Var köpa Philips Vision Moto-lampor?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska köpa nya lampor till strålkastaren och Philips Vision Moto-serie verkar bra. Dock är just de motorcykelspecifika svåra att få tag på. Är det någon som vet var man kan köpa dem, med rimliga leveranstider?

Alternativt, går det lika bra med billampan? Fattar faktiskt inte vad skillnaden är.
 
Det är väl bara att se till att det är rätt sockeltyp samt att du inte överstiger effekten(watt,W) om du inte vill riska att överhettad eller överbelasta något.
 
Det är väl bara att se till att det är rätt sockeltyp samt att du inte överstiger effekten(watt,W) om du inte vill riska att överhettad eller överbelasta något.

Jo, så är det ju, men om nu Philips tagit fram en mc-version, vad är i så fall fördelen med den? Någon skillnad mot bilversionen lär det ju vara?
 
Kan det inte vara en förenkling för de som tycker det är för utmanande att hålla kolla på sockeltyper? Enda skillnaden jag såg var H4 vs H7.
 
Är nyfiken på vad 60/55W innebär som de skriver på billampan.
 
Nu trollar du bara, eller hur?

Nej faktiskt inte. Hade inte riktigt koll på detta. Tycker det verkar lite konstigt sätt att benämna lampor på och lite skumt att man har två standard effekter som ligger så nära varandra. :) Men men... vill inte hijacka tråden och gå off-topic mer.
 
Jo, så är det ju, men om nu Philips tagit fram en mc-version, vad är i så fall fördelen med den? Någon skillnad mot bilversionen lär det ju vara?

Philips Motovision ger ungefär samma siktsträcka som andra "extreme" "+30%" "nightbreaker" eller ljusflödesoptimerade H4-lampor. Med dessas för- och nackdelar...
Det som skiljer ut just Motorvision är det att man designat lampan så den skall kasta en orange "skugga" i nedre delen av strålkastaren - den som inte "används" när man kör på halvljus.

Sitter på en kass platta just nu, så jag kan inte lägga upp någon bild - men om man bildgooglar "motovision" så ser man en del bilder på hur det ser ut.

http://www.google.se/search?q=phili...oTCNKvh-m88MYCFSaecgod8ocIZA&biw=1024&bih=644

Cool effekt...?
Kanske.
Pay-offen i Philips säljpitch är att andra trafikanter skall kunna "identifiera" en motorcykel i trafiken.
Det gör dom!

Jag satte in en Motovision inför ett 24-timmars poängrally i Norge 2009, och tog ut den direkt när jag kom hem igen. Jag upplevde att lampan skapade samma irrationella och läskiga beteende hos bilister som jag råkar ut för nu när jag har en gammal avrustad snuthoj att köra med:
Dom vimsar och velar, saktar in, tvekar, håller på att köra in i andra bilister när man kommer i kapp bakifrån och har de mest besynnerliga hyss för sig.

Jag är uppvuxen med att bilister inte ser mig, och kör dessutom med helljuset påslaget under dygnets ljus timmar, så för min del var Motovision till mer besvär än nytta.
En av alla jippolampor, men för en gångs skull med både tanke bakom och bra ljus dessutom.

Men prova gärna själv - lampan i sig lyser bra, och det ljuset som landar på vägen är starkt och behagligt.
Den orange tonen märks inte från förarplats mer än som ett snabbt återsken i skyltfönster och annat man passerar.
 
Last edited:
Nej faktiskt inte. Hade inte riktigt koll på detta. Tycker det verkar lite konstigt sätt att benämna lampor på och lite skumt att man har två standard effekter som ligger så nära varandra. :) Men men... vill inte hijacka tråden och gå off-topic mer.
Om man inte frågar får man inget veta!

En H4-lampa har två glödtrådar, en för hel- och en för halvljus. Tråden för halvljus är bitvis avskärmad med en liten plåtflärp så att ljusbilden blir rätt. 60/55W är effekten på glödtrådarna för hel- respektive halvljus. Ungefär samma effekt, men ljusbilden blir avsevärt annorlunda.
100px-H4_Philips_Premium_used.JPG
Plåtflärpen ses upptill i H4-lampan. Tråden för helljus är den undre och den lyser "fritt" åt alla håll. H4an har tre anslutningsstift: jord +halvljus +helljus

----

En H7-lampa har bara en glödtråd och därför bara en effektbenämning. Har man H7 till hel- och halvljus har man då två stycken lampor där reflektorn är olika utformad för att ljusbilden ska bli rätt.
100px-Philips_H7_12V_55W.jpg
H7-lampan har bara en glödtrån och två anlustningsstift: + och -
 
Philips Motovision ger ungefär samma siktsträcka som andra "extreme" "+30%" "nightbreaker" eller ljusflödesoptimerade H4-lampor. Med dessas för- och nackdelar...
Det som skiljer ut just Motorvision är det att man designat lampan så den skall kasta en orange "skugga" i nedre delen av strålkastaren - den som inte "används" när man kör på helljus.

Sitter på en kass platta just nu, så jag kan inte lägga upp någon bild - men om man bildgooglar "motovision" så ser man en del bilder på hur det ser ut.

http://www.google.se/search?q=phili...oTCNKvh-m88MYCFSaecgod8ocIZA&biw=1024&bih=644

Cool effekt...?
Kanske.
Pay-offen i Philips säljpitch är att andra trafikanter skall kunna "identifiera" en motorcykel i trafiken.
Det gör dom!

Jag satte in en Motovision inför ett 24-timmars poängrally i Norge 2009, och tog ut den direkt när jag kom hem igen. Jag upplevde att lampan skapade samma irrationella och läskiga beteende hos bilister som jag råkar ut för nu när jag har en gammal avrustad snuthoj att köra med:
Dom vimsar och velar, saktar in, tvekar, håller på att köra in i andra bilister när man kommer i kapp bakifrån och har de mest besynnerliga hyss för sig.

Jag är uppvuxen med att bilister inte ser mig, och kör dessutom med helljuset påslaget under dygnets ljus timmar, så för min del var Motovision till mer besvär än nytta.
En av alla jippolampor, men för en gångs skull med både tanke bakom och bra ljus dessutom.

Men prova gärna själv - lampan i sig lyser bra, och det ljuset som landar på vägen är starkt och behagligt.
Den orange tonen märks inte från förarplats mer än som ett snabbt återsken i skyltfönster och annat man passerar.

Klockrent svar, tack! Hittade en tysk sida som hade i lager, skulle dyka upp under nästa vecka. Återstår att se hur nöjd jag blir med den orangea tonen. Hojen går ju dock lite i guldorange i övrigt, så kanske kan passa.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top