Var köpa insatsgänga/verktygssats, 12mm tändstift? (NGK DR8EA)

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Har fått i uppdrag att göra lite reparationer, bland annat är gängan till tändstiftet av typ NGK DR8EA kass. Det är 12mm gänga och jag tror att den ska ha 1,25 stigning men har inte någon möjlighet att bekräfta det nu (hittar inte säker info på nätet och har inte stiftet här så jag kan mäta).

Vet någon var man kan hitta insatsgängor till dessa, helst utan att behöva betala en mindre förmögenhet? B-tema säljer reparationssatser till 14mm tändstiftsgänga för kaffepengar, men lite mer udda storlekar är det svårare att hitta.

Swedol har alltid haft verktyg ingen annan haft när jag har letat så kolla där!

Last edited:
Bläddrade omkring där en bra stund och provade alternativa sökningar. Synd att nästan alla bara vill sälja hundratals verktygssatser åt gången, och grejerna inte alltid har med viktiga saker som längden på insatsgängan.

Har kollat en del på tyska/engelska Ebay nu, kan eventuellt vara nått att satsa på. Ingen risk att tullen vill ha extrapengar om man köper inom EU i alla fall.

Till tändstiftsgänga skulle jag inte rekommendera trådinsats, dvs typ helicoil.
Bättre med en expanderande gänghylsa. Alltså typ TimeSert.

Har inte hört med någon säljare alls hittills. Än så länge gör jag bara efterforskningar, och som Jörgen säger är hylsa definitivt att föredra över trådinsats (som kan följa med tändstiftet vid montering och försvinna in i förbränningsrummet). Time-sert satserna verkar dock vara betydligt dyrare, och personen som står för kalaset vill självklart få det så billigt som möjligt.
Försöker få överblick över vad som finns att köpa, var det finns och vad det kostar först, sedan ska jag jämföra verktygskostnaden med vad nån lokal verkstad vill ha för att göra jobbet - i värsta fall får kanske trådinsats duga med tanke på prisskillnaden.

Jag kör Timesert från Würth.
Bra och kan i nödfall köras uppifrån å ner men blir då lite kort och stiftet går varmt.

Satsen är dock inte helt gratis så ska du göra ett stift så blir kostnaden rätt hög.

Kan denna för Buell/Sportster kanske fungera?
http://www.twinmotorcycles.nl/websh...a=&aname=Midlock_Sparkplug_threath_repair_kit

/J
Har inte hört med någon säljare alls hittills. Än så länge gör jag bara efterforskningar, och som Jörgen säger är hylsa definitivt att föredra över trådinsats (som kan följa med tändstiftet vid montering och försvinna in i förbränningsrummet). Time-sert satserna verkar dock vara betydligt dyrare, och personen som står för kalaset vill självklart få det så billigt som möjligt.
Försöker få överblick över vad som finns att köpa, var det finns och vad det kostar först, sedan ska jag jämföra verktygskostnaden med vad nån lokal verkstad vill ha för att göra jobbet - i värsta fall får kanske trådinsats duga med tanke på prisskillnaden.

Den kan tänkas fungera, verkar vara vettiga grejer. Är bara lite fundersam över gängtappsmodellen, problemet med toppen är att tändstiftet blivit indraget snett så om tappen börjar följa det håll stiftet blivit idraget med har man problem... Misstänker att toppen behöver upp i pelarborren och förborras i rätt vinkel för att ha en chans att komma rätt.

Har du hört med en motorrenoveringsfirma vad de tar för att göra jobbet med tändstiftsproblemet? Kommer du inte med en lös topp är det kanske inga förmögenheter det handlar om.

Nej, har inte kommit så långt än och har nog inga motorrenoveringsfirmor i närområdet. Som sagt, samlar info först och väljer den lämpligaste lösningen när jag hittat den!

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”