Var köper man prisvärd helicoil sats?

2kkr för m4-m10 är absolut inte dyrt......

Recoil är en av de billigare kopiorna och den kostar ändå 300kr/dimension för borr+tapp+10x insatsgängor. Behöver man sedan fylla på med nya insatser är det billigt. Grundkit m5-10 går att köpa från valfritt verkstadsföretag för under 1500 men för MC bruk bör det kompletteras med fingäng för M8-10 så slutsumman blir i häradet av 2kkr hur man än gör.

Last edited:
D...om du nu MÅSTE köpa, så är det flera tillverkare som gör samma prylar som Colly Company (dvs Helicoil).
Den bästa jag testat och oxå har en sats av, är Re-Coil, och jag tror de säljs på flera ställen, men jag köpte den nog på Swedol.

Är det däremot bara nån enstaka gänga du vill reparera har jag grejer.

Tack för alla tips.
Tror jag prova Jula, för så mycket gängpaj drar jag inte.

Swedool.
1700 + moms
VT-5831.jpg

Jula
700 inkl moms
188000_d.jpg

Last edited:
D...om du nu MÅSTE köpa, så är det flera tillverkare som gör samma prylar som Colly Company (dvs Helicoil).
Den bästa jag testat och oxå har en sats av, är Re-Coil, och jag tror de säljs på flera ställen, men jag köpte den nog på Swedol.

Är det däremot bara nån enstaka gänga du vill reparera har jag grejer.

Tack. Får se hur jag gör, bara en enda gänga denna gång. Men alltid bra att ha en hel sats också.

Dagens jobb: Reparera topplocksskruvarnas gängor i en cylinder till en tvåtaktsräcer.
Efter att det var klart, honades cylindern lätt, och packningsytan planslipades, då materialet runt de tidigare sönderdragna hålen hade rest sig som en månkrater, och ofta glöms detta bort, och topplocket blir inte tätt.
SOm ni ser har jag dragit ner helicoilen minst två varv under ytan. Detta för att dels undvika att materialet reser sig när/om det ger med sig igen, dels för att materialet i alla fem hål jag reparerade var mer eller mindre ruttna upptill, och endast en bit ner i hålen och vidare ner mot botten var det friskt material som jag vågade lita på.
Nu har det ju ingen betydelse om en kort 7-varvs helicoil (fick använda en sån, resten var långa) sitter en bit ner, man får bara ha en längre skruv, och visst den fjädrar lite mer, men det ligger på den akademiska sidan om spela roll, så det bjuder vi på.

Bifogat

• yammaracer.jpg
    yammaracer.jpg
    164.5 KB · Visningar: 629
Last edited:
Det är ju gott om gods kvar dessutom.
:tummenupp

Jodå - men du ser bara "de friskare" :hihi
D.v.s detta är endast ren M6-helicoil rätt i godset.
Den ruttnaste kommer hålla, jag behövde inte fodra med större gänga.
Men vi får väl se i framtiden - efter att du tagit några Gp-Segrar, då kanske hålet måste rotfyllas, och göras om från scratch... ;)

Men vi får väl se i framtiden - efter att du tagit några Gp-Segrar, då kanske hålet måste rotfyllas, och göras om från scratch... ;)
Då köper vi nya cylindrar istället. :D

Hej
Jag fick gängpaj i oljetråget för ett tag sedan och när jag skulle beställa en sats insatsgängor säger mannen på andra sidan disken att det kommer att börja läcka när oljan blir varm. Insatsgängor är inte lika täta som gängor direkt i alu-tråget. Är det så?? Stämmer det??
:va

Hej
Jag fick gängpaj i oljetråget för ett tag sedan och när jag skulle beställa en sats insatsgängor säger mannen på andra sidan disken att det kommer att börja läcka när oljan blir varm. Insatsgängor är inte lika täta som gängor direkt i alu-tråget. Är det så?? Stämmer det??

Nja....nu är det inte gängan som tätar där, utan koppar/alu-tätningsringen som ligger mellan skruvens plan och oljetrågets plan.

Men även om det skulle varit gängan som skulle tätat så tror jag inte riktigt på hans analys.......

/KentW

Ett snabbt ogonmatt sager ett rungande "M8!!!" Ratt eller fel?

Visst ar det gott med nya friska losgangor! En bra uppfinning, helt klart.

En snabb dum fråga: Gängtappen man gängar med för att stoppa i sin helicoil insats, är den nästa storlek i M serien eller är det special special?

Ex: Reparera M8, borras & gängas till M10?

EDIT: Har nämligen alla borr och gängtappar, men inte själva coilsen och verktyget för att montera dem.

Special, annars skulle man ju inte behöva köpa deras duura satser....

En snabb dum fråga: Gängtappen man gängar med för att stoppa i sin helicoil insats, är den nästa storlek i M serien eller är det special special?

Ex: Reparera M8, borras & gängas till M10?

EDIT: Har nämligen alla borr och gängtappar, men inte själva coilsen och verktyget för att montera dem.

När jag lagade gängorna i min motor så använde jag en eller två storlekar större gängtapp (dvs. m10 x 1.0 insatts gav m11-m12 x 1.0 gängtapp, minns tyvärr inte mer exakt vilken det var) Men om du köper insattsen och så mäter du utsidan med ett skjutmått så ser du hur stor du behöver. Se bara till att du köper rätt stigning!

Ett snabbt ogonmatt sager ett rungande "M8!!!" Ratt eller fel?

Visst ar det gott med nya friska losgangor! En bra uppfinning, helt klart.

Mjaa... tyvärr! ;)
Den färdiga gängan är M6

Hej

Ok ett avslutande svar på en direkt fråga i en gammal tråd:

Både och...
En normal gänga är aldrig tät.
(ok det finns specialare som är det. Gasgäng t.ex)
Men det mannen i butiken menade var att Helicoil och liknande insatsgängor inte är solida utan är en lindad spiral (som en komprimerad fjäder). Därmed skulle den läcka i alla fall, även om gängan i sig (rent teoretiskt alltså) hade varit tät.
Vilket den alltså inte är. (Se Kent W's svar)

Det är alltså i övergången mellan undersidan på pluggens skalle/tätbrickan/ytan på tråget som tätningen sker.
Det viktiga är alltså alltid att se till att dessa ytor är rena & fria från grader och helt släta. (brickan kan med fördel läggas på en fin fil och fräschas upp då och då).

Är ytorna fina och släta BLIR det tätt. :fakta
Utan att man drar som en dåre.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back