Philips Motovision ger ungefär samma siktsträcka som andra "extreme" "+30%" "nightbreaker" eller ljusflödesoptimerade H4-lampor. Med dessas för- och nackdelar...
Det som skiljer ut just Motorvision är det att man designat lampan så den skall kasta en orange "skugga" i nedre delen av strålkastaren - den som inte "används" när man kör på helljus.
Sitter på en kass platta just nu, så jag kan inte lägga upp någon bild - men om man bildgooglar "motovision" så ser man en del bilder på hur det ser ut.
http://www.google.se/search?q=phili...oTCNKvh-m88MYCFSaecgod8ocIZA&biw=1024&bih=644
Cool effekt...?
Kanske.
Pay-offen i Philips säljpitch är att andra trafikanter skall kunna "identifiera" en motorcykel i trafiken.
Det gör dom!
Jag satte in en Motovision inför ett 24-timmars poängrally i Norge 2009, och tog ut den direkt när jag kom hem igen. Jag upplevde att lampan skapade samma irrationella och läskiga beteende hos bilister som jag råkar ut för nu när jag har en gammal avrustad snuthoj att köra med:
Dom vimsar och velar, saktar in, tvekar, håller på att köra in i andra bilister när man kommer i kapp bakifrån och har de mest besynnerliga hyss för sig.
Jag är uppvuxen med att bilister inte ser mig, och kör dessutom med helljuset påslaget under dygnets ljus timmar, så för min del var Motovision till mer besvär än nytta.
En av alla jippolampor, men för en gångs skull med både tanke bakom och bra ljus dessutom.
Men prova gärna själv - lampan i sig lyser bra, och det ljuset som landar på vägen är starkt och behagligt.
Den orange tonen märks inte från förarplats mer än som ett snabbt återsken i skyltfönster och annat man passerar.