Var köpa delar till Honda CR250 -87 (Enduro)?

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
Hej!

Har en del frågor om Enduro.

Min Honda CR250R -87 ska reggas om till Enduro.
Så jag behöver ha tag i lite grejor. Men det är svårt att hitta sakerna.

1. Var kan jag hitta en "Stator + belysningsspole" (vad innebär stator och belysningsspole? Är stator ett annat ord för generator?) till en Honda CR250R -87 som orkar driva:

* Elektronisk hastighetsmätare (Sigma)
* Hel/halvljus
* Bakljus/bromsljus + nummerplåtsbelysning (kanske integrerat i bakljuset?)
* Tuta
* Eluppvärmda handtag
* Blinkers (vill att folk ska se tydligt att jag ska svänga)

Jag har letat runt som fan på Google om sånt här. Det enda jag hittar till en -87´a är på BlomsMX men det står inte hur stark den är eller nåt alls. Bara att den kostar 995kr och passar CR250 86-89 eller nåt.

2. Hur många watt bör man ha för att driva allt ovanstående?

3. Kan man ha en kondensator för att undvika "moppebelysning" (alltså att den lyser svagt på tomgång och sedan starkare när man varvar)

4. Vart kan jag hitta styrlager till en sån hoj? Och packningar till framgaffeln? (Läcker lite)

5. Var kan jag hitta en framlampa med hel/halvljus samt bakskärm med baklampa till min hoj? Jag hittar inget när jag kollar på google. Iallafall inget till min årsmodell. Och jag vet inte om nyare Hondors prylar passar på min hoj.

6. Vilken drevning bör man ha på en Enduro? (hojen ska kunna köras till och från bana på allmän väg också)

7. Har läst att 2t-motorer har en tendens till att kunna skära/nypa när man kör/har kört på fullgas länge? Kan man åtgärda detta? Ska man bara justera om förgasaren eller ska man ha i mer olja eller?

8. Vad är skillnaden på motorn i Cross och Enduro? Såg att crossen kunde ha 40hk medan enduron "bara" hade 28hk? Är det avgassystemet som skiljer?

9. Har enduron större tank än crossen?

10. Vart kan man köpa ett sidostöd till hojen som lämpar sig för endurokörning utan att falla ner eller vara ivägen?

Jag skulle tro att det är billigare att köpa en redan e-reggad 250, än å göra om den. Baja desings www.bajadesigns.com Säljer massa grejer för "dual sport" konvertering, och http://www.dualsportarmory.com/ är en liten butik som spesialiserat sig för att hjälpa folk med att regga crossar i usa. Vanligaste ljusspolarna för cross värkar vara på ca 60w, men om du vil ha värme handtag behöver du iaf 100w. För fram lampa och baklampa är det mycket universal som passar -finns massor! Du kan kanske hitta beg. delar på ebay, värt att kolla:tummenupp
Det med kondensator för å slippa "moppe ljus" Undrar jag med! Har inget batteri på min Drz'a, moppe ljus är störigt:mad: !
Beronede på din tur med å hitta billiga delar, tror jag det är billigare att köpa en redan reggad. Hittade några på blocket, är ju inte så dyrt.
http://www.blocket.se/vi/19773691.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/19072601.htm?ca=6_s&last=1

Ämnet "registrering av CR250 -87" känns bekant på något vis....

Jag skulle tro att det är billigare att köpa en redan e-reggad 250, än å göra om den. Baja desings www.bajadesigns.com Säljer massa grejer för "dual sport" konvertering, och http://www.dualsportarmory.com/ är en liten butik som spesialiserat sig för att hjälpa folk med att regga crossar i usa. Vanligaste ljusspolarna för cross värkar vara på ca 60w, men om du vil ha värme handtag behöver du iaf 100w. För fram lampa och baklampa är det mycket universal som passar -finns massor! Du kan kanske hitta beg. delar på ebay, värt att kolla:tummenupp
Det med kondensator för å slippa "moppe ljus" Undrar jag med! Har inget batteri på min Drz'a, moppe ljus är störigt:mad: !
Beronede på din tur med å hitta billiga delar, tror jag det är billigare att köpa en redan reggad. Hittade några på blocket, är ju inte så dyrt.
http://www.blocket.se/vi/19773691.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/19072601.htm?ca=6_s&last=1

Köpa ny hoj tänker jag inte göra. Men jag ska kolla på länkarna du länkade till. Hur många watt behöver man för att driva allt jag skrev i första inlägget? Räcker det med 100w till allt det?

Edit: Jag hittar ingen bra stator/belysning till min hoj där. Har för mig att det fanns en svensk sida som hade såna innan men jag minns inte vilken sida det var =(

Last edited:
Vad är stator för nåt? Är det en generator som kan ladda ett "onboard"-batteri eller är det bara en pryl som ger ström till tändningen?

Vad är stator för nåt? Är det en generator som kan ladda ett "onboard"-batteri eller är det bara en pryl som ger ström till tändningen?

Det är den stillastående (statiska) komponenten i en generator (eller elmotor).
Den kan ge ström till olika saker.
/J

Jag kan inte dom Svenska reglerna, men i Norge är det en rätt krånglig prossess at få en till en e-regg, med div dokument och besiktning osv... Det går om man vill :) Gissar att lelles har eller kan fixa det mesta av det du behöver. Det är bara att räkna watt på det du vill ha av utrustning, så vet du sånn ca.

Last edited:
Det är den stillastående (statiska) komponenten i en generator (eller elmotor).
Den kan ge ström till olika saker.
/J

Ok. Men jag läste på ett annat forum att om ljusspolen inte räckte för ljuset så kunde man istället installera batteri och generator så skulle problemet lösa sig? Så nu skiter jag i ljusspole och letar istället efter en "laddspole" kanske det heter istället? För det som ger ström till stift och CDI-box är väl statorn? Har jag förstått det hela rätt då? Är det då en "ladd/generator-spole" jag ska ha tag i?

Kåbran: Alla papper och tjafs med VV är redan avklarat. Det som återstår är:

* Fixa glappa lager
* Spänna kedjan
* Fixa fram och bakljus
* Fixa nummerplåtsbelysning
* Blinkers (eget val för jag vill synas bättre i trafiken)
* Tuta
* Eluppvärmda handtag
* Hastighetsmätare
* Enduro-drevning
* Enduro-ljuddämpare

Sedan är det bara att rulla in på bes, regga hojen och sedan invänta nummerplåtarna.

Men det är elektronikbiten som är problem nr 1 och problem nr 2 är det här om att motorn kan skära efter gasavslag när man kört fort länge eller vad det nu är som gör att motorn skär ihop.

Problem 3 är vilken drevning jag behöver på hojen för lugnare körning på transportsträckor (inklu. hem-bana-hem) samt i skogen.

Grattis! Då har du ju avklarat det krångligaste. Ljusen bör va ce godkända om det är samma regler som för väg regg! Hittar säkert nått på blocket. Du kan ju ha ett batteri som du laddar före varje körning, många använder det för hid lampor. Det med 2t cross är att motorn behöver smörjning hela tiden. Långa perioder på samma varvtal kan få motorn att skära, också på tomgång.

Grattis! Då har du ju avklarat det krångligaste. Ljusen bör va ce godkända om det är samma regler som för väg regg! Hittar säkert nått på blocket. Du kan ju ha ett batteri som du laddar före varje körning, många använder det för hid lampor. Det med 2t cross är att motorn behöver smörjning hela tiden. Långa perioder på samma varvtal kan få motorn att skära, också på tomgång.

Hehe. Nä det krångligaste just nu är att få tag i en ladd-spole och ett litet 12v-batteri.

Angående långa perioder på samma varvtal, kan man inte bara blanda i lite mer olja och/eller feta blandningen lite extra genom hela registret?

Eller hur gör de enduro-åkarna som kör till/från banan från hemmet? Varierar de gasen hela tiden?

Ingen 2t enduroåkare som kan svara på hur de gör (de som gör det) när de kör mellan hemmet och banan på sin enduro?

Ska man feta till blandningen över hela registret för att undvika nyp/skärning?

Någon som vet en bra återförsäljare av "ladd-spolar" till en Cr250 -87?
Någon som vet vad en Cr250 -87 har för utväxling i lådan och om det finns andra utväxlingar att sätta i?

Bil med dragkrok och släpvagn fungerade bra för mig när jag åkte 2t.Nöp inte en enda gång.

Jag har en Dodge van med gott om utrymme men har ej tänkt använda den alltid. Jag vill kunna köra med hojen till och från banan med. Och andra har ju gjort det så de som gjort det måste ju ha nåt speciellt trix för att motorn inte ska haverera?

Om du ska envisas med att köra till och från banan så får du väl se till att inte ligga på maxgas hela tiden, bara och ligga och variera varvtalet.

Ang. drevningen så är det väl bara att testa sig fram. Utgå från det som sitter på och kör ett tag så märker du om du vill ändra något.

Har du kört enduro/cross något? Det har en tendens att alltid vara något som pajar eller så. Sedan vill man gärna ha med sig verktyg och kanske lite extra soppa.
Kostnaden/mil för att köra hoj mot van lär vara bra mycket högre.
Sedan har du inte däck för vägkörning vilket gör att du inte bör köra så fort, ditt grepp är minst sagt begränsat. För att inte tala om vad det blir när det blir blött.

Last edited:
Om du ska envisas med att köra till och från banan så får du väl se till att inte ligga på maxgas hela tiden, bara och ligga och variera varvtalet.

Ang. drevningen så är det väl bara att testa sig fram. Utgå från det som sitter på och kör ett tag så märker du om du vill ändra något.

Har du kört enduro/cross något? Det har en tendens att alltid vara något som pajar eller så. Sedan vill man gärna ha med sig verktyg och kanske lite extra soppa.
Kostnaden/mil för att köra hoj mot van lär vara bra mycket högre.
Sedan har du inte däck för vägkörning vilket gör att du inte bör köra så fort, ditt grepp är minst sagt begränsat. För att inte tala om vad det blir när det blir blött.

Nej jag är nybörjade på bådadera. Givetvis kommer jag använda vanen också men det lär bli tillfällen då den får stå hemma och jag kör med hojen istället.

Jag känner till crossdäcks grepp på asfalt. Även lämpligheten med hastighet.

Har du kört enduro/cross något? Det har en tendens att alltid vara något som pajar eller så.

Så rätt.... sååå rätt.... stön!:hihi

Tre bra tips:

1. Ha ALLTID med extra tändstift.

2. Dra efter alla bultar/skruvar/muttrar man kommeråt med jämna mellanrum. They're not staying unless u make em!

3. Mekaniska nöd lösningar fungerar inte på crossar!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT