Var med om det omvända med väjningsplikt idag...

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
..På väg till lunch... Kör genom samhälle, huvudled...ligger i lite dryga 50km/t...
I en stor SAAB... BIL...! Eftersom det är lite nedförsbacke så blir det närmare 55-60 knyck inför en avtagsväg.. och får nyttja bromsarna när det från höger glider ut en kromhoj mitt framför mig... !!

Kan man skylla den här omvända situationen på att jag såg en massa grått hår i den öppna hjälmen? För inte var det heller någon sol att prata om som skulle ha kunnat "blända" gubben....

:va Ännu ett körkort från ett flakespaket??

Som tur var så hände inget... :)

Nä, det var en fd Sporthojsförare som tror att han är stålmannen ....han har lärt sig med åren att det är ett sådant trafikbeteende som fungerar. :7peta

HOJ först, Resten sen..... :rolleyes:

Var det skyltad huvudled

min tanke när du nämnde att kromhojen kom från Höger-
vissa samhällen byar mm kan ha denna lokala företeelse - :confused:
har varit med om liknande själv o den som körde ut från höger skyllde enträget på högerregeln (nu hände ju inget men jag tog ändå ett personligt snack med vederbörande och det kom fler folk från orten o de sa exakt samma sak här gäller högerregeln trots att det var huvudled jag körde på?
så det gäller o se upp mvh berrra :tummenupp

Jag håller med Kreuger helt o jag skrev lite tokigt i min text men jag :confused:
har svårt att formulera mig o ja ber om ursäkt?
:tummenupp

Last edited:
Det som är vanligt är att vägar som tidigare varit huvudled ändras till att inte längre vara det. Är det huvudled så är det skyltat huvudled och då sitter det även en skylt med väjningsplikt vid vägen från höger. Om en sån tidigare huvudled ändras till att inte vara det brukar folk ha en förmåga att fortsätta köra som om det vore det men de har juridiskt fel vid en eventuell olycka. Det typiska exemplet är en gata som bara har anslutningsvägar från ett håll så att det är en massa trevägskorsningar. Där tror alla oftast att den gata som går rakt fram är någon form av huvudled men om den inte är skyltad som huvudled så är det ju högerregeln som gäller i varje korsning och en person som då kör ut från höger framför en bil som kommer på den stora raka vägen får rätt juridiskt vid en olycka.

Som du skriver att det skulle vara huvudled men att högerregeln ändå skulle gälla kan det aldrig vara. Antingen det ena eller det andra gäller.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph