Var kan jag få tag i en liten bit i 0,8 mm al-plåt?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Öhlins gaffeln till min nya Ktm sx 250 cross passar inte helt optimalt. Jag måste alltså schimsa bort 1,6 mm i den undre gaffelkronan för att det ska nypa åt som det ska.

Alltså skulle jag behöver några små bitar 0,8 mm plåt. Helst Aluminium men Rostfritt går väl bra i nödfall.

Har någon nån liten spillbit liggandes nånstans som jag kan få köpa?

Jag behöver en liten bit som är ca 200 x 300 mm.

Metall grossister vill ju bara sälja en hel plåt till mig om jag ringer runt dessvärre. :(

Tacksam för hjälp!

Gå in på ditt lokala tryckeri och hör dig för. Tryckplåtar till riktigt stora tryckpressar är 0,4 tjocka. Då kan du dessutom kapa till plåten med sax eller mattkniv.

Har du kollat Hornbach? Har köpt en del stålprofiler där och noterat att dom även har diverse aluplåt.

Annars kan jag ha lite bitar på jobbet. Kan kolla, men då blir det ju först på måndag....

/Pierre

Bara jag som tycker att det skulle vara bättre med en svarvad hylsa, som också har en fläns som får ligga mot ovansidan av kronan, och ett spår i ringen för att den ska kunna tryckas ihop.

Men det är väl kanske lite väl vanskligt att svarva så tunt :) Bara en tanke

Jag har läst att man ska schimsa med mässing, ingen aning om varför dock.

Öhlins gaffeln till min nya Ktm sx 250 cross passar inte helt optimalt. Jag måste alltså schimsa bort 1,6 mm i den undre gaffelkronan för att det ska nypa åt som det ska.

Alltså skulle jag behöver några små bitar 0,8 mm plåt. Helst Aluminium men Rostfritt går väl bra i nödfall.

Metall grossister vill ju bara sälja en hel plåt till mig om jag ringer runt dessvärre. :(

Tacksam för hjälp!

Har du kollat Ståldepån i Spånga? Där hade de iallafall för ett par år sen en liten butik där de sälje spillbitar till bra pris, även aluminium, plåt och profiler. Butiken ligger liksom på baksidan, kanske lite svår att hitta.
Sen har jag köpt alu-plåt på Bauhaus i Botkyrka också, lagom bitar på 300x500 mm cirka, för en hundring kanske.
Lycka till.

Har haft i alla fall. Kan se om jag hinner kika senare i helgen om det behövs.

Tacksam för hjälp!

Har du kollat Ståldepån i Spånga? Där hade de iallafall för ett par år sen en liten butik där de sälje spillbitar till bra pris, även aluminium, plåt och profiler. Butiken ligger liksom på baksidan, kanske lite svår att hitta.
Sen har jag köpt alu-plåt på Bauhaus i Botkyrka också, lagom bitar på 300x500 mm cirka, för en hundring kanske.
Lycka till.

Jo, tanken slog mig, men har inte deras lager brunnit upp.....eller brunnit ner till grunden snarare?

Hornbach och Bauhaus är ju bra, ska prova!

Det är ingen brådska, kan vänta ett par dagar om nån skulle hitta några små bitar nånstans.

En svarvad hylsa vore givetvis att föredra, men det går inte att svarva ner den till dom dimensionerna utan att det spricker / går sönder!

Tack för alla tips!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back