

"På julbönen vill man inte frysa. Kyrkorna är en del av kittet i västvärlden och i hela vår kultur. Var rädd om dem!":D

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_12951428.asp?maxcount=10&offset=30&abuseid=484191

Last edited:
Jag är med i kyrkan för jag ser alla våra medeltidskyrkor som ett kulturarv och dessa behöver pengar för att underhållas. Jag ser också behovet av kyrkan i vår allt känslokallare värld, jag vet av erfarenhet att kyrkans arbete behövs - inte som religiös facilitet utan som social hjälpstation för folk som behöver prata, behöver stöd, mat och husrum. Två stora skäl till att jag är kvar i kyrkan och inte "sparar" dessa 2% av min inkomst.

Jag ger inga pengar till kyrkan av samma anledning som jag inte ger pengar till judendomen eller islam. It's not my bag, baby!

Om gamla kyrkor är viktiga för Sverige (Jag säger inte att de inte är det) så borde staten bekosta bevarandet.

Pengarna jag sparar går oavkortat till knark, horor och vapen.

Gick ur i höstas för att jag inte vill ge pengar till en organisation som jag inte har delade åsikter med!

IronMike skrev:
2659175 för att bli begravd ? :va
Jag har aldrig sett någon som blivit lämnad ovan jord för ruttna. Ner i jorden kommer man alltid (eller kanske "på" om man får sin aska strödd).

Kuritas skrev:
2659384Om gamla kyrkor är viktiga för Sverige (Jag säger inte att de inte är det) så borde staten bekosta bevarandet.

Det är helt sant och det håller jag med om, precis som man bevarar natur- och kulturminnen. But it aint happening med kyrkorna tyvärr...

Outlaw? Vafan är det med "outlaw" att göra? :va

Anledningen att jag gick ur kyrkan är att jag inte är, och heller aldrig har varit, troende. Inte varit i en kyrka sedan polaren gifte sig för 5 år sedan och innan dess kan jag inte ens komma på sista gången.

Esquire skrev:
2659579 Jag har aldrig sett någon som blivit lämnad ovan jord för ruttna. Ner i jorden kommer man alltid (eller kanske "på" om man får sin aska strödd).

Vad spelar det för roll om man får en gravplats eller inte egentligen? Man är ju ändå död och då kan man inte bry sig heller. Mig får dom gärna slänga på tippen.

Boris skrev:
2659672 Vad spelar det för roll om man får en gravplats eller inte egentligen? Man är ju ändå död och då kan man inte bry sig heller. Mig får dom gärna slänga på tippen.

På tippen :lol :rofl :rofl
Sikket charmtroll du måste vara. :tummenupp

Klart man är med och betalar sin kyrkoskatt.

Betalar glatt mina 1-2% av lönen för att stödja dom som har det svårt i vårat samhälle. Det är lite mitt sätt att hjälpa alla som kommit snett eller fått livet raserat pga olyckor mm.

Men sen skänker jag inte en spänn till något annat, tycker gott att det räcker med denna kostnad.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman