Var köpa billig klättersele, alpin isyxa och is-skruv?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena,

Jag ska till Sarek i slutet av juli med några jobbarkompisar. Planen är att knata upp på Stortoppen om vädret är ok. Då det är glaciärvandring och man inte vill ramla ner i en spricka så måste jag fixa lite utrustning. Vi tänkte ha ett träningstillfälle så jag behöver grejer inom 2 månader from nu.

Någon climber som har koll på var jag hitta begagnade grejer billigt? Gäller mest sele, isyxa (lång variant) och is-skruv som är lite dyrare. Kommer nog aldrig att använda dem efter fjällvandringen så där vill jag spara.

Utrustning:
1st Sele, sitt eller kombinerad sitt och bröst
1st Alpin Isyxa
2st karbiner
2st 5mm repsnören för prusik
1st slinga ca 2 meter för en av prusik repen.
> Is-skruv

Sportconrad (http://www.sport-conrad.com/) brukar vara riktigt billiga.
Eller testa addnature.com, det brukar finnas färdiga kit att köpa.

Har ni någon guide med er? Glaciärer är inte att leka med.

Om du bara ska använda ska använda sakerna 1 vecka, så kan du sälja dom billigt till mig sen.

De där grejjerna kan du köpa beggat för kanske 1000-1500 pix. Ska du HÄNGA i grejjerna så bör du nog lägga lite till.

Sån här utrustning är högst personlig, och jag skulle aldrig låna ut mina grejjer till någon jag inte känner.

Slingor, snören, (skruv-)karbiner etc köper du rätt billigt.
En sele kan man lätt tillverka av en slinga i rätt längd (håll slingan bakom dig med båda händerna i midjehöjd. För ihop händerna fram. Håll i öglorna med ena handen. Med andra handen greppar du slingan mellan benen och för upp denna tredje ögla till de andra två. Lås med skruvkarbin)

Denna lösning är dock inte optimal om du har tänk att ta fall, eftersom du kan glida ur den om det vill sig illa. Den är heller inte särskilt skön att sitta i långa stunder. men skall du bara ha den som "hjälp" och du går i tex en brant backe så är det nog ok.

Planen är att köpa begagnade saker. Tänker köpa en riktig sele utifall att nåt händer. Går allt bra så blir det mer en brant promenad i solen men vill inte riskera något. Jag har själv inte erfarenhet av glaciär men det finns i gruppen. Vi ska öva *med grejer* nu i vår så det är därför jag tänkte vara ute i god tid.

Vill inte riskera att det går såhär:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=307106

Har du kollat upp om det inte går att hyra där uppe?

Bra idé - ska kollas upp. Vi kommer dock inte att starta och sluta på samma ställe. Vi skulle ha haft med en major som kunde låna all utrustning från ett regemente men tyvärr kunde han inte hänga med. Jaja, det ser väl fräckt ut hemma med en isyxa sen. Tjejerna blir som galna :D

Har du kollat upp om det inte går att hyra där uppe?

Det fixade sig via Utsidan.se! Himla flyt för en kille sålde precis vad jag behövde minus sele men den känns lättast att få tag på. Annonsen kom upp samma dag jag ställde frågan.

Yxa: Petzl Charlet SnoWalker 68 cm. 300 spänn (nypris 800).
Stegjärn: Charlet Moser Super 12 Articulated Crampons 500 spänn (nypris 1800).
Isskruvar: 5 st 120 mm för 900 spänn. Ca 450 kr/st nypris.

Det fixade sig via Utsidan.se! Himla flyt för en kille sålde precis vad jag behövde minus sele men den känns lättast att få tag på. Annonsen kom upp samma dag jag ställde frågan.

Yxa: Petzl Charlet SnoWalker 68 cm. 300 spänn (nypris 800).
Stegjärn: Charlet Moser Super 12 Articulated Crampons 500 spänn (nypris 1800).
Isskruvar: 5 st 120 mm för 900 spänn. Ca 450 kr/st nypris.

Kanonpris! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger