Var i Uppsala kan jag köpa ett verktyg för avgasfjädrar?

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Hej!

Jag har ögnat igenom årets MC-tillbehörskatalog från Lelles och hittar inte ett verktyg för att förenkla avmontering och montering av avgasfjädrar. Touringbutiken säljer den men jag vill ha köpa den nu och helst i Uppsala. Så här ser den ut hos Touringbutiken https://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=984-8280
984-8280.jpg

Jag har för mig att ett liknande verktyg fanns till salu hos Lelles och fanns på bild i en tidigare utgåva av katalogen från Lelles. Skulle någon få fram ett artikelnr hos Lelles kan jag kolla om det finns någon kvar där eller annat tips var jag kan köpa en.

Annars funkar det kanon med buntband. Gör buntbandet till en ögla, sen är det bara att dra.

Alternativ lösning

Annars funkar det kanon med buntband. Gör buntbandet till en ögla, sen är det bara att dra.

Smart, jag funderade på det, men kom inte längre än till en kort tanke, men gör man öglan tillräckligt stor så man får in mer än ett par fingrar så borde man orka dra även om fjäderbelastningen är hög. Nu har jag inte provat än så jag vet inte hur hårt de sitter.

har en katalog som heter allright å där finns denna grej du har på bild.... å va jag har för mig så e lelles återförsäljare..... kostar 60 kr..

Det funkar även bra att böja en eker från ett cyckeldäck. Som en oval öggla med en liten krok längst ut.

Jag smidde ett eget (ursprungligen tänkt som fiskkroksurdragare, men det blev något annat istället) och som verkligen håller för överdjävligt hårda fjädrar :)

Problem är löst!

Tack alla för hjälpsamma tips, jag tog M:ets tips och buntband funkade aldeles utmärk för mina relativt lätta fjädrar, nu står hojen redo för besikning med orginalburken som måste vara blyinfattad och större burk finns nog inte ens på Jamahas blysläde Warrior! Måste även kolla så jag har en reflex bak annars får jag väl rusa till Lelles och köpa en.

Tack alla för hjälpsamma tips, jag tog M:ets tips och buntband funkade aldeles utmärk för mina relativt lätta fjädrar, nu står hojen redo för besikning med orginalburken som måste vara blyinfattad och större burk finns nog inte ens på Jamahas blysläde Warrior! Måste även kolla så jag har en reflex bak annars får jag väl rusa till Lelles och köpa en.
Dubbelhäftande Reflex kan du köpa mekonomen prescis bredvid bilprovningen
för 13kr.

I know ; )

Dubbelhäftande Reflex kan du köpa mekonomen prescis bredvid bilprovningen
för 13kr.

I know ; )

Kanon! Det blir hojens första besiktning, och jag kan inte minnas att jag sett någon reflex bak, 13kr är som hittat!

Det där liknar ett verktyg som följde med ungarnas studsmatta... Behöver du låna verktyget så är det bara att hojta till.

984-8280.jpg

M v h

Hanlotta

Det där liknar ett verktyg som följde med ungarnas studsmatta... Behöver du låna verktyget så är det bara att hojta till.

984-8280.jpg

M v h

Hanlotta

Tack för erbjudandet, men jag har redan löst mitt byte av avgasrör genom att använda buntband. En röd reflex är oxå inhandlad och monterad så nu skall hojen vara besiktningsklar, på torsdag gäller det, hojens första besiktning.

Grym fjäder mejsel.

19-008_l.jpgEn sån har jag. den funkar grymt.

en sådan hittar du på Biltema för 19.90kr.

MVh Superpedro

View attachment 187551En sån har jag. den funkar grymt.

en sådan hittar du på Biltema för 19.90kr.

MVh Superpedro

En sånn kanske man skall inhandla även om buntband funkade i mitt fall så kan ett sådant verktyg komma till anvåndning i andra fjäderrelaterade fall. Hojen gick igenom besiktningen utan anmärkning men orginalburken skall av fortare än kvickt, rena strypningen till och med klart kännbart även i mellanregistret! Nej Tacka vet jag mitt G & G slipon med DB-killer i, funkar perfekt och grannsämjan bibehålls dessutom.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti