Var köpa fjärrkit till dörrlås?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
I och med att jag kör SAAB, gamla modellens 900, så känns det ju inte direkt säkert då det är allmänt känt att man mer eller mindre kan få upp dessa lås med en glasspinne eller dylikt. Det finns kit att köpa så man fjässtyr låssolenoiden som vissa larm gör. Då skulle man kunna helt ta bort låskolvarna och inte behöva bekymra sig om att min inte helt vanliga och mycket kära T16 Aero hamnar i fel händer.

Har bara sett dessa kit på amerikanska sidor, var finns detta att köpa i sverige?

annars skaffa du bara larm o gör en gömd knapp nånstans :)
kanske bygga nåt eget med en solonoid eller vad de heter.. om du kan aså :tummenupp

ozeo skrev:
annars skaffa du bara larm o gör en gömd knapp nånstans :)
kanske bygga nåt eget med en solonoid eller vad de heter.. om du kan aså :tummenupp

Jag har larm, men inget sånt som låser och låser upp bilen. Jag har centrallås, så solenoider finns redan i dörrarna. Vad jag behöver är en dosa med fjärrkontroll som styr dessa så man som sagt kan låsa och låsa upp bilen med fjärr

Muskedunder skrev:
Jag har larm, men inget sånt som låser och låser upp bilen. Jag har centrallås, så solenoider finns redan i dörrarna. Vad jag behöver är en dosa med fjärrkontroll som styr dessa så man som sagt kan låsa och låsa upp bilen med fjärr

ahh men då borde de ju va simpelt bara man hitta nåt.

:D

de e bara o byta larm då..jobbigt med 2 dosor.
annars..finns de ingen kabel över på ditt larm som man kan koppla till centrallåset då?

Last edited:
Carguard, det kan finnas en kabel som du säger. Men att byta larm = onödiga kostnader ~5000 kr

Muskedunder skrev:
I och med att jag kör SAAB, gamla modellens 900, så känns det ju inte direkt säkert då det är allmänt känt att man mer eller mindre kan få upp dessa lås med en glasspinne eller dylikt.

Jag kör samma sorts bil, här har du mitt tips.
Jag parkerar den så att jag ser den liggandes i sängen, på så sätt kan jag ringa och stöldanmäla den utan att gå upp ur sängen.
Sist han jag dock kliva upp, äta frukost och ge mig ut och leta efter den själv och dessutom hitta den innan polisen gjorde det.
En annan bra grej med det är att man hinner ringa till jobbet och tala om att man blir sen utan att kliva upp, då kan man somna om en liten stund eftersom man ändå ligger.

Sist snodde dom IOFS bara extraljusen, vilket är skit, för nu har jag ju inget att linda motorvärmarsladden runt.

Biltema har ju ett fjärrstyrt central-lås man kan köpa o koppla in enkelt på central-låset och via knappen så öppnar man o låser bilen. då kan du ju ta bort lr sätta täckbricka alt. lacka över låset. men ha kvar låset till bagaget, kan vara bra att ha i fall att det hänger sig.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88000

Muskedunder skrev:
I och med att jag kör SAAB, gamla modellens 900, så känns det ju inte direkt säkert då det är allmänt känt att man mer eller mindre kan få upp dessa lås med en glasspinne eller dylikt.
Jag hade en SAAB900 -83.a för några år sen. Lyckades att låsa inne nyckeln i bilen då jag var på jobbet. Inte i he#!$te att det gick att pilla upp låset! Tre pers gick lös på alla dörrar/luckor utan resultat. Det var bara å ringa chefens fruga, be henne köra 6mil fram å tebax för att hämta reservnyckeln.:4skrika
(Det var ju inte detta du ville veta, men jag ville bara ge Saaben lite:pannkyss )

Är det inte lättare att bara kedja fast bilen eller något, om man är så himla rädd om den? rattlås eller något skit..

timm skrev:
Jag hade en SAAB900 -83.a för några år sen. Lyckades att låsa inne nyckeln i bilen då jag var på jobbet. Inte i he#!$te att det gick att pilla upp låset! Tre pers gick lös på alla dörrar/luckor utan resultat. Det var bara å ringa chefens fruga, be henne köra 6mil fram å tebax för att hämta reservnyckeln.:4skrika
(Det var ju inte detta du ville veta, men jag ville bara ge Saaben lite:pannkyss )

vi hade tävlingar när jag gick på fordon om vem som öppna upp skolans bilar snabbast..
saab var utan tvekan enklast..
den snabbaste tog väl typ 2 sek o den långsammaste ca 10 sek :3freak
volvo 240 allt från 5 sek till 1 minut beroende på om man vill ha skador på låset elle inte :rolleyes:

ozeo skrev:
vi hade tävlingar när jag gick på fordon om vem som öppna upp skolans bilar snabbast..
saab var utan tvekan enklast..
den snabbaste tog väl typ 2 sek o den långsammaste ca 10 sek :3freak
volvo 240 allt från 5 sek till 1 minut beroende på om man vill ha skador på låset elle inte :rolleyes:

Just i den frågan ifall hur lång tid det tar att dyrka upp ett lås är väl ändå onödigt...Oftast har tjuven mer än 10min på sig att dyrka, och vill han in så kommer han in...rutorna brukar inte direkt vara slägg-säkra

timm skrev:

Jag hade en 85'a, som blev rätt inbrottssäker efter jag hade haft inbrott i den och försäkringsbolaget bytte samtliga lås inklusive skuffen och tändningslåset.

Annars hjälper ju inte världens bästa billås så länge dom bara vill in i bilen och rota, det är ju bara att knacka en ruta om inte dörren går att öppna.
Jag låter dom gärna ta sig in utan att slå sönder en ruta, så får dom se att det inte finns något att sno, däremot kan man ju sätta en dold brytare till soppapumpen eller nåt ( det är ingen idé att ha dold brytare till tändningen, dom har med sig kablar med krokodilklämmor att sätta mellan batteri och tändspole, numera har jag också en sån, dom lämmnade den i min bil när den dog av bränslebrist)

Ja, jag har vant mig...

GuW skrev:
Jag kör samma sorts bil, här har du mitt tips.
Jag parkerar den så att jag ser den liggandes i sängen, på så sätt kan jag ringa och stöldanmäla den utan att gå upp ur sängen.
Sist han jag dock kliva upp, äta frukost och ge mig ut och leta efter den själv och dessutom hitta den innan polisen gjorde det.
En annan bra grej med det är att man hinner ringa till jobbet och tala om att man blir sen utan att kliva upp, då kan man somna om en liten stund eftersom man ändå ligger.

Sist snodde dom IOFS bara extraljusen, vilket är skit, för nu har jag ju inget att linda motorvärmarsladden runt.

Jag ska ju ha den på andra ställen än hemma, och tråden var en förfrågan om var man kunde köpa ett fjärrlåskit :fatta! Jag slipper gärna leta efter den, har den hellre ståendes där den är.
Angående att knacka en ruta så kan dom naturligtvis göra det. Men då ska det tilläggas att jag inte har några knoppar till dörrlåsen, så dom kan likväl inte öppna dörrarna med inslagen ruta, jag har larm med glaskrosssensor och inbyggd startspärr, och startknappen är gömd. Spelar ingen roll hur hårt man än vrider runt nyckeln, den styr bara tändningen.

Till detta hör väl till att många tjuvar vet inte ens vad dom pysslar med. Bara snorungar som ska sno en stereo för att det är så coolt.
Min farfar fick sin högerruta knackad, när förardörrren var upplåst. Dom snodde stereon, och försökte tjuvkoppla bilen. Dom hade brutit upp kåpan under ratten, vilka jävla nötter. Dom såg inte att tändningslåset sitter nere vid växelspaken :kocko

Edit: Lyckades undvika att läsa det där om krokodilklämmor. En brytare till pumpen kan vara en idé faktiskt

Last edited:
Muskedunder skrev:
Jag ska ju ha den på andra ställen än hemma, och tråden var en förfrågan om var man kunde köpa ett fjärrlåskit :fatta! Jag slipper gärna leta efter den, har den hellre ståendes där den är.
Angående att knacka en ruta så kan dom naturligtvis göra det. Men då ska det tilläggas att jag inte har några knoppar till dörrlåsen, så dom kan likväl inte öppna dörrarna med inslagen ruta, jag har larm med glaskrosssensor och inbyggd startspärr, och startknappen är gömd(en av *******, vilket jag tycker är genialiskt). Spelar ingen roll hur hårt man än vrider runt nyckeln, den styr bara tändningen.

Tala gärna om vart den är parkerad och vad du har för reg-nr oxå

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back